Barnbidrag eller EJ

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har ALLTID fått barnbidraget utöver omkostnadsdelen som vi alltid begär det högsta.Detta för att BARNET ska få det lika bra som mina bio barn.

Vid förhandling om omkostnadsdelen så tar jag aldrig upp barnbidragsfrågan. När barnet blir mantalsskrivet hos oss så är det bara att kontakta Försäkringskassan. Det är en självklarhet att alla barn ska få sitt barnbidrag där de bor.Det brukar ta någon månad innan det funkar. var noga med att samma person ifamiljen är mottagare av barnbidraget för då får ni även flerbarnstillägg från F-kassan. (låne och biosar raknas ihop)

Hur gör ni andra??
 
Är du säker på att du har rätt till flerbarnstillägget?

Vi får INTE flerbarnstillägg och jag har hört talas om familjer som blivit återbetalningsskyldiga för att de felaktigt fått ut flerbarnstillägget.



Trygga Rekan sa:
När barnet blir mantalsskrivet hos oss så är det bara att kontakta Försäkringskassan. Det är en självklarhet att alla barn ska få sitt barnbidrag där de bor.Det brukar ta någon månad innan det funkar. var noga med att samma person ifamiljen är mottagare av barnbidraget för då får ni även flerbarnstillägg från F-kassan. (låne och biosar raknas ihop)

Hur gör ni andra??
 
Vi talar om vad vi vill ha i omkostnad och att barnbidraget INTE är inräknat i det. Barnbidraget har vi alltid fått från första månaden utan att själva ha anmält det men något flerbarnstillägg har vi aldrig fått och reglerna är tydliga där- placerade barn får man inte tillägg för. Så jag skulle inte våga ta emot det :oops: Rädd att bli återbetalningsskyldig.
 
och egentligen är det dumt att vi inte får flerbarnstillägget... barnet bor ju i familjen och är foklkbokförd på samma adress...
 
Oj, som familjehem har man INTE rätt till flerbarnstillägg. Om man ändå får det så blir man återbetalningsskyldig när detta upptäcks. :oops: Kan bli många tusenlappar.

Vet ett familjehem som fått felaktigt i åratal. Inte kul när det upptäcktes.

Sara
 
sara sa:
Oj, som familjehem har man INTE rätt till flerbarnstillägg. Om man ändå får det så blir man återbetalningsskyldig när detta upptäcks. :oops: Kan bli många tusenlappar.

Vet ett familjehem som fått felaktigt i åratal. Inte kul när det upptäcktes.

Sara


Är det några du känner så du vet eller några du hört talas om?
 
vi blev uppringda av f-kassan som då sa att vi skulle få...tror att det var 100 kr extra efter 2 barn. det var ju ingen hemlighet att barnet var placerat. Men för Er som är osäkra ring f-kassan.
 
Hej!
Jag har ingen aning om flerbarnstillägg, men undrar lite över det där med barnbidrag och omkostnad. "Vårat" soc. drar bort barnbidraget från omkostnaden varje månad! Har dom "glömt" blir vi återbetalningsskyldiga månaden efter. Noga med det :? Har försökt att ta en diskussion om det, men det är som att prata med en vägg :evil: Vi har inte särskilt hög omkostnadsersättning heller, vi är ju "bara" jour sedan ett år 8) Kostar barn mindre då???? Ha en bra kväll
//ilm
 
Som jag säger i nästan varje ekonomitråd :angel Så länge ni accepterar låga arvoden och/eller omkostnader så kommer kommunerna självklart utnyttja det.

Varför skulle de betala er mer när ni ändå jobbar för mindre?


Och den dagen som alla familje/jourhem kräver bättre ersättning så kommer det att gynna alla placerade barn :angel

Vem är på :banan:
 
Kanske att man gör skillnad om barnet är vårdnadsöverflyttat. Det här måste vi reda ut, så ingen får felaktigt (för lite eller mycket ock måste betala tillbaka.

Det är ju konstigt i vårt fall där vi aldrig ens sökt flerbarnstillägg, och vi blir uppringda och informerade om att vi skulle få. Då är det i så fall F-kassan som gjort fel och jag skulle aldrig i livet betala tillbaka om "felet upptäcktes". (Då är det i allafall skönt att vi inte är betalningsansvariga för de små.)
 
Trygga Rekan sa:
Kanske att man gör skillnad om barnet är vårdnadsöverflyttat. Det här måste vi reda ut, så ingen får felaktigt (för lite eller mycket ock måste betala tillbaka.

Det är ju konstigt i vårt fall där vi aldrig ens sökt flerbarnstillägg, och vi blir uppringda och informerade om att vi skulle få. Då är det i så fall F-kassan som gjort fel och jag skulle aldrig i livet betala tillbaka om "felet upptäcktes". (Då är det i allafall skönt att vi inte är betalningsansvariga för de små.)

Nej, återbetalningsskyldiga kan ni bara bli om ni har försökt att få det trots att ni vet att ni inte har rätt till det i stort sätt. Så, ingen fara med det :razz:

Jag har också hört andra som fått/får flerbarnstillägg pga okunskap hos handläggare på fk.
 
Vi hade en försäkringskassepesonal med på en av våra kaffékvällar och han gjorde klart för oss att vi har inte rätt till flerbarnstillägg. Om vi får det blir vi återbetalningsskyldiga oavsett om vi bett om tillägget eller blivit påprackade det av FK. MEN- vi blir inte dömda för att ha tagit emot det!
Mat-tilda
 
Det här hittade jag (därav mitt svar till T R)


"12 § Har någon genom oriktiga uppgifter eller annorledes förorsakat att allmänt barnbidrag för visst barn obehörigen utgått eller har någon eljest obehörigen eller med för högt belopp uppburit sådant bidrag och har han skäligen bort inse detta, skall återbetalning ske av vad för mycket utbetalats"


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19470529.htm

Och det känns ju mer riktigt än det Fk-mannen informerade er om :roll:
 
Jag har fått svar att vi inte är berättigad flerbarnstillägg, har fått avslag.
Det borde vara generellt som gäller alla.
Jag vet att de finns familjehem som blivit återbetalningsskyldiga, så det är bäst att kolla ordentligt.

Däremot när vi pratar omkostnad är det alltid utöver barnbidraget.
Jag har lärt mig efter alla dessa år, VÅGA ta betalt, detta med SKF rekommendationer är vägledande, sen är allt förhandlingsbart.

Jag har alltid tagit mycket mer i både arvode och omkostnad, men då kan kommunen ställa krav och att vi ser till att barnen får ta del av detta.

Vi åker alltid utomlands med våra barn och en vintersemester, det tycker vi att våra barn är värda.
De har alltid fått sånt som våra egna barn har fått, gör absolut ingen skillnad.
 
I FACOS egen tidning som jag fick idag går att läsa följande:När barnet är vårdnadsöverflyttat har man rätt till flerbarnstillägg8sid 69 har även kollat med F-kassan som säger att det stämmer.

Man blir ju mörkrädd att det råder sådan förvirring bland de som jobbar dagligen med barnbidrag.
Men nu vet vi har att vi vid vårdnadsöverflytt har rätt att räkna samman våra barn i familjen och ansöka om flerbarnstillägg. Eller som i vårt fall så tog F-kassan kontakt med oss.

Så här får jag aldrig säga hemma: JAG HADE RÄTT HURRA :roll:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp