Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
hiahia sa:När mina började att få barnbidraget.
Så gjorde jag som så att varje månad skulle dom köpa ett klädesplagg.
Eller spara 200 kr. Barnbidraget skulle räcka till godis, bio, andra små nöjen. Dom fick en prövo period under 1 år. Skötte dom inte det så var avtalet att barnbidraget drogs in.
Dom var runt 12 år då.
Nu har jag en 12 åring som ska testa sina vingar til sommaren. Och jag misstänker att hon kommer att klara det lika bra som dom andra
jouris sa:Våra barn har fått köpa kläder för sitt barnbidrag och sedan har vi kunnat bidra till vissa saker såsom vinterjacka tex.
Men inte i någon större utsträckning, utan om man har drygt tusen kronor i månaden så gäller det att planera sina inköp.
Det har funkat bra och dom har lärt sig att det inte går att köpa EN märkeströja och sedan är pengarna slut. Utan då får man spara.
jen sa:jouris sa:Våra barn har fått köpa kläder för sitt barnbidrag och sedan har vi kunnat bidra till vissa saker såsom vinterjacka tex.
Men inte i någon större utsträckning, utan om man har drygt tusen kronor i månaden så gäller det att planera sina inköp.
Det har funkat bra och dom har lärt sig att det inte går att köpa EN märkeströja och sedan är pengarna slut. Utan då får man spara.
och andra saker som tex biobesök, tidningar, fika på stan osv?
1+2+2=MINA GOA BARN sa:Blir man en bättre föräldrer för att man kan vara så frikostig och som jag nog tycker, rätt så vårdslös med ekonomin?
Många familjer kommer nog i lågkonjunkturens spår duka under för att dem levt lite vidlyftigt, kanske lite över sina tillgångar och varit lite väl generösa och vårdslösa.
Jag ger rådet att spara trots att man inte har gott om pengar, och tänk på att det kommer sämre tider också!
Nu är ni nog less på mig!
toppen sa:Vi som har en lite äldre tonåring som inte kan hushålla med pengarna får ha mycket diskussioner ang detta. Alla i den åldern har ju sitt studiebidrag automatiskt när de går i gymnasiet. Eftersom vi har den lägsta omkostnadsersättningen trots att vi ifrågasatt detta många gånger har därför 2 800 kronor kvar. Av den summan går en stor del till mat o hygienprodukter eftersom det inte finns några begränsningar för denna tonåring. Spar i alla fall några hundra varje månad för att hjälpa till med en vinterjacka/sommarjacka/vinterskor/sommarskor, lägger även undan så att det finns till julklappar och födelsedagspresenter. Detta gör att det inte finns något kvar till övriga utgifter som t ex bensinpengar för skjutsningar, del av normala utgifter i ett hem som t ex el, vatten, telefon, tidningar m m men vad kan vi göra? Kan inte låta tonåringen leva ett annorlunda liv än andra i samma ålder. Det har även sommarjobbats och tjänats en hel del men pengarna bara försvinner i en faslig fart trots att vi verkligen försöker prata om att det kan vara bra att spara för framtiden.
jen du tog orden ur munnen på mej.jen sa:1+2+2=MINA GOA BARN sa:Blir man en bättre föräldrer för att man kan vara så frikostig och som jag nog tycker, rätt så vårdslös med ekonomin?
Många familjer kommer nog i lågkonjunkturens spår duka under för att dem levt lite vidlyftigt, kanske lite över sina tillgångar och varit lite väl generösa och vårdslösa.
Jag ger rådet att spara trots att man inte har gott om pengar, och tänk på att det kommer sämre tider också!
Nu är ni nog less på mig!
vad menar du med vårdslös?
om man prioriterar annorlunda eller har mer pengar att tillgå?
Här njuter vi gärna av restaurangmidagar, fika på mysiga cafeer och diverse annat vardagslyx. Vi skämmer ofta bort våra barn med matriella ting och äventyr och upplevelser som kostar pengar.
vi anser att vi har råd med det, vi PRIORITERAR det. Är vi vårdslösa i dina ögon då?
jag skämmer gärna bort barnen med att använda barnbidraget som "fickpengar utöver allt annat". Det hindrar inte mig från att lära dem vikten av att spara eller sköta sin ekonomi. De hindrar heller inte dem från att förstå tings värde eller att man inte kan leva över sina tillgångar.