Barnets behov i centrum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Åh, vad glad jag blev av att läsa att fler tänker som jag!!!! :smirk: . Jag är för adoption av fam.hemsplacerade barn, eller iaf borde fler VÖF genomföras. Jag har sett en hel del barn växa upp med bio- som borde fått en annan uppväxt än hos sina bio- så jag anser att föräldrar får för många chanser på barnens bekostnad. :bounce:

Att bli fam.hemsplacerad som barn är inte alltid lätt- men om fler placerades i TIDIG ålder- ofta ser man vart det barkar mycket, mycket tidigt och för många chanser ges- istället borde barnen placeras tidigt och då tror jag dramatiken kring att vara fam.hemsplacerad hade blivit mindre. En handledare för oss anser att långvariga placeringar -där faktiskt soc INTE jobbar efter hemgång- OCH BÖR HERLLER INTE GÖRA DÅ DET ÄR ALLTFÖR STORA BRISTER- och barnet bott länge i fam.hemmet ska ha minimal kontakt med bio- några ggr per år. i övrigt bör barnet få EN fast knytpunkt i famhemmet. Av den åsikten är jag och den står jag för!!!
 
jag förstår Hjärtat hur du menar. och visst kan det vara så. Men vi vet inte alltid om och när. Det tycker i alla fall JAG är svårt.

Menar du att Soc gör fel ibland hi,hi
När jag syftade på de flaceringar som inte blivit av så har det varit de placeringar i vårt fall. Det har tack och lov varit bättre att bo hemma hos biosar/ibland med stöd.
i ett fall /en liten som vi var stöd till, där vittnade vi till mammans fördel då soc ville göra ett LVU.Vi har fortfarande kontakt och barnet mår bra och har en styvpappa som är bra.
 
Trygga Rekan sa:
jag förstår Hjärtat hur du menar. och visst kan det vara så. Men vi vet inte alltid om och när. Det tycker i alla fall JAG är svårt.

Menar du att Soc gör fel ibland hi,hi
När jag syftade på de flaceringar som inte blivit av så har det varit de placeringar i vårt fall. Det har tack och lov varit bättre att bo hemma hos biosar/ibland med stöd.
i ett fall /en liten som vi var stöd till, där vittnade vi till mammans fördel då soc ville göra ett LVU.Vi har fortfarande kontakt och barnet mår bra och har en styvpappa som är bra.

Hej T-R :wink: hur menar du med "om och när"?
 
Min erfarenhet är bland tonårsplacerade. det är svårt att veta vad som är orsakat av uppväxt hos bio eller vilken skada ungdomen har tagit av alla flyttar mellan olika familjehem (om och när). Vissa gånger är det klockrent att bio inte är bra och att familjehemmet är bättre för ungdomen. Men jag har under årens lopp blivit lite fundersam.Speciellt när de som blivit vuxna berättar om sin livslånga längtan till att bo hos bioföräldrarna. (visst man vet inte hur de hade blivit och man romantiserar en från varande förälder) lite svamligt men hoppas ni förstår.
 
OM det är bäst för barnet.
OCH NÄR det bäst för barnet. Att som fosterförälder avgöra det är ett stort och svårt ansvar och vi måste vara ödmjuka och inkännande inför barnet.
 
Trygga Rekan sa:
OM det är bäst för barnet.
OCH NÄR det bäst för barnet. Att som fosterförälder avgöra det är ett stort och svårt ansvar och vi måste vara ödmjuka och inkännande inför barnet.

Absolut!
Men vem/vilka kan göra närmast rätt om inte familjehemmet ? Vem känner barnet bättre? bryr sig om barnet mer? ser till barnets bästa (på riktigt) osv om inte familjehemmet. Förutsatt att familjehemmet arbetar som det ska. Och om barnet i kombination med det VILL stanna i familjehemmet så tror jag inte att man kommer närmare...
 
När barnet utryckligen säger att den VILL stanna så ska det stöttas
. Men vi har haft några som vänder kappan efter vinden. Säger till biosarna vad de vill höra. Likadant till oss. Då blir det svårt.
 
Trygga Rekan sa:
När barnet utryckligen säger att den VILL stanna så ska det stöttas
. Men vi har haft några som vänder kappan efter vinden. Säger till biosarna vad de vill höra. Likadant till oss. Då blir det svårt.

ja, men vem kan då komma närmast rätt om inte familjehemmet?
 
Trygga Rekan sa:
"Närmast rätt" kommer nog de familjehem som är innkännande och lyhörda. Tyvärr inte alla Familjhem.

Ja, som jag ju redan har skrivit :wink:

Citerar mig själv :angel

"Barnet ska/kan inte avgöra vad som är bäst för sig själv alltid men familjehemsföräldrarna ihop med barnen är nog den kombination som kan komma närmast rätt. Förutsatt att familjehemmet har rätt inställning/kunskap. "
 
Då är vi helt överens.

PS Men de familjer som inte har rätt inställning och ej är lyhörda för barnet???? Tyvärr så tror jag inte att de familjerna är medvetna om det själva.Dessutom så råder det sådan brist på familjehem så soc tar de som erbjuds. Ibland utan utredning eller kurs.
 
Trygga Rekan sa:
Då är vi helt överens.

PS Men de familjer som inte har rätt inställning och ej är lyhörda för barnet???? Tyvärr så tror jag inte att de familjerna är medvetna om det själva.Dessutom så råder det sådan brist på familjehem så soc tar de som erbjuds. Ibland utan utredning eller kurs.

Ja. det har jag egen erfarenhet av sedan vi började med detta själva :twomad: Vår första placering var en riktig fuling från den kommunen och även efter så har barn placerats hos oss utan att de gjort egna utredningar och ibland inte heller tagit del av tidigare utredningar :?

Oavsätt vilka som brister- soc, bio, famhem- så är det alltid barnen som blir drabbade :bounce:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp