Hej!
Jag förstår att frågorna är många och svaren få, man vill ju veta hur det kanske blir. Om man orkar, vad man kan få för stöd osv. Det finns inget klart svar på det. Det brukar vara från fall till fall hur det bedöms vad man kan få för stöd i form av ex. avlastning eller kanske åka på läger eller olika kurser/utbildningar som anordnas av andra.
När det gäller att vara hemma med LBF så kan man tyvärr inte jämföra med hur det fungerar när man fått ett eget barn mot att ta emot ett placerat spädbarn. Utifrån min erfarenhet så är nog 6 månader - 12 månader vanligen den tid som man brukar få vara hemma med LBF. Man får heller inte välja hur länge man får vara hemma med LBF utan det är uppdragsgivaren som bestämmer det. Det kan vara svårt att få svar på sina frågor kring just detta eftersom ingen vet hur det blir när det är dags för dagis, vilket också kan vara ett orosmoln. Ibland så kan man få förlängt LBF och ibland så kan man få en viss procent t.ex. om det visar sig att barnet inte orkar gå hela dagar på dagis.
Vår lill* kunde inte gå när h*n började på dagis. Det var inga problem utan det gick väldigt bra. Om barnet behöver extra stöd på dagis så är det er boendekommun som ansvarar för att ordna det stöd som barnet behöver.
Det är viktigt att ni känner er trygga med er uppdragsgivare, att ni känner att de kommer att finnas där och stötta när det behövs och att ni känner att ni får svar på de frågor ni har, de som idag går att svara på. Framtiden vet man ju inget om även om man såklart funderar över den.
Vi har kommit långt idag men vägen till vuxenlivet är fortfarande lång. Men vi "vet" idag att barnet kommer att behöver mycket stöd även i framtiden och vi är beredda att "slåss" även när vi är gamla och grå
. Under de här åren så har det hänt så otroligt mycket, både bra och dåliga saker och det är tufft men vi har lärt oss massor och vi ser att allt arbete vi lägger ner i barnen verkligen gör skillnad och det är så roligt att se. Vi rustar dem för framtiden så gott vi kan och hoppas att de får med sig erfarenheter som de har nytta av, även om det verkar åka in i ena örat och ut genom det andra
.
När man är mitt uppe i det så måste det rulla och gå men ser man tillbaka så fattar man inte hur man orkat, men ändå står vi här idag, 1000 erfarenheter rikare och alla nya hinder blir inte lika gigantiska eftersom vi har erfarenheterna från tidigare hinder att använda oss av.
Så nu ska jag sluta
Anne