Barnpension??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag har en fråga till er :?
Vi är familjehem till ett barn på 6-år.
Ena föräldern har avlidit så han ska få barnpension. Min fundering är om det påverkar omkostnaden och vad är det frågan om för belopp i månaden i pension??
Hur funkar det för er som har barn med barnpension?
Om jag inte missförstått så kan man väl efter förfrågan hos förmyndaren ta ut till tex. en dator el. cykel....MEN hur ställs det mot soc. som borde betala cykeln eller...??
Kan soc kräva att man tar ut barnpensionen till allt extra så dom slipper kosta på eller?
I nuläget så har vi lägsta omkostnad. Kan man kräva höjning...han har behov av massor och sen måste dom väl ta hänsyn till bio. barnens standard eller hur..
Ska snart skriva under avtal så vi får väl se vad det blir..
Om man törs kräva mer i omkostnad..
Hoppas på svar :D
//Anna.
 
Hej Anna,

Barnpensionen baseras på hur mycket den avlidna föräldern har tjänat.
Som lägst är den 1,343 kr 2007.
Som vanlig familjehemsplacering, kommer detta att sättas in på ett bankkonto som förvaltas av en utsedd God Man.
Får ni vårdnadsöverflyttning på barnet, kommer barnpensionen att räknas av från er omkostnadsersättning.

Högre omkostnad kan man söka om det är så att barnet av någon anledning sliter eller förstör mer än normalt. Man kanske måste köpa dyrare skor eftersom de går sönder efter en vecka annars etc.

Vet inte om soc kan kräva att man använder barnpensionen till löpande omkostnader, men tror när de kommer upp i mopedåldern att man kan söka det eller liknande hos den gode mannen. Alltså dyrare grejer.

//Jezz
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp