Barnbidraget

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tog emot ett barn i maj som bott hos oss för länge sedan. Familjen barnet fick orkade/ville inte mer..I maj fick jag inget barnbidrag i juni kom inget.Ringde soc och påpekade detta. De ringde upp lite senare och sa att i juli kommer barnbidraget till mig. Fick ingen mer förklaring.

Men ska det vara så?Hon har ju bott hos oss ska inte barnbidraget för juni åtminstone gå till oss? Det första jag fick göra när hon kom var att handla nya kläder och skor. Det var under all kritik! Slitet trasigt och nästan bara ärvt efter familjens biologiska barn.
Skitleksaker från Mc, detta efter ett år. Inte undra på att vi får dåligt rykte när några om dock bara ett fåtal gör allt för pengar!
 
Vi tog emot barn i augusti och fick inte första barnbidraget förrän i november.
Detta skall nu regleras när vi avslutat placeringen.
Eftersom barnbidrag betalas ut en månad i efterskott så räknar vi med att få barnbidraget t o m augusti, annars kommer kommunen kompensera oss.

Om nu barnet är så båligt utrustat, får ni inget startbidrag?
Kolla nedåt i listan efter MGB:s tråd "startpaket" under allmänt disskussionsforum.
Där finns massor av "matnyttigt" när det gäller dessa frågor.
 
Hej!
Då ska det bli intressant att se när barnbidraget kommer börja betalas ut för våra små guldkorn.
Vår handläggare sa att det inte kommer komma något barnbidrag denna månad, så jag väntar med "spänning" på hur utfallet blir för vår del.
 
Vi fick inte heller barnbidraget från början , det fick det gamla familjehemmet , jag tänkte inte på det då detta var vår första placering
Den gamla familjehemsmamman tog kontakt med oss och betalade det kontant utan problem ( men efter att först ha kollat med soc. så klart )
Soliga kramar till henne
 
Fick ett samtal från försäkringskassan för ett par timmar sedan.
Enligt dom har vi fått barnbidraget i september och oktober på utbetalningsavier!!!
Vilket jag är beredd att sätta min högra hand på att vi INTE fått!! :?

Så nu blir det att sätta igång att efterforska via postgirot OM de är utlösta och VAR i s f.................
USCH vad jag hatar sånt här strul... :twomad:
Och i semestertider också.....

Fick lov att åka till badplatsen ett par timmar och kyla ner mig lite :angel :smirk:
 
Du skriver att du fick börja med att köpa kläder o skor. Vi fick en summa att dels inreda för och dels köpa en del kläder till en början. För vår del var det totalt drygt 3000:-.
I efterhand har jag förstått att det är vanligt att göra så. Genom andra familjehem så har vi fått veta att det varierar stort mellan vilken soc-kontaktperson man har, och att man behöver ta upp det från början. Och att beloppen kan vara ganska stora i en del fall.

Vad gäller barnbidraget i vårt fall så tog det en viss tid innan det ändrades till oss, och under den tiden så höjde soc ersättningen med motsvarande. Eftersom biofamiljen är mycket svår att ha att göra med så antar jag att soc inte ens försökte få de pengarna från bio-familjen. Man måste komma ihåg att familjehemmet jobbar på uppdrag från soc och ersättningen skall hanteras av soc, att ändra barnbidraget är deras ansvar, lika väl som att ge ersättning till de saker som behövs när man tar emot en ny placering. Det behövs alltid ett antal saker i början för att komma upp till en bra startnivå. I vårt fall kom vi överens om vilka saker och till vilka belopp, i vårt fall behövedes bl.a en cykel. I andra fall (i samma kommun) så har soc-sekreteraren helt enkelt gett ett belopp, tex handla kläder för 3000:- utan att precisera vad. Så det varierar stort. Och som familjehem som tar emot för första gången så vet man inte vilka gränser som finns (om det nu finns några).
Det jag lärt mig är att man måste tänka igenom direkt och komma med önskemål, det är mycket svårare att ta upp det i efterhand.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp