Behöver ny bil

Vi har en placering som är gravt rörelsehindrad. Nu går det inte längre att använda vår bil, det är tungt att sätta in henom, och vi får inte plats med alla hjälpmedel.

Vi har två bilar som vi är nöjda med, och vi behöver ingen ny bil för VÅR skull, utan för barnet.

Kan vi se i stjärnorna efter att soc köper en handikappanpassad bil?
Eller vad tror ni?
 
Hehe ge dem alternativ att de får betala alla resor med buss...men...du måste ta med dig övriga familjen för du måste ju åka med barnet...

Ett alternativ att lägga fram...men ska man ha med så mycket hjälpmedel som du säger...då måste de väl va en bra orsak till hjälp från dem med alternativ på bil...som du säger ni är nöjda med era bilar..men de fungerar inte...vad är alternativet????...be dem komma med förslag?

Heldumt alternativ jag vet...men va sjutton...ge dem alternativ som är knäppare än att de kanske hjälper till med nått angående en fungerande bil för barnet...det ska ju knappast ni behöva stå för när era bilar funkade som de va innan placeringen...eller???
 
Nej, jag kan ju inte tycka att vi på något vis ska stå för vad en bil kostar.
Tänker på vem som ska äga den? Om barnet flyttar hem så står vi med en bil vi inte behöver.

Jag får prata med soc helt enkelt om det hela :)
 
Nä precis...men är det en tillfällig placering eller för längre tid...det är ju frågan..menar ni ska ju inte behöva slita ihjäl er för att kunna få med alla saker om ni ska någonstans heller...eller hur...det behöver ju inte vara en ny bil...känner en som har en kangoo tror jag det är en sån där hög bil..som de har en hiss på där bak med hel ramp att fälla ut...jag har för mig att det är "barnets"bil...nu är han dock vuxen..men för jag har även sett assistenten med honom komma i den bilen...samt föräldrarna så att säga...men den har de haft i många år...så bilen kanske skulle vara barnets???..vart det en ska stanna eller flytta vidare kommer de nya om de skulle bli så ha samma problem om inte de redan har en bil med lyft och massa utrymme...eller hur
 
Vi behövde köpa sjusitsig när vi hade ett syskonpar placerade.
Efter snack med placerande kommun fick vi ersättning för räntekostnaden vi fick att köpa en "ny" bil, det ansågs som för dyra de omkostnad.
Själva bilen räknades som (eget) kapital och gav ingen höjning av omkostnaden.
Tror dock sådant här hanteras olika i olika kommuner så bäst svar får man att prata med sin egen.
 
Fast i detta fall är de ju knappast att de behöver den för eget bruk eller kommer att behöva den om barnet inte stannar kvar om de ska vara typ lift och massa utrymme för hjälpmedel osv?
Sitter barnet i rullstol så de skulle vara smidigare att kunna ha en typ ramp eller lyft i bakänden av bilen för att slippa lyfta så är de ju mer en specialanpassad bil/buss. Så det bara går att köra in hela stolen och spänna fast den utan att behöva flytta över barnet mellan rullstol och bilsits.. men som honey sa.. kolla med den placerande kommunen.. det är ju de som bestämmer i slutänden iaf.
 
Tillbaka
Topp