behöver ett råd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en placering sedan hösten 09. Två syskon en som nyligen blivet 6 år och lillen på 2 år och 4 månader. Dessa har nu varit hos mamma i 10 dag och fått helt nya rutiner. Men så är det oftas. Nu gäller det att hon tycker att barnen få gå till säng för tidigt. Lillen sover en halv tilmme till en timme på dagen och därför låter vi dom båda gå och lägga sig vid 20-tiden nu under sommaren.
Mammam ringde i går kl 20:15 och ville prata med 6-åringen och han klagade givetvis till mamma så hon pratade med oss sedan om att hennes barn kunde minsan få vara uppe till både 21 och 22.......... Men det sistnämnde är en tid då vi vuxna sover här i familjehemmet. Talade om för henne att så här är våra rutiner och att vi har två stycken till som är 10 och 11 år som går och lägger sig kl 21 och dessa måste få känna att det är lite skillnad. I går då vi jag la 2 åringen så gallskrek han fram till kl 21:30 och klättrade över sängen hela tiden. Jag lyfte tillbaka honom varje gång och släckte lampan. Sa att nu skall vi sova. Detta var problemfritt innan deras semester hos mamma. Då gick lillen till sängs 19:30 och 6 åringen kl 20:00.
Gör jag fel?
Är vi för stränga med tiderna. Skall dom få vara upp längre? Hur har ni det?
Barnen stiger oftas upp vid 7-tiden sedan på morgonen och skall till förskolan/fritids/dagis vid 08:30




:?
 
Tycker att du har alldeles rätt i dina tider.
Vi har barn i samma åldrar. Skillnaden är nog att vi är på dagis/fritids vid 7 på veckorna så vi går upp lite tidigare då.

Vår 6 åring lägger sig mellan 19 och 19:30 när vi ska till dagis, på fredag och lördag får han vara uppe lite längre. Vår 11 åring lägger sig kl 20:30 när det är skola, då läser han oftast till ca 21. På helgerna är han uppe till mellan 21 och 21.30 - han väljer lite själv beroende på hur trött han är.

Så stå på dig, små barn ha inte sent uppe att göra - de behöver sova speciellt som du skrev att de vaknar ganska tidigt.
 
Håller HELT med dig angående sängtiderna.
Det är "bara" att stå på sig mot bio, så här fungerar det i VÅR familj!

Att de sedan är uppe lite längre vid enstaka tillfällen, eller på helgen, det är en annan sak.
men ska man upp på morgonen så ska man.
Och tillvaron ska ju vara kul även "dagen efter".

Stå på dig, helt OK tider tycker jag.
 
Håller också med förgående talare :razz:
Hon får ju ha sina rutiner och ni har ju era. Så här hade jag det med mina biosar när jag och deras pappa gick isär. Vi delade ju inte samma uppfattning alla gånger och våra barn lärde sig detta...Visst var det gnäll och stånk ibland, men till slut förståd dom att dom kom ingen vart med det 8)

Stå på er och lycka till

Millbertina
 
Förklara för mamman att familjehemmets regler gäller i familjehemmet och att hon inte kan ringa och tala om vad som skall gälla där. Likson ni inte ringer hem till henne när barnen är där. I 80-90% av fallen så lägger sig släktingar i regler i jour/familjehemmet, tyvärr. Vilket kan få förödande konsekvenser för barnet/barnen. Stå på er:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp