Bästa för en Bebis?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Fick hämta en liten på ynka 7 dagar, som blivit 4 månader stor...Ljuvlig Liten som man älskar sönder :rollhappy:
Kontakt med bio. sker 1 gång i månaden ca 2 timmar.Nu ligger det på lut att utöka umgänget, och i takt med att Liten växer undrar jag hur jag ska göra det så bra som möjligt för Liten i kontakt med bio....
Soc ansåg att bioMamma får byta blöja och till och med väcka Liten de få gånger de träffats hittintills, men jag känner inför stundande umgänge att det blir kanske inte bra?
Liten blir mer och mer medveten om sin omgivning och ALDRIG att jag låtit ngn annan byta eller mata mina biologiska barn, så egentligen varför nu? Jag förstår bioMamman att hon vill, men jag slits lite sönder då hon väckte Liten och soc (som var närvarande de första 3gångerna) inte sa något....för jag förstår hennes längtan, men samtidigt är jag där för Litens skull och se till Litens bästa....

Jag är totalt rookie på dessa små minisar...har bara haft äldre låne :angel: tidigare så, snälla!!
Ni med erfarenhet av detta vi befinner oss i... Hur ska jag göra för att umgänget blir bäst för alla parter?
Ödmjukt
 
går det planera in umgängen när liten har en vakenperiod? Lägg fram det lite smidigt att det är ju för mammans skull :angel
Att dem byter blöja och "gosar" med sitt barn tycker jag kanske inte är så konstigt dem är ju trots allt föräldrar men att det känns fel på alla sätt för dig förstår jag oxå.
Om du försöker tänka som så att det är en kort stund och att du snart kan ge barnet all den trygghet det behöver, eller va tusan jag vet inte. Det ÄR svårt, har varit där och är det snart igen.
Barnet visar ju äldre det blir vad hen vill och inte. Är soc inte med nu på umgängena? Kan kanske vara bra.
 
Spontant, man väcker inte ett barn för att den ska umgås med någon. Det vi gjorde var att vi försökte anpassa dagen med sömn och mat så att barnet skulle vara vaket så mycket som möjligt när föräldrarna kom men aldrig att vi väckte barnet samt att vi försökte lägga umgänget när det var mest troligt att barnet var vaket. De matade om det var matdags och vi var med när de bytte blöja. Vi gick även ut på promenad när barnet blev äldre och satt bra i vagnen. Inne var vi alltid med (övervakat) och stöttade dem i deras föräldraroll så gott det gick.

Det är jättesvårt men barnet ska alltid komma först. Sen är det viktigt att alla vet hur umgänget ska se ut, vad tanken är, särskilt om det är tänkt att barnet ska flytta hem inom en närmare framtid. Här måste socialtjänsten ha kunskap om barns utveckling men också om föräldraskapets många svårigheter. Samtidigt som familjehemmet behöver stöd i sin roll som vårdare.

Lycka till!

Anne
 
Fem sa:
Hej!
Fick hämta en liten på ynka 7 dagar, som blivit 4 månader stor...Ljuvlig Liten som man älskar sönder :rollhappy:
Kontakt med bio. sker 1 gång i månaden ca 2 timmar.Nu ligger det på lut att utöka umgänget, och i takt med att Liten växer undrar jag hur jag ska göra det så bra som möjligt för Liten i kontakt med bio....
Soc ansåg att bioMamma får byta blöja och till och med väcka Liten de få gånger de träffats hittintills, men jag känner inför stundande umgänge att det blir kanske inte bra?
Liten blir mer och mer medveten om sin omgivning och ALDRIG att jag låtit ngn annan byta eller mata mina biologiska barn, så egentligen varför nu? Jag förstår bioMamman att hon vill, men jag slits lite sönder då hon väckte Liten och soc (som var närvarande de första 3gångerna) inte sa något....för jag förstår hennes längtan, men samtidigt är jag där för Litens skull och se till Litens bästa....

Jag är totalt rookie på dessa små minisar...har bara haft äldre låne :angel: tidigare så, snälla!!
Ni med erfarenhet av detta vi befinner oss i... Hur ska jag göra för att umgänget blir bäst för alla parter?
Ödmjukt

Jag har just blivit farmor för andra gången, lillen är nu 3 veckor och storebror drygt 4 år.
Vi var och hälsade på en vecka efter födseln och jag fick äran att hålla och gosa med honom när vi var där.
Precis som jag gjort med storebror när han var liten.
Honom fick jag även mata och byta blöja på.

Jag vet inte om jag ger mig ut på djupt vatten nu, vi har inte haft någon så liten placerad.
Men en som kommer till er 7 dagar ung, direkt från bb antar jag, har väl inte hunnit få en tung ryggsäck som påverkar så negativt?????
I mina (blåa?) ögon är väl inte bio "farligare" än mig som farmor?
Skulle jag utsatt mitt första barnbarn för fara?
Givetvis är det inte OK att väcka för att "umgås", skulle aldrig falla mig in varken med bio eller låne.
Jag väckte inte ens bio för matdags, han fick mat när han behagade vakna....

Jag tror, och nu sticker jag ut hakan igen, att vi ibland gör en höna av en fjäder.........
 
Åhhhh, tack för alla svar!! Att Ni tog Er tid att läsa :razz:
Känner mig lättre nu :razz:
Tanken är att Liten ska växa upp i vår familj och direktiv utöver att umgänge ska ske 1 gång per månad 2 timmar har jag inte fått.
Det sista umgänget var utan soc, och det fungerade sååååå mycket bättre för bioMamman var inte så spänd och stel den gången som övriga gånger, så jag önskar att det ska förbli så. Bara vi tre.
Dessvärre gör omständigheterna att besök hos bio endast kan ske på fm. och dessvärre ingen chans att vistas utomhus... Än så länge...jag har frågat efter undantag då Liten är piggast på em...

Måste klargöra dock, att SJÄLVKLART ska en mor få gosa och mysa med sitt barn den otroligt korta stund hon kan vara mamma! jag kände mest oro inför hur Liten tar det, just med det intima. Som sagt... Första gången jag har en yngre än 5 år...

Honey, Du sticker inte ut hakan alls, utan får mig att se från en annan vinkel...vilket jag är tacksam för...
Förvisso träffade mina föräldrar sina barnbarn mer än två timmar i månaden och jag tror definitivt INTE att
Litens bio vill göra Liten illa... Nä, inget tungt bagage utan olagliga substanser i sin lilla kropp..

Men återigen...tack för att ni tog Er tid...då är vi inne på rätt spår och det med at väcka Liten....förhoppningsvis vaknar Liten själv ju äldre Liten blir, av att sovit i bilen en timme... :razz:

Vänligen


Men än en gång!
Tack
 
Fem sa:
Det sista umgänget var utan soc, och det fungerade sååååå mycket bättre för bioMamman var inte så spänd och stel den gången som övriga gånger, så jag önskar att det ska förbli så. Bara vi tre.
Vad bra att det fungerar när ni är själva! Där har du ett guldläge som du ska vara rädd om!

Måste klargöra dock, att SJÄLVKLART ska en mor få gosa och mysa med sitt barn den otroligt korta stund hon kan vara mamma! jag kände mest oro inför hur Liten tar det, just med det intima.
Jag tror inte du behöver göra så stor sak av det. Liten växer och kommer av sig själv att markera vad som är OK och inte. Snart kommer den tykänsliga perioden och då kommer saker att ändras av sig självt. Du gör rätt som unnar mamma samtidigt som du är lyhörd för barnet. Precis som alla med biobarn gör med släkt och vänner.

Honey, Du sticker inte ut hakan alls, utan får mig att se från en annan vinkel...vilket jag är tacksam för...
Jag träffar tyvärr inte mina barnbarn så ofta som jag skulle önska p g a olika omständigheter men jag kan inte tro på att det skulle vara skadligt för dom dom gånger vi ses och jag får "sköta om" dom lite, så länge barnen är med på det!!! Det gäller ju att hela tiden lyssna på barnet och inte tvinga dom till något.

förhoppningsvis vaknar Liten själv ju äldre Liten blir, av att sovit i bilen en timme... :razz:
Liten kommer garanterat vara vaken mer och mer och visa vad som är OK och inte!

Varmt lycka till!


Vänligen


Men än en gång!
Tack
 
Det jag tänker på är att det ändå är skillnad på en farmor oen biologisk mamma...en farmor/mormor är kankse mer ödmjuk o lyssnar på barnets signaler o lämnar över barnet till mor/far då barnet visar tecken på att vilja komma till mor/far. Än så länge har jag inte sett en biologisk mamma göra det frivilligt till en familjehemsmamma- kanske finns inte ens förmågan att SE att BARNET BEHÖVER det?!!!! Så nu sticker jag kanske ut hakan o är negativ. Jag ser mig själv som realist. O har blivit lite orolig då jag läst om andra familjehem som har små, små bebisar som reagerar kraftigt på umgänge o det skrämmer mig. Dessa små bebisar har reagerat med oro, matvägran, skrik, sömnlösa nätter osv som hållt i sig efter umgängen.

Jag måhända är negativ, men jag är skeptisk till att låta bio göra för mkt OM man som familjehem ser minsta tecken på att barnet vill KOMMA TILL FAMILJEHEMSFÖRÄLDRARNA som ju är barnets omvårdnads o trygghetspersoner i första hand under rådande omständigheter. UMGÄNGEN är INTE till för föräldrarna UTAN de är till för barnens väl o ve. LYSSNA på BARNET o se till barnets bästa...det du/ni vill göra odet NI SKA GÖRA!!!

Mina föräldrar har bytt o tagit hand om sina barnbarn- MEN de har varit försiktigare med de barn som placerats i vårt hem som familjehem.

O nej, barnen som placeras som nyfödda har kanske inte så stor ryggsck som barnen som levt med dåligt fungerande bio i några månader eller år(vetett barn som blev placerat direkt i familjehem som 4 månaders osm ahr stora reaktioner o har haft det från start- så de får snabbt ryggsäckar som är tunga att bära - dessa små... :littlesad ). MEN barnen kommer få en ryggsäck där de ska hantera allt osm skett i livet. O där kommer vi in- vi ska ge dem så skonsamma yggsäckar som möjligt- SÅ LYSSNA O SE PÅ HUR BARNET REAGERAR!!!!!
 
Tror vi menar samma sak GMB, det är barnet som styr!
Men jag väljer att se det från den positiva sidan när vi fått de fakta fått och när vi vet att det är ett umgänge som, än så länge, fungerar.
Det viktigaste är ALLTID att lyssna på barnet!!
 
man måste ju inte ta ut det värsta i förskott visserligen- men jag är bara lite orolig att man ska missa att det är abrnet det hanslar om. Det grudra sig i att vi under detta uppdrag- i början gjorde SÅ FEL själva- o vår Liten sa inte ifrån tydligt- h*n hade bara små, små signaler som det tog tid att klara av att se- o h*n har varit omhändertagen sedan 4 månaders ålder... Vi lät bio trösta o ta hand om det praktiska - för det ville ju dem, men snart såg vi att barnet med blick vädjade till oss om hjälp istället för att få jälp av bio-o då hade bio så svårt att tackla det- o då fick de forsätta ett tag till innan en klok fam.hemssekr sa ifråna tt det var VI som skulle vara närmast... än idag måste vi jobba på det o nu har det gått 4 år...

Ja, vi menar nog samma sak- jag tänekr bara att det är lätt att hamn i ovanor... att bli lite vaneblind o köra på fast det efter et tag inte är det bästa för barnet- kan vara lätt att ändra på det då- om man ens ser det...vi hade svårt för det i perioder...det var ju så att bio ville ta hand om sitt barn...
 
Skillnaden, i det här fallet, är att liten inte har hunnit få något negativt i bagaget.
Liten har, förhoppningsvis, en bra anknytning till familjehemsmamman som är lyhörd.

Och jag har lagt mina åsikter HELT baserat på det som Fem berättat!
Det innebär INTE att jag anser att det alltid ska vara så, varje fall är unikt!
Men, det vet vi ju ............ :idea:
 
När barnet blir lite äldre kanske det reagerar mer negativt på att bios ska gulla med barnet. Vi brukade lägga umgänget i en lekpark, vid badplatsen och senare på biblioteket och nu på MC -Donalds. Då blir avskeden så mycket lättare och det är naturligt för förälder att putta på i gungan och göra sandkakor. Jag har då hållit mig lite bakom på en parkbänk med en tidning och med fika.
Viktigast är att man som familjehemsförälder har förståelse och ork att ta emot barnets reaktioner. Om påfrestningarna är stora går barnen tillbaks till ett tidigare utvecklingsstadie och då är det viktigt att bejaka barnets behov. Kanske sova i samma säng några nätter och bli buren mer än innan. Ha barnet med i vardagssysslorna om de är lite äldre. Även om barnen är små när de placeras så innebär det att vi måste samarbeta med föräldrarna under kanske 18 år oavsett vad vi tycker om det.
Mat-tilda
 
... Just det som GMB tar upp, att ger man eventuellt mycket i början, som kan det vara svårt för bio att inse och gå tillbaka...är jag orolig över, men jag som person förväntar jag mig det värsta och hoppas på det bästa... :smirk:
Litens anknytning har fungerat perfekt...! Så visst är Liten trygg hos oss :razz: men jag såg hur liten blev förvånad över att bli upptagen ur sin vagn och stirra yrvaket på sin bioMamma, för att sedan bli ledsen tills hon gav Liten till mig och kände sig misslyckad, men jag berättade att Liten är inte van vid att bli väckt, och att sedan se någon annan än den Liten var van vid, blev nog omtumlande...

Det som väckte mina farhågor inför stundande bioumgänge var när Litens nätverk hälsade på idag ( var 5:te vecka) sökte Liten efter mig och blev storögd(har aldrig hänt förr, men Liten utvecklas ju ständigt), men Litens nätverk SER Litens behov och överlämnade och frågade om de gjorde något galet....Något som tyvärr Litens bio har innerligt svårt att se...
Jag vill ju att ALLA ska få ut ngt positivt av umgänget... Jag känner verkligen att jag saknar redskap och ska kontakta handläggaren nästa vecka... Hon är på semester denna vecka..
Jajaa...jag har ett par dagar på mig att andas och försöka mig på den balansgång som Ni gått

Tack, GMB för att du delar med dig av din erfarenhet!
Mat-Tilda...möjligheterna är ju lite större när Liten blir äldre... :razz: förhoppningsvis visar ju barnet tydligare vad barnet vill och inte vill och som Honeysäger så blir det lättare att tolka in barnets behov...
Jag önskade verkligen att vi kunde ta en promenad och inte behöva sitta i ett tråkigt litet rum, men nu är omständigheterna så och kommer att vara det ett tag fram över...

Kanske jag behöver lite tid att bli varm i kläderna inför detta nya uppdrag... Som sagt...de är ju såå sköra de små och de lånebarn vi har haft har varit betydligt äldre än 7 dagar....
Förhoppningsvis flyter allt på fint och Liten är vaken och bioMamman avslappnad, så jag väldigt ödmjukt kan skoja lite kring det eventuellt jobbiga som uppstår...

Man vill ju så gärna att ALLA parter ska ha det, under omständigheterna bäst...
Ujujuj, vilket jobb med dessa små, sköra.... Men man lör sig med tiden..? Eller hur? :wink:
 
Fem sa:
Det som väckte mina farhågor inför stundande bioumgänge var när Litens nätverk hälsade på idag ( var 5:te vecka) sökte Liten efter mig och blev storögd(har aldrig hänt förr, men Liten utvecklas ju ständigt), men Litens nätverk SER Litens behov och överlämnade och frågade om de gjorde något galet....Något som tyvärr Litens bio har innerligt svårt att se...
Jag vill ju att ALLA ska få ut ngt positivt av umgänget... Jag känner verkligen att jag saknar redskap och ska kontakta handläggaren nästa vecka... Hon är på semester denna vecka..
Jajaa...jag har ett par dagar på mig att andas och försöka mig på den balansgång som Ni gått

Fem, det du beskriver är en fullt normal reaktion för alla små barn när dom börjar känna igen och skilja på folk!
Och det är ju det som är att vara lyhörd, se, reagera och åtgärda.
Vilket nätverket var bra på, härligt att ha ett bra förhållande till dom!
Ett sätt, utan att någon behöver hålla är att vara på golvet allihop.
Då kan liten avgöra mer själv på vilket håll liten vill välja, man kan vara nära utan att just hålla.
Men det kräver ju att även du är på golvet, för tryggheten, precis som med biobarn (mamma måste vara i närheten för att kunna njuta av någon annan)

Hur har du gjort med dina egna barn när de var små mot släkt, vänner och andra bekanta?????
 
Skönt att höra att det är en normal reaktion... :razz:
Men handen på hjärtat har ingen i min bekantskapskrets den komplexa problematik som Liten bioMamma har och hade ngn i min närhet, dragit upp mitt bio bArn som sover i sin vagn hade jag rytigt ifrån!, men det kan jag rimligtvis inte göra, utan fick försöka förklara att man kanske till nästa gång kan låta Liten vakna själv, eller lite försiktigare väcka Liten...

Jag känner att vi glider ifrån kärnan, då det inte gällde att hålla och gosa med en Liten, utan att byta blöja och ge mat...Jag skulle inte låta någon jag träffat 4 ggr få göra detta på mina bio bArn och när de var så små, fick faktiskt ingen hålla dem mer än några minuter...ingen av mina vänner eller bekanta fick amma mina barn eller byta deras blöja...svårt att jämföra så, då Liten har en mamma till som Liten ska lära känna och vise vervs....
Det går knappast att göra en jämförelse med mina biologiska barn vs bioMamman då min inställning till bioMamman är ödmjuk och min vilja att låta henne få vara mamma den korta stund... I mina tankar var mer hur Liten känner inför det hela...
Jag låter inte mina nära och kära mata, eller byta Litens blöja...förutom min man då :wink:
Jag tänker mer hur Liten upplever det...här kommer en " främling" och byter på mig och ska ge mig mat...

Att prata och gilla med är en annan sak... Känner jag...
 
Du har rätt, jag gled ifrån kärnfrågan i ivern att visa att ALLT inte måste tolkas på nåt speciellt vis.
Jag tror vi har en förmåga att göra det i vår iver att göra rätt för de små :angel: som behöver oss.

Gå på din magkänsla så blir det säkert bra, du verkar vara både känslig och lyhörd för litens behov.
Lycka till! :razz:
 
små barn kan reagera väldigt starkt. Vår liten var knappt tre månader när hen kom till oss. Någon vecka senare när bio skulle ha umgänge så skrek liten konstant i 45 min då avbröt soc och liten fick komma tillbaka till mig. Lugnade ner sig ómgående. Försök två, gallskrek 10 min soc avbröt. Ja så så små kan minnas det hemska dem vart med om.
 
tusen tack för att ni tog er tid och svarade! Det upppskattar jag mycket :claphappy:
Honey...Vi är alla ivriga att "göra rätt" :razz: ...därför känns det såååå skönt att kunna vända sig hit och få stöd och nya infallsvinklar!
 
Vilken lycka med en liten :)

Spontant, ska du nog ej väcka liten men jag tror inte heller du skall vara orolig för att liten tar skada av biomammans vård... Det är du som knyter an med den lille och du som visar den lille världen. Det du visar är bra och tryggt det kommer den lille att se som tryggt.
Än så länge ser liten världen helt genom dig din oro, lillens oro, din glädje, lillens glädje osv.

kramar om
 
Ååååhhh, men tack vemskatröstaknytet!!!

Du har ju rätt när jag läser dina kloka ord.... :bow

Liten växer ju och är 6 månader nu och vi har fått utökad besökstid till 3 timmar vilket gör biomamman mindre "på"...själv har jag förträngt hur arbetsam det är att biomamman aldrig blir nöjd, med hur jag än gör...Är ofantligt bortskämd med min andra placeringens biomamma :razz:

Nåja! Du och de andra påminde mig om att även såhär pyttesmå lever med det jag känner ocg det jag se..
TACK!! :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp