Bästa för en Bebis?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:razz:
Sorry för sent svar, men livet kommer mellan...Vad gulligt av dig!
Jooo, det går faktiskt okey...
Jag har försökt att väldigt ödmjukt berätta för BioMamma hur det kan upplevas ur Litens infallsvinkel, vilket var svårt....Att väga mina ord noga. Att få någon att försöka tänka sig i i en Litens situation som är så fixerad vid sina behov och sitt jag.....Men det finns ju en anledning till att Liten blev LVU:ad så pass liten.... BioMamma är ju en främmande persons i Litens ögon, men jag sa att vi har mer tid nu, så vi kan låta Liten sova och vakna i lugn och ro...
Jag är överdrivet noga att säga till Liten att "detta är din mamma", och trycka på till BioMamma att hon är mamma....Märkt att jag får respons då och hon tar till sig lite av det jag sagt tidigare umgänge! :claphappy: ... Liten är ju med snart 8 månader! :razz:
Problemet är fortfarande dock, att när BioMamma fått Liten i famnen släpper hon inte, hur mycket Liten än vrider och värjer sig, skriker och gråter....DET är såå jobbigt för mig, personligen, men jag försöker hålla leksak framför Liten, sjunga sånger Liten tycker om, men ibland vill det sig bara inte.... Jag försöker även med att BioMamma kan byta blöja, så Liten får lite andrum, men hur gör ni andra i den situationen :?
Jag har självklart sagt till BioMamma, att jag kan ta Liten så Liten får lugna ner sig, men DET lyssnar hon inte alls på utan sitter med en hoppande och skrikande Liten tills vår umgängestid tagit slut. FRUSTRERANDE...kan hoppas att det blir bättre....

Biopappan har påbörjat umgänge med och Liten är helt annorlunda gentemot honom. Å andra sidan ser han Litens behov, bättre... När Liten vill komma till min eller makens famn, låter han Liten göra det. Sen kommer ju Biopappa till oss, vilket med underlättar för Liten :D Vi kan sitta på golvet och leka, ta en promenad, vara ute i trädgården

jaaa....blev ett lååångt inlägg, men jag hoppas jag svarade på frågan :)
 
:( Tycker inte att detta verkar så bra för barnet! Barnets behov måste styra, barnet borde få hå ifrån biomor om det vill därifrån en stund. Ser stora risker med att mamman ej ser barnets behov o vilja. Vad säger ni att ni är? Mamma/ pappa eller annat? Hur ser framtiden ut? Ska barnet till bio framöver? Bra att du är lyhörd för mammans behov- men ta alltid barnets parti i första hand.
 
Hej Gör Mitt Bästa...!

Just det är så svårt, för jag har försökt att säga till BioMamma att jag kan ta Liten, men hon vägrar, utan håller envist fast Liten.
Jag har försökt med, Låt mig ta Liten tills Liten lugnat ner sig, men Biomamman vägrar och går iväg med en skrikande Liten... :cry: Ska jag handgripligen ta Liten ur hennes famn? Som sagt, mina placeringar har aldrig varit såhär små.....Så du får hemskt gärna dela med dig av dina erfarenheter! Jag har även bett soc. sekreterarna om råd, hur jag ska göra vid dessa situationer, men de sa att det rör sig bara om ett par timma, så då får det vara så... :littlesad

Soc har sagt att det är en uppväxtplacering och målet är att få Biomamman till att bli en fungerande umgänges förälder. BioPappan är hur nöjd som helst med situationen och tycker att Liten har det bra. Han är medveten och uttalar sig till oss, att han inte kan ta hand om Liten utan är glad för att vi kan göra det...
Vi kallar oss själva Mamma och Pappa, för det är det som vi arbetar som...

Jag blir så lätt insnöad på att visa hänsyn och respekt inför bio.föräldrarna, för att de inte ska känna att de hamnat i underläge...

Gör Mitt Bästa....Du verkar så efraren, vad hade du gjort i min situation?
Ödmjukt
 
Det låter som om ni behöver ha en kontaktperson med som kan styra upp umgänget på ett positivt sätt. Det ska inte du behöva ta för då blir det negativt mellan dig och biomor. Har en 2-åring som vill ha tid på sig innan biomor får röra henne. Har varit så ett bra tag. Men när biomor accepterar att det är så , så blir det bättre för henne själv. Prata med soc om att biomor förstör för sig själv och hindrar litens naturliga nyfikenhet. För det är ju så det blir. Om biomor får lära sig av en kontaktperson att hon behöver locka liten med tex leksaker så kan det bli ett trevligt besök för liten istället. Stå på dig starkt om kontaktperson. Lycka till!
 
Be soc vara med eller en kontaktperson! Detta gagnar i te deras relation, tvärtom!
Jag tar barnet ur armarna på föräldern och denne får komma nära oss istället, o när de får/har kontakt backar jag lite istället:) barnet ska inte må dåligt, ens för ett par timmar, nej tack! Hoppas du kan styra upp vänligt men bestämt!

Hur har det gått?

Carina
 
Hej...
Var ett tag sen man var här inne...men
Omstädigheterna kring bioMamman ändrades och umgängena inträffar i miljö där Liten kan röra sig mer och där vi kan aktivera Liten, vara på golvet, ha leksaker kring oss, men det går fortfarande INTE bra! :cry:
Jag har bråkat och sagt ifrån att soc måste vara med för trots att Liten är större nu, blir Liten totalt slut efter umgänget och bioMamman vägrar lyssna på mina förslag om att göra det lättare...(ex. vi sitter på golvet tillsammans med en leksak, så Liten blir nyfiken på vad vi gör, Bio.mamman kan ha stora halsband på sig, för att Liten älskar saker som glittrar och bli nyfiken pga av det)
Jag har gång på gång bett om handledning till hur jag ska få en fungerande relation med bio. mamman, men får till svar att det jag gör är jättebra, trots att jag inte når fram till henne.
Hon har sagt ifrån till mig att hon inte vill att Liten ska var hos vår familj för vi ger Liten för mycket uppmärksamhet och kärlek....?????? Jag påtalar alltid för bio.mamman om att det är hon och jag tillsammans som ger Liten trygghet och att vi tillsammans vill Litens bästa, men detta tar hon inte till sig och hon vägrar den hjälp och handledning soc erbjuder henne... :littlesad
Nu har bio.mamman fått diagnos men det hjälper inte vid umgängen....
Soc var med vid senaste(ÄNTLIGEN) och blev förfärande över hur bio.mamman tvingar sig på Liten och hindrar Liten från att komma till mig. Handgripligen. Detta var jättebra tycker jag och undrar om de överhuvudtaget läser mina rapporter efter varje umgänge??!!
Övervägande ska se i januari och jag vet inte hur de tänker....
Ibland får jag en hint om utökad umgänge, och ibland om att de ska skäras ner från 3, till 2 timmar....
och ja, Liten är tänkt som uppväxtplacering och målet är att bio.mamman ska vara en fungerande umgängesmamma....
 
:claphappy: bra gjort! Du fick med soc, då får de styra upp och du kan fokusera på att trygga barnet och backa när det går.
Tycker du verkar ha bra koll så var nöjd.
Soc ska medla med föräldern och du ska bara vara för barnet.
Håller tummarna att de hjälper dig och barnet
Carina
 
Tack mammac!
Fick mail om att de ska utse en kontakperson från biomammans behandlingshem som ska närvara vid varannat umgänge för att stötta mamman, vilket är bra, så hon kan få stöd och hjälp att inse det som andra tar för självklart....
 
varannan gång och jag fått befogenhet att bryta om jag anser att mamman inte tillgodo ser Litens behov…. dvs om hon fortsätter att slita Liten ur min famn och gå iväg med Liten som vrålar…bl.a… Så det känns super! Har inga problem med det, eftersom vi i första hand skall tillgodose Litens väl och ve :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp