Bättre anknytning till familjehemmet än till bio.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
Vi har 3 barn placerade hos oss och har haft dem snart i 2 år.
Umgänget med bios fungerar ok men ingen utökning i sikte.
Vartefter tiden går så blir barnen mer och mer ihop med oss och tänker mindre på sina bios. När det blir dags för umgänge så blir det mindre intressant. Frånvaron av bios i det dagliga livet gör att de kommer ifrån varandra.
De har aktiviteter på helgerna, kompisarna är roligare att vara med än att träffa mamma och pappa och det faller sig ju helt naturligt. Vi ser givetvis ett ännu större problem när / om det skulle bli tal om hemflyttning.
Någon annan som känner samma oro med detta?

Mvh
Humanisten
 
Oro ja... Ett barn som bott här i snart 5 år. Nu är det dags för hemtagningsbegäran igen. Liten omhändertagen som bebis- kom till oss som 2.5 åring o starkt anknuten till oss. Men nu begär föräldrarna hem liten... För 5e gången . Hoppas soc o rätten gör rätt bedömning
 
Hej!
helt naturligt för de placerade barnen…
Det jag gör för mina som varit hos oss i snart 6 år, är att barnen sänder brev till föräldrarna, påminner dem om någon speciell händelse, typ alla rätt på provet, ringer vi och berättar för dem. Att förmå föräldrarna att visa intresse för barnens skolgång, delta i utvecklisamtal mm. Sedan pratar vi som familjehem mycket om de placerades föräldrar, självklart positiva saker som "tror du mammaA med älskar brunsås blandat med lingon"
Självklart och naturligt tappar de intresse för biosarna efter lång tid men så länge vi håller dem "levande" mellan umgängena och informerar biosarna om tillfälligt intressanta samtalsämnen så "glöms" de ej bort känner jag som familjehem att vi gör det vi kan….

Lycka till! Kram
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp