Bärplockare tjänar 16372/mån, vad får du för arvode?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enligt TT har det beslutats av migrationsverket att bärplockare ska vara garanterad minimilönen: 16372 kr.
Det är dubbel så mycket som vi får för att ha ett familjehemsbarn, vilket innebär ansvar dygnet runt alla dagar hela året. Jag kanske skulle bli bärplockare i stället?!
Just ja, de får lön och vi får arvode som INTE är a-kassegrundande, ingen semester m.m
Vad skulle hända med Sverige om vi familjehem strejkade? Arvodet är orimligt lågt i jämförelse med det arbete som det innebär.
 
mycket intressant fråga, visst hade det varit schysst mot famhemmen att ge dom lön istället för arvode, och där till a-kassa mm

Har famhemmen något fackförbund? Vi kanske skulle kolla med kommunal eftersom ersättningarna ska följa deras avtal....?
 
Ja håller med er, något måste göras......
Men vi ska komma ihåg att det är en förhandlingsfråga....... Så länge det är nya familje/jourhem som går med på lägsta ersättningarna så kommert vi aldrig få till en ändring!

Som jämförelse så kan jag berätta om när min son jobbade i skola o fritids med ett stökigt, placerat barn som assistent på heltid..... sonen var 19 år ingen barnskötarutbildning eller sånt han fick 110 kronor i timmen, Brutto ca 18 000:-/ månaden
Då jobbade han 8 timmar med barnet och kunde sen gå hem.

Att få ut en vanlig barnskötarlön borde vara ett minimikrav tycker jag.
 
Det har jag försökt förklara till soc att på mitt jobb skulle jag ha över 20 000 kr
i månaden om jag jobbar heltid 37 tim i veckan. (undersköterska jobbar inom lss, vilket vårt barn faller under)
Motfrågan blev får du ta mycke ledigt för att gå på alla möten? Näe det gör jag
inte för jag jobbar ju inte heltid för att kunna vara lite hemma, och passar
ju naturligtvis på att ha mötena då. Tänker på vad det skulle kosta dem när barnet
ska in på boende. Vi har alltså halva min heltidslön som arvode som vi får dela på jag och sambon men vi har ett 24 timmars passning. Jag tycker att jag varit tydlig men inte ger
det något i kassan för det. Vi hade halvårs mötet med soc förra veckan men inte ett ljud
om ekonomin :roll: Är inte till mycket hjälp jag vet inte hur man gör. / Lilla ja
 
Hej

Ja tänk om vi alla skulle strejka! En dag tror jag skulle räcka om vi tog våra små :angel: och knallade in med på alla soc kontor i landet och satte dom i väntrummet!!! :banan:
 
Hej

Vi hade en tuff plac "psykos" som hade ut nästan lika mycket i fickpengar (aktiviteters) som vi fick ut i arvode .Detta trots att vi inte kunde lämna hn ensam en sekund .Så ibland undrar man hur soc värderar vårat arb.

Passar på att säga hej till alla är ny här .
 
Jomen, jag skulle vilje se hur de beslutande skulle klara av att ta hand om våra :angel: :ar under en vecka, eller bara under en helg :roll: . Sätt en kommunalpolitiker eller tjänsleman som PRAO hemma hos oss, det borde vara ett krav för de som beslutar om våra arvoden.

En PRAO-politiker vore förresten extra välkommen denna helgen, :angel: nr 1 (han är svårt autistisk) har måst byta klassrum pga vattenläcka och kan nu inte sluta skälla på sina låtsaskompisar, :angel: nr 2 har sitt månatliga mag-ras och bajsar ner sig jäms med armhålorna stup i kvarten och :angel: nr 3 har börjat skolan igen och sitter i sitt rum och ångestskriker.

Så hit med en politiker eller nån annan i beslutandeställning, nog skall ni få göra skäl för ert arvode här alltid :evil: :evil: :evil:

Välkommen föresten, Vilda barn :claphappy:
 
I stora drag lön minimum 285 000 kr om året som är pensionsgrundande. Omkostnaden räknas efter konsumentprisindex. Problemlösning utanför kontorstid finns. Rätt till semester och läser jag rätt även kompensation vid sjukdom. Kontrakten skrivs på fem år. Verkar likna våra organisationer.

Verkar som det ses mer som ett arbete i Norge än ett "uppdrag". / Lilla ja
 
Tack för hjälpen att översätta.

Det ser ju ut som de har det lite bättre/tryggare än vad det är i sverige.
 
Det är kanske en fråga som FaCO borde driva?
(oj vad nya medlemmar FaCO skulle få :angel )
Tycker det verkar vara ett toppensystem som man har i norge och som sverige borde ta efter :claphappy:
 
Det verkar fungera bra i Norge. Inte helt omöjligt att bli familjehem till Norska barn om man bor på rimligt avstånd från gränsen. Skulle vara intressant att veta om någon har barn placerade därifrån nu. Det förekom på 80- talet och fungerade mycket bra med proffsiga soc. som verkligen uppskattade familjehemmen.
I Sverige finns inte traditionen att familjehem ska vara ett yrke. Lite funderingar: Ska båda ha anställning med 285 000 kr om året. Är den summan / barn eller måste man ta emot flera. Om en fosterförälder vill sluta - får a-kassa erbjuds jobb i det egna familjehemmet - nekar - blir utan a-kassa?
Jag tror absolut att det skulle gå att finna lösningar precis som det gjorde för dagmammorna någon gång på 70-80 -talet. Först var det helt omöjligt att få till det med månadslön och semester men med mycket enträget arbete gick det tillslut.
 
hej!
har kollat runt lite ang. fam.hem i Norge...hittade en sida ..fosterhjem.no och där liknade rekomenderade arvode och omkostnader lite det vi har....men var man beredskapshem och det tolkar jag som jourhem så fick man minst 285000;- och avlastning om man hade längre placeringar, och ledigt efter varje placering....det var även uppdelat i barn och ungdoms hem. är inget vidare på norska men titta gärna själva på denna sida.
sally
 
Jag ringde just och kollade med SKTF, då jag hade ett svag minne av, att vi som kontrakterade familjehem kan vara anslutna till a-kassan osv. Rådgivaren som jag talade med, förstod vårt problem mycket väl och sa, att familjehem kan ansluta sig och att de kan driva frågan, om bättre arbetsvillkor för oss och att de kommer att försöka skriva kollektivavtal med kommunerna. Bara att hoppas alltså, att vi blir många som ansluter oss och att frågan drivs framåt snabbt. Man kan bli medlem via deras hemsida sktf.se direkt.
 
Jag skulle faktiskt inte vilja ha den norska modellen; jag är glad att det är ett uppdrag och inte ett arbete.

För mig är skillnaden så här:

Jag lånar ut hela mig, modersinstinkter och rubbet, till vårt placerade barn. För mig är det ett val som gör att jag lever på ett meningsfullt sätt. Arvodet och omkostnadsersättningen gör att jag inte drabbas ekonomiskt av det valet, varken mer eller mindre.

När jag har kunder i mitt företag köper de en tjänst av mig. Jag engagerar mig inte fysiskt, känslomässigt, helhjärtat. De får min tid och jag får deras pengar. Det är en affärsuppgörelse, inte ett hedersuppdrag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp