Barnbidrag och omkostnadsersättning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla.
Sedan maj i år har vi en kille placerad hos oss. Vi får den sedvanliga omkostnadsersättningen på 3840:- (som är skattefri) men vi får även barnbidrag från FK utbetalt för det här barnet varje månad. Jag trodde att barnbidraget var inräknat i omkostnadsersättningen, men nu verkar vi få både och. Det känns som att vi får mer pengar än vad vi ska.
Hur har ni andra det?
 
Vi hade från början inte barnbidraget - då fick vi full omkostnadsersättning. Efter en tid gick barnbidraget till oss o sedan dess dras den summan av från omkostnadsersättningen.
 
Hur mycket är full omkostnadsersättning? Idag får vi 3840:- i omkostnadsersättning + barnbidraget. Får vi för mycket då? Vi är nya på det här och har inte så stor koll..
 
Tycker siffran känns igen- men är inte säker helt. Vi har ngt förhöjt pga läkemedel o längre umgängesresor. Vet inte vad som händer om de kommer på det efter hand - soc alltså - eller också har de det så att ni får både ock...
 
Jag har precis mejlat och frågat. Jag vill att allt ska bli rätt och riktigt :). Vår placering går i skolan och behöver ingen barnomsorg.
 
Enligt kommunförbundets rekommendationer är omkostnadsersättningen för barn i åldern
0-12 år 3894 (105% av prisbasbeloppet som är 44 500 för 2013) och som högsta skattefria beloppet 5563 (170 % ) - barnbidraget

13-19 år rekommendationen 4450 (120 %) och högsta skattefria 6304 (170%) - barn/studiebidrag

Jag tycker att det är en rimlig ersättning och absolut inte för mycket oavsett ålder på barnet.
 
Missade att skriva att ni ska ha 130 kr för uppdraget också som kompensation för skatten vi får betala på de 5000 kr vi inte får avdrag för när vi deklarerar.
 
Det är ju en förhandlingsfråga om ni får omkostnaden +barnbidraget, jag tycker ni har låg omkostnad och skulle nog försöka förhandla mig till omkostnaden + barnbidraget.

Jag får högsta omkostnaden från alla "mina" kommuner + studiebidraget.
17 åriga killar äter som hästar dessutom skatar dom sönder både kläder och skor väldigt fort.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp