Bebis- föräldradagar eller inkomstbortfall

Hej.
Vi kommer ev att ta emot ett spädbarn inom den närmsta tiden. En av oss vuxna kommer att vara hemma ( det är genom soc och inte något privat företag)
Barnet är endast ett par månader gammalt. Det är en uppväxtplacering!
Någon som vet hur det fungerar med försäkringskassan? Får man föräldradagar och betalar isåfall soc ut resterade 20% av den lönen man hade (vi har pratat om inkomstbortfall, men nu måste man ju vara hemma ca 18 månader, ev längre)

Får man arvode / omkostnadsersättningen också?

Vi har varit jour och stödfamilj sedan början på 2000 talet och känner oss beredda att ta emot ett barn på heltid. Dock vill vi ha kvar våra vanliga jobb, men självklart stannar vi hemma som man brukar när man har spädbarn.

Någon i samma situation?
Ngt vi ska tänka på inför mötet med soc? Ngt vi bör fråga?
Tack☺️
 
Hej!
När vi tog emot små så fick vi lönebortfall (inkl semesterersättning) för den tiden som soc ansåg att vi skulle vara hemma. Jag fick vara hemma i 12 månader. Jag hade velat vara hemma ytterligare 2 månader för att slippa inskola på dagis och sedan ha ett långt uppehåll pga lov och sen skola in på dagis igen, men det fick jag inte betalt för, för det var mitt eget val.

Föräldradagarna får endast en vårdnadshavare plocka ut, så lönebortfallsersättning (LBE) ska soc betala i sådana fall. Man får även arvode och omkostnad. Det ska vara skilt från varandra, dvs lönebortfallet får du för att du avstår ditt arbete och arvodet får du för det uppdrag du utför. Ett tips är att läsa SKL´s cirkulär 08:81. Där finns mycket bra information.

Något som kan vara värdefullt, särskilt om man har andra barn hemma, är att den andra vuxne också får möjlighet att vara hemma en tid. Vi frågade om det när ena barnet placerades om det var möjligt och de gick med på att maken var hemma under en vecka (tror jag det var) när barnet kom, med LBE som kommunen betalade. Så det kan vara något att fundera över att ta upp.

Vet inte hur långt ni kommit i processen men inköp av kläder, möbler m.m. Fråga noga om ni inte redan pratat om det vad ni får köpa och inte. Om ni får en summa (startbidrag kallas det ibland) att handla som ni tycker, om de vill godkänna inköpen före eller om ni får handla saker och sedan lämna in kvitton. Har hört allt för många historier där det inhandlats saker som sedan uppdragsgivaren sagt att det betalar dom inte för.

Lycka till!
 
Ok. Tusen tack! Vi har tidigare " bara" varit jour samt stödfamilj och då vi varit jour har det främst varit på sommaren då jag haft semester ( är lärare) så det har ju passat bra att jag " ändå varit hemma".

Med facit i hand hade vi säkert kunnat kräva mer eftersom vi bägge vuxna i princip fick jobba dygnet runt på vår semester... Det påverkade ju hela familjen. Men nu är det ett annat läge. Det är en uppväxtplacering... Troligtvis något funktionshinder ( misstänkt FAS) så det är jättebra att få tips och råd innan!
Tusen tack! Ska läsa på SKL.
Stort tack

( nästa vecka får vi besked om baby kommer till oss eller ej❤️)
 
Tillbaka
Topp