barn med rätt till vårdbidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Tänkte höra om det är någon som vet hur det fungerar om man har en placering som är berättigad till vårdbidrag?

Om vi hade haft vårdnaden om våran placering hade vi varit berättigade till vårdnadsbidrag men som jag har förstått det så får man ej vårdnadsbidrag som familjehem.

Nu har vi blivit erbjudna det högsta arvodet men läste någon annanstans att vissa familjer blev erbjudna ersättning liknade vårdbidraget utöver arvodet.

Någon som vet mer? Hur vet man att man får en rimlig ersättning?
 
Hej!
Vårdnadsbidrag och vårdbidrag är två helt olika bidrag, därför så är det svårt att ge samma svar på dem två olika bidragen.
Vårdnadsbidraget riktar sig till föräldrar med barn mellan 1 till 3 år som vill vara hemma lite längre efter föräldraförsäkringens slut. Dem olika villkoren för vårdnadsbidrag hittar du tex på den här sidan: http://www.regeringen.se/sb/d/9436/a/87106
--------------------------------------------------------------------------------------

För att få VÅRDBIDRAG måste barnet du vårdar behöva särskild tillsyn och vård i minst sex månader. Du har också rätt till vårdbidrag om du har stora merkostnader på grund av barnets funktionsnedsättning eller sjukdom.

Du kan få vårdbidrag från att barnet är nyfött till och med juni månad det år barnet fyller 19 år. Vårdbidraget betalas ut till den förälder som ansöker om bidraget eller den som har den rättsliga vårdnaden om barnet. Det är möjligt för två föräldrar att dela på vårdbidraget. Vårdbidraget betalas också ut till den eller de som tar emot ett barn i syfte att adoptera det.Om vårdbidrag kan du läsa en del matnyttig info här: http://www.forsakringskassan.se/nav/66e ... 41eaee5723

Jag har själv vårdbidrag för min bioson, jag har ett halvt. Jag har en känsla av att det är vårdbidrag du är ute och far efter. Huruvida man har rätt till det vid familjehemsplacering är jag tyvärr rätt så osäker på, jag hoppas att någon annan vet mer. Man kan även få vårdbidrag för fördyrade omkostnader som man kanske har för sitt barn. Hoppas att någon kan hjälpa dig!
 
Tack för ditt svar.

Det är vårdbidraget som jag tänker på. Flickan har handikapp som gör att hon egentligen är berättigad till vårdbidrag men vad jag har förstått det som kan man ej få vårdbidrag som familjehem.

Vi har redan blivit lovade högsta arvodet för hennes ålder vilket känns bra, men vi vet att det är MYCKET jobb och sjukreser med denna flicka och därför undrar vi över ersättningen.

Självklart är detta inget vi gör för pengarna men samtidigt vill man få de pengar man har rätt till.
 
Om flickan har funktionshinder, går inte placeringen då under LSS lagen och därför ska beräknas utifrån det?

Jag har själv en bekant, en kvinna som var familjehem åt ett barn. Det barnet hade funktionshinder och placeringen tillämpades genom LSS och hon hade ett sådant arvode där det inte var möjligt att yrkesarbeta. Därför fick den kvinnan arvode/lön som motsvarade en lön + ett förhöjt arvode så sänge som barnet bodde hos dem.
Tyvärr bedrev den biomodern mastodonträttegångar och vann till slut tillbaka sitt barn.
Jag säger tyvärr för det var det verkligen för det barnet, men men, det är en annan historia det av mycket sorgliga format.

Hoppas att du kan få hjälp så allt blir rätt från början. Man vill ogärna ha sådana diskussioner under placeringens gång, då man behöver sitt fokus och energi på uppdraget.
Jag själv är mitt inne i en ny placering av syskon och vi har det tufft kan jag säga! Men samtidigt är våra barn så goa och underbara så det går för runt mest hela tiden!

Om du kan få det så be ditt soc. att din man får vara hemma första tiden också, jag tänker på om ni har biobarn osv i familjen + att för anknytningens skull, vårt soc. föreslog det själva att min sambo skulle vara hemma och det är jag mycket nöjd med.

Lycka till!
Vänlig hälsning MGB
 
Jag vet att vi frågade om placeringen gick under LSS men fick till svar att den inte gör det, kommer inte ihåg varför men vet att hon förklarade det.

Flickan har flertalet funktionshinder och kommer däremot att ha rätt till hjälpinsatser från LSS.
Eftersom det är mer jobb med denna tjej än med ett "vanligt" barn i denna ålder funderar vi på om arvodet är rätt. (vi skulle få det högsta)

Att både jag opch maken kunde gå hemme hade ju varit underbart iaf till en början eftersom våra egna barn är ganska små.
 
Jag hade inte godtagit högsta arvode om barnet hade tyngre funktionshinder. Men det har kanske inte det här barnet? det beror ju på, jag tror att soc.tjänsterna tjänar ekonomiskt på att inte placera genom LSS. Jag skulle också tro att det är mer tungarbetat för soc. att få igenom LSS, men enligt lag så finns det rättigheten.
Det står också i rekommendationerna att placeringar tillämpas med stöd av LSS.
Många gånger om man har barn med funktionshinder så är det mycket tidskrävande, i vissa fall kan man inte arbeta heltid, i vissa fall inte yrkesarbeta alls. Även om nu soc. betalar ut ersättning för förlorad inkomst så kanske dem en dag säger att nu är vi inte beredda på att betala ut det mer. Då står man där med enbart arvodet men fortfarande ett barn med vårdbehov.
Jag har kopierat ur en del av rekommendationerna där det står så här: Det kan förekomma att ett enskilt barn har så omfattande behov av vård och omsorg
att det finns skäl att fastställa arvodet till en nivå som överstiger förbundets
rekommendationer.
Som exempel kan nämnas omfattande funktionshinder eller sjukdomar som gör att
familjehemsuppdraget inte går att kombinera med förvärvsarbete.


Min egna bioson har funktionshinder, det har många gånger varit tuffa tider när man har fått ta mycket ledigt från arbetet och en oförstående chef och kollegor. Jag valde istället att ta ut semester många gånger när jag skulle till barnhabiliteringen.
Jag valde till slut att avsluta min "yrkeskarriär" och satsa på min familj. Min son betyder SÅ mycket mer än vad min karriär någonsin kan göra.

Hoppas i varje fall att du känner dig nöjd med ditt avtal, det är det viktigaste, inte vad JAG känner och tycker för jag utgår ju bara utifrån vad jag känner och har varit med om.
Vänlig hälsning MGB
 
Storleken på vårdbidraget beror på omfattningen av merarbetet och på merkostnaderna. Det finns fyra nivåer: en fjärdedels, halvt, tre fjärdedels och helt vårdbidrag. Helt vårdbidrag är 250 procent av prisbasbeloppet.

Prisbasbeloppet för år 2009 är 42 800 kronor. Med andra ord så är ett helt vårdbidrag 8916 kr och ett halvt 4458 kr. Det handlar med andra ord inte om så väldigt stora summor, vårdbidraget.
Vilka summor som gäller att få för omkostnader vid vårdbidrag är nog väldigt individuellt.

Jag själv trodde från början att man inte fick yrkesarbeta om man tog emot vårdbidrag, det var en ren missuppfattning från mig. Vårdbidraget är dessutom ett bidrag inte i rätt bemärkelse, man betalar skatt på hela beloppet. Så lite vilseledande är det när det kallas bidrag (anser jag).
/MGB
 
Tack så jättemycket för ditt svar.

Att det är mer jobb med tjejen än vad de är med ett friskt barn är solklart. Frågan är bara hur mycket? Svårt att veta i innan.

Jag läser i vanliga fall på distans och finns därmed hemma på heltid. Antar att de räknar med att jag är hemma ändå.

Så svårt att veta vad som är rätt.

Jag läste i någon gammal tråd att om barnet har rätt till vårdbidrag bör kommunen höja arvodet med motsvarande summa men vet inte om det stämmer.
 
Mina Goa Barn sa:
Det kan förekomma att ett enskilt barn har så omfattande behov av vård och omsorg
att det finns skäl att fastställa arvodet till en nivå som överstiger förbundets
rekommendationer.
Som exempel kan nämnas omfattande funktionshinder eller sjukdomar som gör att
familjehemsuppdraget inte går att kombinera med förvärvsarbete.

Tjejen har ett omfattande funktionshinder men det är meningen att hon ska börja dagis med en resurs person och då antar jag att jag kan jobba då om jag vill, däremot är det allt extra jobb som tillkommer däröver.
 
För "miin" tjej betalade soc extra arvode motsvarande halvt vårdbidrag från det att hon började i särskola som sjuåring till dess att vårdnaden överflyttades och jag fick rätt att söka via f-kassan.
MVH Hjärtegull
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp