behöver eran hjälp "kontakfamilj"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är sedan lite drygt tre år tillbaka kontaktfamilj till en pojk på 10år. För det mesta har allt fungerat bra och han har verkat att trivas. Hemsituationen har blivit allt lugnare (i våra ögon) och det känns som om pojken mår bättre.

Han har velat åka hit och det har inte varit något problem när han ska hem. Under lov och långhelger är han hos oss i längre perioder.

Nu är det snart dags för honom att åka hem men han vill inte, hur ska man hantera detta? Givetvis har ju handläggaren semester.
En del av mig vill säga att det är okej att han stannar även om det inte är beviljat (tror inte mammans skulle ha ngt emot detta) men jag antar att det inte är "rätt".

På sätt och vis förstår jag honom, här hittar vi på saker och vi har fler barn som han leker med. Vi ska snart på långsemester och hans ska hem.... usch vi känner så orättvisa.

Någon som kan komma med lite tips och tankar kring detta.
 
Han har varit hos er under vissa perioder i tre år. Ni skall på en långsemester. Han har andra barn att leka med. Vad skall han hem till? Vem skall han leka med? Vad skall han och mamma resa?
Jag förstår honom till 100% och det är tufft som vuxen att förklara var gränsen går då man har hjärtat med. (och det har man ju i våra uppdrag) Det finns säkert en semestervikarie på er handläggares plats. Försök att ringa in till förvaltningen och prata med dom om detta. om det behövs så gå högre upp i "korridoren"
Vad som är rätt och fel kan bara dom lärde tvista om.
Lycka till
 
Om inte handläggaren är där så prata med hennes/hans chef. Så går troligtvis beslutet igenom direkt per telefon efter att vårdnadshavaren gett sitt godkännande.
 
Ni tror alltså att det skulle kunna finnas en chans att vi kan få några utökade veckor under sommaren?
 
ela sa:
Ni tror alltså att det skulle kunna finnas en chans att vi kan få några utökade veckor under sommaren?

Du och vårdnadshavaren kan avtala sinsemellan om ni vill öka. Men pessimist som jag är så skulle jag inte hoppas på att få ersättning för det :littlesad

Sara
 
Det är alltid säkrast att "förankra" det hos någon på förvaltningen. Med tanke på försäkringa, ersättning mm.
Kan bli lite fel om man går utöver överrenskommet, då inte man fått klartecken från förvaltningen. :bounce:
 
Hör och häpnad, fick tag på någon vikarie på soc som biviljade oss 14 dagar extra för semester direkt! :claphappy:

åå va kul det ska bli att berätta för honom. Även om han måste åka hem ett tag så har han iaf semestern att se fram emot. :banan:
 
YES!!!!! Så kul, och så skönt att ni fick deras medgivan. Då är allt klart för en skön ledighet även för 10-åringen. Nu blev jag glad.
Trevlig sommar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp