Barnförsäkring

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Halloj alla familjehem , har ni era små försäkrade med en barnförsäkring , eller finns något sånt redan som soc betalar eftersom de är placerade ?
trevlig helg alla
 
När de är folkbokförda på famhemmets adress ingår de automatiskt i hemförsäkringen.
Våra barn har egen försäkring via fackets medlemsbarn (sjuk- & olycksfall) och vi har fått ersättning för att kunna försäkra våra placeringar på samma sätt.

Har som väl är bara behövt utnyttja den en gång :banan:
 
Vi har fått besked att soc. försäkring gäller också. Sedan finns det försäkringar i skolan. En sak som man skall tänka på det är att biologiska föräldrar alltid är förmånstagre till barnen även om dom är placerade. Har själv varit med om att ett av våra barn som var med om en trafikolycka och fick ett ganska stort belopp där föräldern tog han om hela beloppet..... Barnet fick inget.
Så kolla upp vad som gäller. :bounce:
 
*kl*
Hemförsäkringen måste man kolla upp vad som gäller när man har placerade barn, vissa vill ha personnummer.

De flesta barn är försäkrade genom skola och socialtjänst dock bara olycksfallsförsäkring, inte sjukvård. Har för mig att jag läst någonstanns att soc inte kan teckna sjukvårdsförsäkring. Dock kan familjehemmet teckna och soc betalar avgiften.

Vi har försäkrat våra barn själva sjuk- och olycksfall. Särskilt viktigt tycker jag när barnet kommer som litet, då det kan visa sig senare att det finns sjukdomar osv som barnet ibland kan få ersättning för i framtiden. Dock finns problemet kvar att föräldrarna kan ta pengarna...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp