Barnomsorg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Har lite funderingar ang barnomsorg. Vi har en liten :angel: som jag ska ställa upp i barnomsorgs kön, på ansökan står det att varje vårdnadshavare ska skriva in sina arbetstider och sedan barnets behov inkl resetid, nu är det ju så att jag är hemma, men vi tar emot jourplaceringar (löshästar) enl. våran kommun står det att om man är arb.lös/föräldraledig/arb.sökande alltså är hemma då har man rätt till 15tim. barnomsorg/v.
Men nu tar vi emot jourplac. och ni alla här inne vet hur mycket det krävs av en med bla. möten/umgängen/ vaknätter/telefonsamtal mm mm.
Vilka tider är era på dagis, och vad har ni sagt till cheferna på barnoms. är det någon här över huvudtaget som blivit nekad barnomsorg förutom dessa 15 tim.
Nu har vi tänkt ha vår :angel: 9.30-15.30 alltså 6 tim/dag dessa tider passar oss bäst då de ofta är möten/ umgängen eller kanske gå till skola när en lärare ringer om en "strulig tonåring" mm mm. Oftast sker ju detta under dessa tider. Tacksam för många svar så jag har "på fötter" när de kommer konfrontera mig :bounce:
God fortsättning till er alla Mosten :banan:
 
Hej mosten

Du har ju svarat på din egen fråga.

Du arbetat med jour placeringar till kommuner, mer än heltid.
Jag råder dig att inte minimera tiden på dagiset utan ta hellre i 8-17 så är det bara en bonus när det blir 6 tim. för en del familjeplacerade barn går det att få "social förtur" till dagis. Det kanske är extra viktigt för liten att umgås med andra barn.det kan även vara av större vikt med kontinuitet att ha samma tider på dagiset. men det vet ni som känner barnet. men det kan vara värt att påpeka till Förskolan/dagiset.

ibland har vi längre dagar för vår liten om det tex är utflykter eller något annat barn behöver oss iskola etc. Det är bättre att ha en heltidsplats som kanske inte nyttjas fullt ut, än tvärt om en deltidsplats och ofta sena hämtningar. DÅ BLIR DET SURT vill jag lova.
 
Tack för svaret! Alla som har placerade barn vet hur det är MEN barnomsorgspersonal har ofta svårt att förstå :?
Ska nog skriva mer timmar som ditt förslag, kan ju säga till personalen: om inte annat sägs kommer :angel: 9.30-15.30 men har då rätt att ha längre dagar vid behov.
Men nu är det så att om man har andra tider 1 månad eller mer ska schemat ändras och skickas in, det är de noga med här, hur fungerar det hos er har ni undantag?

Hoppas fler svarar!
 
Vi har anmält en heltid och betalar för en heltid. vissa arbeten ändras hela tiden och vi vägrar hålla på med en massa lappar och scheman. staten ger ju en ubvention till dagiset på en heltidsplats. Så vad är man då EGENTLIGEN ute efter när man ska ha en massa närvaro scheman. Så länge man inte överträder det man betalar för- HALVTID eller HELTID.

Vi må vara en pain in the ass för vissa paragraf ryttare men det ger jag fanken i. Det ska vara bra för barnen.
 
vi har ju nu världens bästa fsk. Men vi skickar in de tider barnen ska vara - (för att de ska kunna planera personabehov och mat) De har aldrig konstrat även om maken varit ledig (han jobbade tidigare skift) Vi kör samma tider varje dag och sen hämtar vi tidigare vid behov.

Om det är en kommunal fsk som krångar tycker jag att ni ska ta det med sco och förskolechefen. Det kan inte vara meningen att kommunen s.a.s ska sätt krokben på sig själv.

Det är sanslöst vad man ska behöva bråka för att man vill göra bra saker!
 
Hej!
Vi började med 15 timmar, men gick snabbt upp i ngt fler timmar. Nuär det så att jag är tjänstledig pga placeringen då barnet inte klarar mer tid i förskola än 25 timmar av diverse skäl. I början fick jag känslan av att förskolepersonalenn tyckte att jag inte borde ah fler timmar- för jag var ju ändå hemma....men efter 2 år och diverse hemtagningsbegärningar, bio-möten, soc-möten, hab-möten....ja, ni et, så har de förstått- Försklepersonalen- att det inte är en dans på rosor att vara familjehem...

Så nu lämnar vi in schema för kortare perioder. Ibland för så kort tid som en vecka (har ett soc som är sena med att planera och saker o ting sker ibalnd med kort varsel i livet) och ibland för en månad. Men nu har jag en förskola som är lätt att samarbeta med och de vet våra behov. Men det var trögt i början.Man behöver vara tydlig med vad det innebär att vara fam.hem. Lycka till!!
 
Vår förskola är väldigt flexibla. Jag har möjlighet att ha mina två där hur jag vill faktiskt. Mitt grundschema ligger 8.45- 13.15 månd.- onsd. Sen lämnar jag in ett nytt varje måndag. Jag jobbar som jourhem och allt beror på vad jag har för placeringar och möten mm. Är det en lugn dag är barnen hemma med mig hela dagen, ibland blir det långa dagar. Eller kanske bara några timmar på eftermiddagen.
De vet hur jag jobbar och ställer upp utan att sucka. Ibland ringer jag bara och säger - nu kommer dem.

I vår Komun betalar man alltid samma 15 timmar eller heltid, spelar ingen roll. Om de inte är över Fyra, få är väl 15 timmar gratis.
 
Jag tycker att det är viktigt för BARNEN att de får träffa andra barn och leka och utvecklas. jag är också hemma på heltid för den placerades skull. Men det finns ju inga barn i parkerna att leka med. Alla är på dagis.

Tacka vet jag 60-talet då fick man hur många kompisar som helst på gården att leka med.
 
Ang betalning: i vår kommun betalar man lika mkt oavsett antalet timmar barnet är där. Och alla barn som blir 3 år under året har 15 timmar fri barnomsorg- vilket gör ett visst avdrag. Bra regler tycker jag! Även om vi nyttjar barnomsorgen vädigt få timmar.

O ang betalning: vårt soc betalar för barnomsorgen- ligger utöver omkostnadsdelen....kom jag på...så kostnaden hade inte speat ngn roll för vårt placerade barn.... :wink:
 
vi har haft våra 2 biobarn på 25 timmar i veckan pg att vi hade ett krävande uppdrag förra året. efter ett halvår blev vi kallade till ett möte på förskolan där vi blev riktigt ifrågasatta. personalen hade retat sej på och kollat åt vilket håll jag körde när jag lämnat barnen och upptäckt att jag bara var hemma :? vi förklarade att jag tar hand om tvätt, matlagning, städning, handla mat och kläder till ett hushåll på mellan 8-10 personer,telefonsamtal till soc, alla dessa möten, hembesök osv osv. vi fick ingen större förståelse från personalens sida utan de tyckte att det är väl sånt som alla andra är tvugna att göra på sin fritid. nu har vi bara ett förskolebarn och har valt att ha henne 15 timmar för vi har ändå inte några tunga placeringar just nu. Men skulle vi få det då tar vi fram stridsyxan igen för jag tycker vi ska ha rätt att ha våra barn på dagis fastän att vi har ett annorlunda jobb. Jämför med en bonde el någon annan som driver eget företag hemma, gör de inte heller någon nytta på dagarna så de inte har rätt till barnomsorg :?
 
Det här är egentligen en fråga för våra organisationer. Jag tycker inte att det ska vara olika från kommun till kommun och det ska finnas klara regler för vad som gäller. Att vara familehemsförälder på heltid är ju ett jobb lika mycket som den som har revisionsfirma hemifrån eller traktorkörning eller vad som helst. Det mest spännande är att det bara är "kvinnliga" hemmayrken som ifrågasätts - inte manliga...
 
Där har du verkligen poängen... kvinnliga hemmayrken..

Mammiluren sa:
Det här är egentligen en fråga för våra organisationer. Jag tycker inte att det ska vara olika från kommun till kommun och det ska finnas klara regler för vad som gäller. Att vara familehemsförälder på heltid är ju ett jobb lika mycket som den som har revisionsfirma hemifrån eller traktorkörning eller vad som helst. Det mest spännande är att det bara är "kvinnliga" hemmayrken som ifrågasätts - inte manliga...
 
Mamma77 du ska inte ens diskutera med dagispersonalen huruvida du jobbar eller inte jobbar. det är en sak för cheferna inom barnomsorgen. Du har ett uppdrag som familjehem, det är bara att skicka kopia på kontraktet/avtalet ni har med den placerade kommunen.

NI HAR RÄTT TILL BARNOMSORG på heltid, som vilken arbetande förälder som helst.

En skam att kommunens personal motarbetar kommunens familjhemsplaceringar.
 
Tyvärr så lever vi i en "okunnig" värld!
Som jag erfarit är det alltid bra att ge övergripande info även till personalen på förskolan!Är själv personal och vet ju hur fyrkantiga direktiv vi har......och vår chef förväntar sig att vi ska kolla upp alla barns närvarotider kontinuerligt.....Sen "glömmer" samma chef att informera oss personal om ändringar som dyker upp efter samtal med enskilda föräldrar.....Det blir så lätt fel!
Lovar att generell allmän info ger attitydförändringar!
 
Hur många av er familjehem har bett att få träffa nämnden som håller i penningpåsen ute i kommunerna? Hur barnomsorgen i en kommun ska vara tolkar kommunen själv. Vi hade ju det uppe precis efter valet att man bäst påverkar genom att vara synlig och visa att vi finns och vilka premisser vi lever under. Begär av nämnden att få komma och visa upp er och berätta om det kommunen är bra på och kräv sedan förändringar av det som inte fungerar. Sedan gäller det också att påverka uppåt i regering och riksdag för att kommunerna ska få bra normer och lagar att rätta sig efter.
 
Det är just det jag menade som mamma77 skrev, konstigt att det har så svårt att förstå :evil: Därför vill jag ha en del "kött på bena" om jag blir ifrågasatt :twomad:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp