Berätta för folk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste fråga er så här i semestertider. Om ni är på ett ställe och dag efter dag träffar samma familjer vid tex polen. Era barn leker och ni pratar med föräldrarna, om frågan då kommer upp tex "oj vad hon är brun är det pappans pigment". Vår placering är lik oss man kan inte se att hon ej är släkt så jag behöver ej säga nåt om jag inte vill så att säga.
Brukar ni berätta att ni inte är biofamilj? Jag brukar oftast inte säga nåt om inte det kommer upp nåt där man behöver förklara. Min man tycker inte att något behöver sägas.
Vår plac har även ADHD o brukar ni säga det om frågan kommer?
 
Om man får en kontakt med en ny kompis föräldrar berättar vi också. Av samma skäl spm Trixen. Båda våra :angel: har märkbara svårigheter.
 
Diagnos ja när det behövs för att folk ska förstå istället för att blänga snett. Tror vi ändå har gått framåt i tänket där.När min bio som är 21 var liten var det mer något man inte pratade om.
Att dom är placerade ha ha ja vår minsta 10 åring går gärna och berättar själv till allt och alla även där är det ju en avvägning till vem och oftast kommer det naturligt när folk undrar vi är en ganska brokig stor familj där barnen ungdomarna kallar oss ömsom vid förnamn ömsom mamma och pappa.
Inget vi basunerar ut men inget vi heller håller hemligt till varje pris
 
Har haft/har barn hos oss som skiljer sig väldigt ifrån andra socialt då jag tror / vet att det kan vara bra som vuxen att stötta upp när det gäller vissa situationer.
Så jag brukar berätta för de somvi träffar för att barnet skall få förståelse speciellt från oss vuxna.
Den längre placeringen skilde sig väldigt utseende mässigt från alla andra barn och då berättade jag för att de som vi träffade inte skulle tro att jag orsakat hens "olycka". Just det tyckte jag var väldigt jobbigt för jag var oerhört rädd för vad folk skulle tänka om de inte visste.
 
Om vi säger att vi är familjehem eller ej beror på omständigheterna där o då. Säger aldrig att det är det om barnet hör få barnet inger hellre vill än vara " vår". Är det människor vi inte kommer träffa igen/ ha en relation till så säger vi aldrig ngt. Många säger ofta att vi är lika: jag o barnet . O då låter jag dem tro att det är biobarn. Är det " tanten på bussen" som nyfiket frågar varifrån pappan kommer ( barnet har utländsk härkomst ) säger jag landet. Vår plac ska ha en chans att få känna sig hemma hos oss i vår familj o släkt. När vi fick biobebis i familjen blev det viktigt för placering att vi alla i familjen har samma ögon - o hårfärg . Vilket vi har. Ang att säga om diagnos: ja, det säger vi om det märks där o då ( vilket det nästan alltid gör ...)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp