barnets rättigheter att få stanna eller inte

Hej

Jag upplever en av mina bästa stunder under hela mitt liv när jag blir en vårdhavande / familjehem till mitt " syriskt barn" , Han är en speciell kille som har haft integrationsproblem med sin gamla skola och omgivning , många tonåringar har trakasserat och mobbade honom och den tvingade kommunen att placera honom hos mig , han han trivs bra i skolan, har flera vänner och har varierande sysselsättningar men problemet dyker upp när socialförvaltningen vill placera honom i ett HVB ställe och mitt barn vägra inte att flytta, han vill inte flytta och han börjar blir väldigt stressad i både skola och hemmet , han äter inte ofta , blir deprimerad och han snackar hela tiden om att soc tänker inte på honom att han har rätt att bestämma om han vill flytta eller inte.

så undrar i det här fallet hur går med det här fallet ?

tack jätte mycket

Claudia
 
Varför vill soc flytta pojken om allt fungerar bra hos dig? Soc brukar ju leta med ljus och lykta efter familjehem åt ungdomarna? Familjehem är ju dessutom ett mycket billigare alternativ där barnen får en omsorg de inte kan få på ett gruppboende. Det hela låter väldigt otydligt och du skriver inte vilka skäl soc har för att flytta honom.
 
hej

tack för ditt svaret, jag vet att det är jätte märkligt att min pojkes handläggare vill placera honom till ett HVB där det finns lediga platser för ensamkommande flyktingbarn , vad som är märkligare är att hon visste ingenting om min pojkes situation t.ex förutom från de tre eller fyra träffar med honom, hon vet ej att t.ex vi har flyttat till en annan stad, hon vet inte vilken skola han gå till , under vår sista träff ( vi visste att nånting skulle hända, jag vill bara säga också att jag fick min pojke via ett företag och hon som utreder familjehem varnat oss från den här handläggaren att hon ville placera flera barn till HVB ) så frågade hon min pojke att kommunen ( inte våran) erbjuder lediga billiga platser , vi var väldigt förvånade , jag frågade henne varför vill ni flytta honom , hon sa att hon har redan bestämt att han ska flytta och det är ett politiskt beslut, hon kan inte göra nånting .

Jag vill bara säga att den här handläggare är inte ärlig från början , väldig rasist ( jag märkte det utifrån hennes kommentarer) , hon lovat många andra pojkar att om de flyttar till HVB så kommer hon att hjälpa de med sommarjobb , med extra pengar mm men många av de p.g.a. av hot och okunnigheten så flyttade de till HVB och där upptäckte de att hon ljög för dem och nu vill hon tvinga min son att flytta där.
Snälla vad gör man ?

tack
 
Hej!
Om det är så att du misstänker att det hela inte går rätt till så kontakta handläggarens chef och kanske ännu högre upp i kedjan. Du kan även kontakta IVO och fråga om råd. Du hittar kontaktuppgifter på IVO´s hemsida, www.ivo.se.

Hälsningar
Anne
 
tack jätte mycket för råd , efter den sista händelsen kontaktade familjehemsrekrytering handläggarens chef och frågade varför har handläggaren reagerat på det här sättet , att hon inte tänkt på konsekvenser med tanke på att mitt barn är känslomässigt och han mår dåligt när nån behandlar honom illa och hon ringde mig och berättade att chefen visade ingen sympati utan han var väldigt empatisk, han brydde inte om barnets läge utan att han vände sig till handläggarens sida och han avslutade med att säga " bla bla bla " hon gjorde ett bra jobb " , jag var faktiskt i chock , jag trodde aldrig att han kom behandla oss som patrask.
vad hände med människor ?
 
Det låter som det har med ekonomi att göra. Får ni mycket pengar om det gått genom företag? Blir det till och med billigare med hvb - hem? Kanske speciellt om det behövs fylla på tomma platser på boendena?
 
Tillbaka
Topp