Behöver AKUT hjälp!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan! Nu har jag haft mina jour placerade barn hos mig i 5 veckor. I fredags fick vi pengar för omkostnad. Inget arvode överhuvudtaget. Vi har inte fått något avtal än. Ska tillägga att det är en väns barn jag fått hem men ett arvode ska jag väl ändå få? Har haft otroligt mycket problem och jobb med spec ena barnet då denne är väldigt agressiv och bland annat tagit en kniv och tänkt döda mitt ena barn. Trots detta har vi fortsatt med soc bak i ryggen som verkar ha tyckt att det var ok. Det barnet kommer nu att omplaceras till veckan som kommer. Imorgon har jag tänkt att ringa för ett kris möte då detta barn även har tankar och planer på att ha ihjäl sitt syskon när den sover så det lär bli ännu en sömnlös natt. Hoppas på att få ett avtal då och diskutera arvode. Är det något spec jag ska tänka på vid mötet?

Detta är vårt första uppdrag som skedde väldigt snabbt. Varken utredning eller utbildning har vi fått. Bara ett snabbt hembesök och 1 möte tidigare på kontoret.

Mamman till barnen (min vän??) och jag har ingen bra kontakt längre då hon varit fruktansvärt elak mot mig sen jag tog mig an barnen som hon själv ville. Helst plötsligt blev jag boven i dramat och jag är numera den som tagit hennes barn ifrån henne. INTE den som hjälpt henne få chans att träffa dem.

Jag och min man har stått för alla kostnader i 5 veckor. Han går på a-kassa och jag är mamma ledig så våran ekonomi är inte den bästa. Vi bestämde från början att mamman till barnen skulle stå för kostnaden för kläder då hon inte ville att vi skulle ha så mycket kontakt med soc. Nu när vi fick för omkostnad så kräver hon oss på 3900kr vilket vi inte har. Hon har dessutom inte köpt kläder för den summan. Har fått hit deras gamla för små och trasiga kläder. Vi fick skjuta på räkningar förra månaden till den här månaden för att vi inte hade råd med mat annars. Nu när vi fick pengar för omkostnad så var vi ju såklart tvugna att ta av de pengarna till de räkningar vi varit tvugna att skjuta fram. Vi är alltså i en riktigt jobbig sits men hon är så girig att hon inte ens ser hur illa vi har det för hennes skull.
Vad ska jag säga till soc nu? Kan jag be dem om extra pengar till kläder då de fortfarande inte har komplett med allt de behöver? Jag menar det som är kvar av omkostnadspengarna ska ju räcka till mat denna månad också. Snälla hjälp mig så att jag kan göra det bästa för dessa barn och så att inte vår familj går under.

Mvh.Mammatill3
 
Hej!
Du har fått det riktigt tufft........Fantastiskt att du reder av det, all heder till dig ochdin man.

Självklart måste du ha arvode. Du ska också ha ett startbidrag för att kunna köpa det som behövs för de placerade barnen. Höstkläder som passar, sängar och annan grundutrustning som behövs.
När det gäller biomammans reaktion är den nog inte så ovanlig. Du har ju fått den rollen som hon skulle haft.
När det gäller din tajta ekonomi så måste du ta det med din soc.sek. Det är inte meningen att ni ska ligga ute med pengar och gå back i er ekonomi. Mammans krav kan du också prata med dem om.
Ett tips är att inte föra några "privata" avtal med biomamma, utan ta allt genom soc. Det blir enklast för dig. Privata avtal funkar ibland, men oftast funkar de lika bra genom soc.

Tänker på dig och lycka till

Kram Tre
 
Ring upp familjehemssek omg :x och får ni inte konkreta besked och direkt både avtal och arvode så kontaktar du chefen. Jag menar, det ska ske under dagen :angel

Har de inte utrett er? inte ens kollat registerutdrag?

Arvode och handledning ska ni ha omedel-BUMS!

Jag är väldigt nyfiken på vilken kommun det är som behandlar er och barnen så här.

Lycka till!!
 
Nu har det varit så mycket här hemma att jag inte hunnit svara!! Tack för era svar! Jag har ringt och ringt till soc men får inga riktiga svar. Vi ska ha ett möte först nästa vecka. Idag kom de och hämtade ena barnet som nu placeras om i ett nytt jourhem. Ingen lyssnar på mig där på kontoret och jag känner mig fullständigt överkörd. Det var ju inte så här det skulle vara tycker jag.

Ingen utredning, inget registerutrag, ingen utbildning. Ingenting...
Vi bor i sthlm.

Mamman har nu tagit 3000kr som hon ska ha enligt henne själv.. vilket betyder att vi står på minus minus minus just nu. Jag vet inte vad jag ska göra längre.

Kramar/Mammatill3
 
Nej, men vad är det här :?

Jag undrar också hur hon "tagit" pengar och upprepar mig.
Ring upp nu och tala med chefen. de ska åka hem till er direkt med ett avtal och en handlingsplan, pengarna ska sitta på kontot senast i morgon. Utredning, handledning och utbildning direkt. Får du inte konkreta svar så talar du om att du ringer högre chefen och gör det osv. Har du inte allt klart före kl 16 idag så tycker jag du ska ni avsluta detta imorgon.
 
Mamman skickade sin man att hämta pengarna ifrån oss.. Allting känns både olustigt och obehagligt. Vi vill ju fortsätta med det barnet som är kvar, men hur mycket ska vi behöva ta egentligen??
Vi har inte ens fått hjälp att göra iordning barnets rum. Nej fy det är så mycket som borde ha hänt, men som inte har det. Vill ju bara att detta barn ska ha det så bra som möjligt under tiden barnet är här...
 
Mammatill3 sa:
Mamman skickade sin man att hämta pengarna ifrån oss.. Allting känns både olustigt och obehagligt. Vi vill ju fortsätta med det barnet som är kvar, men hur mycket ska vi behöva ta egentligen??
Vi har inte ens fått hjälp att göra iordning barnets rum. Nej fy det är så mycket som borde ha hänt, men som inte har det. Vill ju bara att detta barn ska ha det så bra som möjligt under tiden barnet är här...

Till att börja med så måste du ringa och kräva arvode, handledning, utredning, handlingsplan. NU!

Jag förstår att det är jättetufft men det här kommer gå åt skogen för alla inblandade om ni inte gör det omgående :angel

Ni har två val avsluta eller se till att få det jag skriver här. För barnens skull.

Jag kanske låter hård men det handlar om viktiga saker och ni har valt att göra det här.
 
Hej!

Läser ditt förtvivlande inlägg, och jag kan bara rysa av elände...
Detta låter inte bra, och jag hoppas att det har ordnat upp sig.
Om barn är "nära" anhörig är det viktigt att skilja på vad som är vad i uppdraget.
DU ska absolut inte prata ekonomi med bioföräldrarna, de har inget med "vår" ekonomi att göra.
Möjligtvis att de får behålla barnbidraget tills allt har kommit på plats, sen ska barnbidraget komma till familjehemmet.
Vi ska ha Arvode = ersättning (lön) för uppdraget skattepliktigt, Omkostnad = skattefria pengar, som ska gå till kläder, mat,hyra, nöje, fritid. m.m
Vi kan inte likna vår ersättning med lön eftersom vi inte är anställda, vi har bara ersättning efter uppdrag. Denna ersättning är inte A-kasse berättigad och inte heller ATPK-grundad = den 3 % pensionsersättning som man placerar själv.... Den har vi inte.
Mycket olyckligt att ni och biomor står varandra nära, för detta är gjort till konflikter....
Lycka till och berätta hur det har gått om du har tid!!!
 
Jag förstår inte det här riktigt. Möjligen fattar jag trögt men då får jag bjussa på det. Varför ska bios ha pengar av er? Hon har ju bara skickat med gamla trasiga kläder. Eller är det för ngt annat?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp