Bäbisar med drogmissbrukande mammor

Hej alla!

Någon här som har erfarenhet av placeringar av spädbarn med missbrukande mammor?
Abstinens? Beteende? Umgänge? Skador? :roll:
 
En mycket nära vän till mig fick en liten liten :angel: direkt från BB efter att de där tampats med livshotande abstinens . De första åren var en ordentlig pärs som inte underlättades av föräldrarnas ageranden (bägge drogmissbrukare) , anknytning , mognad , allt var en soppa .
:angel: hade tur och fick "bara" svår diabetes .
Vad jag förstått är utvecklingsskador vanliga eller att det skadat nervtrådar . Flera olika sjukdomar som försvårar . Finns ingen direkt mall utan olika från fall till fall . Det enda som tycks enhetligt är dorgmissbrukares oförmåga att sluta med drogerna och sköta umgänget :cry: .
 
fjäril sa:
Hej alla!

Någon här som har erfarenhet av placeringar av spädbarn med missbrukande mammor?
Abstinens? Beteende? Umgänge? Skador? :roll:
Ja fick ta hand om en :angel: direkt från sjukhuset en vecka gammal! hade abstinens i ca tremånader med tex skakningar kräkningar och oro! Umgänget funkade ganska av och till efter ca två månader gick ganska bra men på slutet blev det tuffare då de bestämde sig för att :angel: skulle hem och eftersom det var en sk frivillig placering svårt med samarbetet mellan soc och bios. drabbade även oss som familjehem :littlesad
 
Vår Liten hade utslag på en drog vid födseln, men har så vitt jag vet inte lidit av abstinens.

Någon läkare sade att om mamman knarkat länge är det inte lika farligt eftersom det försvinner ur kroppen fortare så.

Än så länge har vi inte upptäckt några skador, men det återstår ju att se. Liten sover ovanligt mycket för sin ålder, tycker jag.

Som jag tolkat de källor jag läst (surfat runt) är alkohol värst för barnet, därefter kommer heroin. Amfetamin behöver inte ge några större skador.
 
Är och alltid varit intresserad av sk alternativa ell kompletterande behandling...

Förefaller för mig naturligt att med lätt hand massera in kroppsvarm kokosolja eller sesamolja följt utav ett skönt bad/dusch för bebisen/barnet... det hjälper till att avlägsna slagg/gifter ut ur kroppen.

Och också ge lite sesamolja eller kokosolja att intaga... Stödjer kroppen att avlägsna gifter:)

PS. Ekologiskt
 
Divine sa:
Är och alltid varit intresserad av sk alternativa ell kompletterande behandling...

Förefaller för mig naturligt att med lätt hand massera in kroppsvarm kokosolja eller sesamolja följt utav ett skönt bad/dusch för bebisen/barnet... det hjälper till att avlägsna slagg/gifter ut ur kroppen.

Och också ge LITE sesamolja eller kokosolja att intaga... Stödjer kroppen att avlägsna gifter:)

PS. Ekologiskt



:D En ung Farmor ringt och berätta att babyns svåra abstinens hade lättat otroligt. :D
Hon frågar varför man inte informeras om detta på BVC osv.


Och... Mitt Tips - Barnmatsboken : Laga bra mat från början av Monique le Roux Forslund. På Svenska, 2014

Divine:)
 
Vi har fått en förfrågan om en förtidigt född med drogmissbrukande föräldrar. En del av mig vill inget annat än att hjälpa o den andra delen av mig undrar om vi kommer klara det. Vi har 2 bio i skolåldern o 1 placerat i dagisåldern.
 
Tillbaka
Topp