Barnbidraget.....?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej Fia!
det är verkligen jättekonstigt......efter att jag läst här på forumet, just att man inte får flerbarnstillägg så pratade jag med min vännina som får det för sitt placerade barn och hon är inte vårdnadshavare, jag sa till henne att kolla så att hon inte skulle råka illa ut.........hon ringer fk och får till svar att hon självklart ska ha flerbarnstillägg.......det var helt fel enligt henne på fk att man inte skulle få flerbarnstillägg...........får man barnbidrag för barnet så ska man oxå ha tillägget.............vänninan begärde att få skriftligt på det för säkerhetsskull........så då bör hon väl klara sig om det skulle bli nåt...........men visst är det väl helgalet att det kan vara så olika
mvh sally
 
Ja verkligen konstigt

Känner också ett familjehem som hade "rätt" till flerbarnstillägg och fick detta under hela placeringen..Kommer att begära papper på detta om det visar sig att vi får detta tillägg. Hur kan det vara så olika? Vem har tagit beslutet att inte familjehem ska tillägg?? Det kan ju inte vara upp till handläggaren på f-kassan?
 
På fks hemsida står det att familjehemsplacerade barn inte berättigar till flerbarnstillägg, så där finns det ju skriftligt. Var ett tag sen jag var in och läste men någon kanske kan få till en länk?
 
hej
gick in och kollade och kan bara hitta:
"Flerbarnstillägg betalas automatiskt ut till den som får barnbidrag för två eller flera barn."
mvh sally
 
Flerbarnstillägg

Enligt ersättningar 2008, Sveriges kommuner och Landsting.

På sidan 19 står det:

!4.4 Flerbarnstillägg
Barn som vistas i familjehem berättigar inte familjehemmet till flerbarnstillägg, 2a§ lagen om allmänna barnbidrag.

Fast jag kan inte finna det på försäkringskassans sida.
 
Hej! Mitt soc pratade med 4 olika personer innan dom gick till chefen för att få svar,flerbarnstilläget betalar soc i omkostnadsdelen därför ska inte familjehem ha tilläget,Vi klarade oss från att betala tillbaka vi hade fått 30 000 tusen för mycket,men soc gick i god för oss att vi inte gjort det med vilje så vi friades mycket skönt.
 
hej bella!
soc har väl inget med flerbarnstillägget att göra fk och soc är väl oberoende av varandra. soc ska väl inte betala nåt flerbarnstillägg. barnbidrag får man ju direkt från fk...........äh jag fattar inte :wink:
 
Var in och kollade på fk´s hemsida och upptäckte att infon inte fanns kvar längre. Kan det kanske vara så att man tidigare inte haft rätt till flerbarnstillägg men att man har rätt till det nu??? Eller varför har de annars tagit bort infon?
 
Det jag menar är att man får flerbarnstillägg för ökade kostnader desto fler barn man får men eftersom soc betalar hela omkostnaden för barnet och det inte är en ökad kostnad så är vi inte berättiga till tillägg,vi blev friade från bet slutet på förra året och gick igenom en väldig jojo tid så det vore väldigt konstig ifall fk gick igenom detta med oss och dom inte har underlag för det,dom förklarade att alla familjehem ska det ligga en spärr på tillägget därför är det väldigt viktigt att det har kommit fram till fk att barnet är plac annars läggs inte den spärren och då blir man återbet skyldig.
 
Hej Bella!
Jag ringde till fk och frågade hur det låg till men flerbarnstillägget och hon sa att alla familjehemsplacerade barn inte gav rätt till tillägget, även om vi har flera barn sen förrut så vi får för dem men inte för placeringen.
Jag vet flera som har måsta betala tillbaka för att fk har trott att barnet har varit bio-barn och inte placerade barn. Det är ju samma med barnbidraget, där måste ju barnet var skriven på adressen för att du automatiskt ska få barnbidraget från fk.
Jag tycker att det är konstigt att alla får olika svar och att det är olika om återbetalningen också.....mystiskt.

mvh: Fia
 
hej
ja visst är det konstigt, min kompis ringde förra veckan och var orolig efter det vi läst här. men enligt hennes fk var det självklart att hon skulle ha det och då berättade kompisen att hon läst att folk hade blivit ersättningsskylldiga och det tyckte fk var hel konstigt......så skulle det inte gå till,utan hon var jättetydlig med att den som får barnbidraget har rätt till tillägget........så skulle det vara helt enkelt.
men det är som någon säger......kan det vara att det har blivit ändrat och det var så tidigare att man inte fick tillägget..........vem ska man tro på egentligen...........det är att se till att få skriftligt på det helt enkelt................men visst är det mysko.
mvh susanne
 
Helt fel OM F-Kassan betalar

Enl.samtal med F-kassan idag är det absolut fel om Någon F-Kassa har betalat ut flerbarnstillägget!! Och barnbidraget ska alltid komma från f-kassan direkt ej från uppdrags kommun/org.Det finns jättetydliga direktiv just ang. tillägget för fam.hem och hon kunde inte förstå varför/hur någon har fått/får detta.. så snälla ni som har detta kolla en gång till för säkerhets skull.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp