Barnet ska fira högtider där det har sitt boende....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hjälp mig är ni snälla. För inte så länge sedan läste jag någonstans att placerade barn ska fira högtider där dom har sitt permanenta boende. Just nu är det just detta jag behöver luta mig mot för att vårat arn ska få en jul som passar ett barn Men var har jag läst det?
Det brinner i knutarna så du som vet hör av dig snabbt!
 
Det har våra soc ALLTID sagt!
Detta för anknytningen skull.
Ska de vara en del av familjen så ska även de högtiderna delas med familjen.
I "trasiga" familjer kan ju högtider bli väldigt jobbiga................
När de blir större och kan välja själva, det är en annan sak.

Vår utflugna :angel: kontaterade härom dagen att när :angel: var liten FICK :angel: inte fira jul med föräldern, och nu när :angel: kan välja VILL :angel: inte det.
:angel: har varit alla sina jular hos oss, de sista 5 åren högst frivilligt! :claphappy:
 
Skönt att någon tar upp högtider...särskilt nu när julen är här.
Vår placerade :angel: ( tonåring) kommer inte att vara hemma hos oss nånting alls i jul.. :roll: Borta på något med bioanknytning VARJE dag julveckan :? :? :roll:
Lite delade känslor.... BRA att * får fira med biosläkten, TRÅKIGT för att det förstärker känslan av "inneboende/ hotell" för oss. Missförstå mig rätt....
Nyår ville släkten gärna "slippa" dock...
 
De barn som ska fira jul med familjehemmet p g a anknytning - menas det då att era barn är nyss placerade hos er?

Vårt barn är tonåring och har bott hos oss i flera år. H*n har firat med bio kring jul men varit julafton hos oss. I år ville h*n fira med äldre släkting vilket innebär att h*n är borta både jul och nyår.

Den där känslan av "inneboende" får vi brottas med hela tiden - men det får nog pratas om en annan gång och i ett annat inlägg!
 
Mmmm....trots att jag är glad att vår plac. får / vill fira med biosläkten, hade vi kanske hoppats lite, lite på att få en stund på julafton...eller dagen innan eller efter... :roll:
Vi hade så gärna velat äta & dela julklappar...å ja ni vet....
Vad gör ni då, skickar ni med paketen dit där plac. ska fira jul eller ???
 
För vår del har det handlat om mindre barn, från ca 8 år och till tidiga tonåren.
När det väl bestämdes de första åren blev det självklarheter senare år.
:angel: var dock borta en vecka över nyår med släkten.
OM vi hade varit kvar längre fram hade vi någ fått "släppa taget" om placeringen velat.

Kråkan:
NÅGOT måste ni väl kunna göra ihop?
Måste kännas jättetråkigt att hamna "på undantaget" sådär.......
Att skicka med julklappar "oöppnade" hade jag inte gjort......
Jag hade nog "krävt" att någon tid skulle bli er, just för det där med anknytningen och familjekänslan, att kunna fira, om än aldrig så lite, tillsammans
Tyvärr är det ju ofta så, speciellt med tonåringar och "kortare" placeringar, att det är svårt att få bort "inneboendekänslan" :littlesad

Lollipop:
Er kompromiss tycker jag låter jättebra förutsatt att det fungerar med tanke på avstånd och dylikt.
Julafton hemma och sedan "fritt"........
När de kommer upp i tonåren har de ju lite andra viljor och då får man väl lov att försöka kompromissa sig fram till en vettig lösning förutsatt att det inte är "skadligt" för dom.
 
Våran jul kommer bli troligtvis trevlig, men många fler än vi trodde. Ena :angel: bio som stridit för veckolångt besök under jul, har nu köpt en resa med nya mannen. Utan en tanke på att :angel: sett fram mot att fira jul hemma.

Stora :angel: åkte ihop sig med biosarna och dom ringde och sa att :angel: inte fick komma för att inte förstöra deras jul.
2 utflugna syskon vars bios har börjat missbruka igen ringde och ville fira jul här.

Så från en jul i stillhet gick vi på ett par timmar till en storfamilj :smirk:

Så från att inte planerat speciellt, då det skulle bli en enkel jul så går vi över i julhets. Men jag hoppas det skall bli roligt och att julfriden kommer :razz:
 
Hm, det där med kompromiss angående att barnet firar med biofamiljen runt jul har nog mycket med avstånd att göra. Vi har sagt att vi inte kan tänka oss köra 40 mil på julafton, därav har det blivit andra dagar.

Det känns konstigt på ett sätt för vår familj att bli bortvald av tonåringen på den mysigaste dagen på året. Samtidigt som jag kan tycka att det är bra att h*n väljer att ha mer kontakt med släktingen som betytt mycket för den när den var liten. Kanske är det också ett försök att få ihop alla delar i livet, kanske "smaka och sedan själv välja det man vill ha och ta med sig i sitt liv". Tanken är ju att barnen ska hem till biofamiljerna. I vårt fall kommer det nog inte bli så men jag är ändå glad att h*n tar de familjebitar med sig i livet som fungerar.

När det då gäller julklappar kommer vi att fira en liten lillejul efter nyår. Då får h*n sina julklappar från oss. Som vanligt har vi det krångligt med att få det där med julklappar rättvist mellan lånebarnet och våra biologiska. Man vet aldrig hur mycket biofamiljen brassar på - eller ger inget alls!

Problemen bara växlar hos oss och i dagsläget får vi nog acceptera att barnet inte har kommit oss så nära som vi skulle önskat eller trott. Vi har öppnat vårt hem och våra hjärtan men vi kan se att det av olika anledningar kanske inte riktigt blev som vi hade tänkt. Vårt barn har svårt att visa kärlek och känna samhörighet och solidaritet, men är däremot mycket bra på att ta emot detta på olika sätt från alla håll. Därför blir relationen till stor del ensidig :littlesad .
 
Jag är väldigt kluven .... Kanske för att vi är förstagångsfamiljehem... :?
Håller helt med "LOLLIPOP" att det känns konstigt och att man innerst inne faktiskt blir lite besviken att bli helt bortvald runt jul...Egoistiskt tänkt (för på detta forum är väl det enda ställe man "törs" vädra sådana känslor...) så är det i vårt fall föräldrarna som inte vill ha sitt barn hemma på heltid av många olika anledningar. Då ska vi som familjehem (och det VILL vi ju) ta alla tunga dagar, möten, vardagsproblem osv.osv. Men på speciella dagar då "får" vi inte vara med :roll: Känns som om vi BARA är till för allt jobbigt, och att biosarna enbart vill poppa upp då något kul händer eller, ja ni förstår säkert min tankegång... Man skulle bli så glad för att åtminstone få LITE av dom "glada" dagarna :bow
Usch, låter jag hemsk nu som vill ha en del av den GODA "kakan" också ?? Är det helt egoistiskt ? Jag menar vi "lagar" barnet så att föräldrarna vill ta hand om sitt "nya" duktiga barn, men dom är väldigt snabba att roffa åt sig när det passar, när det inte innebär problem.... :roll:
Jag är såklart glad för :angel: skull att umgänget oftast fungerar, men ibland blir man sådär besviken bara.... :littlesad
 
Är det en tonåring eller ett mindre barn?
OM det är mindre, skulle jag begära att "få de glada" dagarna också och ge en alternativ dag till biosarna.
Är barnet äldre har det ju en egen vilja att ta hänsyn till..........

Men visst, det är tufft.
Och du har rätt, det ÄR här man kan/får/ska vräka ur sig saker och ting............

Natti!
 
Det är en tonåring. En väldigt kluven sådan.....Slits mellan biosarnas viljor för att sedan helt plötsligt inte platsa hos någon av dem. Kan inte gå in på de specifika problemen som :angel: har, men de "passar" inte i alla sociala sammanhang om jag säger så.....
Det värsta är att det inte är riktigt schysst mot denna :angel: att begära att * ska välja själv. Förmågan finns inte riktigt där !
 
Vad säger soc? Kan du ventilera med dem?

Jag kan tycka...och det tycker vårt soc att jul och födelsedagar firas i familjehemmet. Det är hos oss barnet bor och då firas högtiderna här. Biosarna får komma innan eller efter.

Detta blir andra julen och det har inte varit ngn diskussion om julen.

Vi har lilljul nån dag i närheten och det funkar kanon.

Lycka till
 
hej!
här ska vi fira vår andra jul med vårt lånebarn och biosar får ta en annan dag.
vårt soc. säger att barnet ska fira högtider där det bor och det känns ju helt naturligt.
så jag är jättetacksam att slippa bråka om det, hoppas ni som strider om det kan få ert soc. på bättre tankar.
 
Vi har tyvärr väldigt struliga biosar som "medföljer" vår placering... :littlesad
Känns som att VI får bära en alldeles för tung börda vad gäller kontakten med dem.
VI får tjata om att få veta åtminstone några dagar i förväg innan dom vill /kan/hinner träffa sitt barn. Att VI faktiskt också har ett liv med egna barn att ta hänsyn till, det verkar inte lika viktigt... Soc. säger såklart att nejdå, vi ska inte alls behöva ta "deras" problem med umgänget, men det får vi likförbaskat göra ändå ! *suck*
Hela julveckan "snodde" dom för oss, med diverse middagar osv. (Intresset har varit svalt innan dess) IGÅR fick vi helt plötsligt återbud av en av biosarna för en av de dagarna. Det hade ju kunnat vara väldigt positivt för oss, att få en chans att fira "lilljul" med lånebarnet OM vi inte redan hade planerat den dagen för annat !!!!!!!!! :x
Inte ens en bra förklaring/ursäkt till återbudet :bounce:
Så vad gör man ?? Vi blir väl tvungna att anpassa oss och avboka våra planer = svika våra egna barn :cry: NEJ, lånebarnet kan INTE inkluderas i detta planerade, tyvärr. Av vissa orsaker som jag inte kan gå in på.
Vart tog våra rättigheter vägen ? Eller har vi inga .....
 
Hej Kråkan!

Jag tycker inte det är rimligt för er att ha det så. Jag tycker att det är er socialsekreterares uppgift att tala om för biosarna vad som gäller för umgänge, även när det gäller julhelgen. Jag vet inte hur mycket umgänge som era :angel: har, men det är väl samma antal timmar/dagar som gäller över julhelgen????
Summa summarum är det ju era :angel: som blir lidande, de vill ju bara vara alla till lags.

Mitt förslag :idea: (om du vill ha det) är: LÄGG PROBLEMET I SOCIALSEKRETERARENS KNÄ. Det ingår i deras arbetsuppgifter att lösa det på ett rimligt sätt.

Många kramar Tre
 
Håller helt med tre där.

Ni ska kunna fungera som familj, placeringen ska inte gå ut över era egna barn.

Soc får strukturera upp umgänget så att det passar även er.

Lycka till
 
Önskar att det kunde fungera som det var tänkt, men tyvärr existerar inte något välplanerat umgänge. Det bestäms från vecka till vecka, när BIOSARNA bestämmer att de har tid/lust ! VI får rätta oss helt efter det.... :bounce: Spelar ingen roll hur mycke vi klagar på att det verkligen inte fungerar för oss :littlesad
TANKEN var (bestämdes gemensamt på ett stort möte) att umgänget skulle vara så mkt. som 1 middag vardera hos ma o pa, samt en fika vardera med ma o pa / vecka, dvs. totalt 4 umgängesdagar , fast inte HELA dagar då. Snarare kanske totalt 6 timmar i veckan sammanlagt. Detta för att det är en korttidsplac. (Stor risk att det INTE blir så)
Julen ? Jaa, den har dom planerat/roffat åt sig själva, utan att vi har fått vara med och bestämma :? Soc. verkar bara tycka att biosarna är såååå duktiga som vill träffa sin son så mycket i jul. Jag säger att det nog tyvärr är mest ett spel för gallerierna.... För att visa upp honom för stora släkten. :bounce:
VI har absolut ingenting med deras julplaneringar att göra, VI passar bara deras son när de inte har lust att vara föräldrar ! Ja, så känns det tyvärr :evil:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp