Beslutsångest!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi har äntligen bestämt oss för att det är dax att bli utredda för att bli familjehem! Vi är redan kontaktfamilj sedan ca ett år tillbaka :D . Men nu till problemet... Försöker bestämma mig om vi vill bli utredda av kommun eller någon org. Verkligen försökt sätta mig in i för och nackdelar med båda men hur jag än vrider på det känns det som om det blir fel :littlesad . Vi bor i en mindre kommun ca 16 tusen inv. Men har ca 10 mil till större stad. Känns som om det är risk att det blir svårt att få ett uppdrag om vi bara vänder oss till "vår" kommun. Vill ta emot barn under tio år (pga min ålder tunt 30). Men hur gör man om man behöver vara ledig från jobbet (är ok för mitt arbete) För om jag fattat rätt så får man ingen ersättning för inkomstbortfall om man behöver vara hemma från org??? Där verkar det ju mer ok med kommun. Är det vanligt med syskonplaceringar? Det känner jag att vi har möjlighet att ta emot. Stort hus och mycket tid :claphappy: .
Är inte nöjd med kontakten med den soc vi har kontakt med idag i egenskap av kontaktfamilj (annan kommun) Ingen handledning och stört omöjliga att få tag i. Detta verkar bättre med org (men kan ju ha fel :idea: ) Något som känns viktigt när vi är nya i gemet! Så mycket att väga in... Ekonomi, handledning möjligheter till för oss rätt uppdrag.
Behöver alla tips och råd jag kan få :wink:
 
Till att börja med så vill dom flesta organisationer att en är hemma heltid och du får ersättning för att du är hemma heltid.Nackdelar är nog att du inte har uppsägnings tid och när du inte har uppdrag har du ingen inkomst. Dessutom är majoriteten av organisationers uppdrag tonåringar du är oftast förstärkt vilket innebär svårare placeringar. Tonåringar rymmer försvinner omplaceras ganska ofta så det blir rotation vill jag lova. Det är vad jag har förstått kanske då det har ploppat upp massor med organisationer på senaste tiden kommit några som inriktat sig på mindre barn.
Jag har gjort så att jag nu på två månader fått besök från ALLA mina närliggande kommuner hembesök,se vad dom erbjuder hur dom arbetar personkemi är Ao O.
Vi har uppdrag från organisation men lutar över att gå över till kommun mest för att få längre uppdrag och vi känner att vi måste lägga ut krokar lite överallt för att inte stå tomma..Har på så vis fått en mindre uppväxtplacering och kan ta emot tonåringar för kortare uppdrag från organisationer.
 
hej!

Så här tänker jag.... vi har varit familjehem i 14 år nu så vi har gått igenom nästan allt man kan gå igenom...
Utredning, den ska Du/ni påverka så att den är rätt för er och tiden... ni ska behålla en del/kopia som ni ska använda er utav oavsett om ni jobbar för org eller kommun.
Är de utredda så gör de bara en snabbutreddning, som referenser och polisregister och de register som man ska gå igenom...

Att någon ska vara hemma på heltid, tycker jag är självklart, om man tar placeringar, för dessa barn behöver snabba insatser av oss vuxna, att familjehemsföräldrar jobbar heltid är en gåta för mig.... men som sagt det är mina tankar och erfarenheter....
Har man två eller fler placeringar behövs man hemma...tro mig... det är möten, skolk, rymningar, sjukdommar och illa till mods dagar...så då behövs man heltid till barnen...

Att jobba mot kommun eller organisation, kan jag tycka att org barn är lite mer svårplacerade, tänk på att alla pengar som kommunen betalar ska delas på till org och till fam.hemmet, så då är kommunerna villiga att betala lite mer...men samtidigt är det inte en "livslång" dyr placering eftersom kommunerna oftast får i uppdrag av sina nämnder att strama familjehemsvårds budgeten...
Men har du tur kan du få mer betalt för en organisation om du inte är en bra förhandlare för en kommunplacering...

Hoppas att du blev lite klokare.... Välkommen till familjehemsvården...en djungel i verkligenheten!!
Lycka till!!!
 
Oj skrev ett långt svar men var tog det vägen :?
Tack för era svar! När jag läser detta känner jag att det verkar bäst för oss att joba åt en kommun till och börja med! Inte tänkt på att man kan höra med alla kommuner runt omkring när man väl är utredd :bow . En av oss kommer vara hemma på heltid. Fått preliminärt ok från jobb.
Hoppas bara att "vår" blivande kommun har bättre handledning än den vi är kontakt familj åt. Men den kommunen har en EXTREMT dålig ekonomi och turbulent på soc så det är nog därför :? Verkar ju iofs vara ett allmänt fenomen när man läser på detta forum :wink: . ¨
Nu börjar resan... Ringer kommunen redan på tisdag :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp