Bestämt oss och behöver råd och stöd av er

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I vilken ända börjar man då man vill avsluta och säga upp ett uppdrag?
Familjehemssekr?
Placeringsanvarig?
Vem tar det med barnet?
Vem tar det med Bio?


Vi har helt enkelt inget mera att ge vår stora plac,det vi hade har vi redan gett och vi vill komma ända fram,så är vi väl tydligen som människor och h*n får ta med sig det vi gett till någon annan som kanske kan fortsätta.
 
Bra att ni bestämt er - trots att det är tungt!
Börja med att berätta för familjehemssekr - och planera tillsammans
med den hur det ska berättas och vem som gör det!

Önskar ett bra avslut och hoppas att ni "hittar" rätt uppdrag så småningom!
 
Inte kul när det blir så :littlesad Vi gjorde så här när det hände oss, kontaktade våran soc och berättade hur det låg till. Nu gällde det en äldre tonåring så vi bestämde att ha ett möte med soc, killen och oss. Vi pratade om olika lösningar för honom och i samförstånd kom vi fram till att det var bäst att han flyttade.

Biosarna förstod oss, men det var tunga samtal och det var tur vi hade ett bra stöd från våran soc.
 
Kan bara hålla med de övriga.
Tala med ditt soc och berätta precis hur det är, hur ni mår tänker och känner inför ert beslut.
Tillsammans kommer ni fram till exakt HUR allt ska ske.

Lycka till, tänker på er
(från en som precis tagit sig igenom det)
 
Hej och tack för era inlägg och råd,det betyder mycket!
Har nu pratat med femiljehemssekr som blev lite "tagen på sängen" som hon sa hur hin nu kan bli det efter alla samtal vi haft sennaste tiden :?
Detta är inte bra för varken placeringenn eller oss som familj sa jag och det kan int evara meningen att vi ska behöva känna oss obekväma i vårat eget hem som vi gör just nu.
H*n skrämmer våra andra plac och gör oss vuxna oroliga och obekväma i vårat hem.

Sekr skulle i alla fall försöka få tag i placeringasnsvarig och sen pterkomma på Fredag,hon undrade om vi stod ut tills dess och det får vi ju göra eftersom vi givetvis vill att det ska bli så bra som möjligt för barnet och att få ett bra avslut känns då viktigt.
vi får väl se vad som sker och hur fort det går men att det bara är en tidsfråga innan h*n blir våldsam vet vi eftersom vi känner barnet och dte känns INTE bra.
 
En fråga till som jag skulle behöva hjälp och råd med är att jag undrar om det är jouren man ringer om det blir så att man ine kan hantera situationen under uppsägningen?
Det är stor risk att plac "backar" i beteendet är jag rädd för och våld är inte min starka sida.
 
´Kan inte hjälpa att jag är orolig hur detta ska sluta,soc är inte direkt på våran linje nu kan jag säga.
Vi ska inte argumentera utan bara erkänna att vi misslyckats,deras ord.

Vi ska inte säga till plac att vi finns och försöker se till att överlämningen går så bra som möjligt för barnets del,det var att ge falska löften då vi sviker barnet en gång till,deras ord.

Detta var bara en bråkdel av vad jag fick höra i telefonen i fredags,2 av dem ljuger oss rakt i örat att vi aldrig fått ok till att ta emit flera placeringar trots att båda två sagt att det var helt ok dpå allt fungerat exemplariskt och att vi var redo.

Skickat en skriftlig uppsägning nu i alla fall efter attt ha fått det rådet av annan socialsekr.
vad gör man om dom inte hittar en lösning på ny placering innan månaden som vi har som uppsägning tar slut?
Har hört att en familj som sagt upp ett uppdrag till denna kommun flr flera månader sedan men barnet är fortfarande kvar!
 
Skicka skriftligt även på det - att ni inte ställer upp på att ha placeringen kvar längre än uppsägningstiden. Samt att - om ni vill och känner att ni orkar - ställer upp på att göra om/in skolning till nytt familjehem under uppsägningstiden för att det ska bli så bra som möjligt för barnet!
 
Uppsägningstid är 1mån.Lagstadgat dokument som måste följas!! Är faktiskt juridiskt bindande!Om det inte följs?Ring kommunjuristen så tar dom soc iörat!Placeringen kommer till ett jourhem om de inte hittar fam.hem inom uppsägningstiden.Har ni sagt upp placering är uppdraget avslutat efter 1mån.....Sen är det soc.ansvar!Stå på er!Man har faktiskt rätt att säga upp uppdraget!!
 
God morgon och stort tack för era svar!

Jag skrev i uppsägningen att det gällde ett uppdrag med 1 månads uppsägning från båda parter.

Att jag har sagt att jag vill för barnets skull vara med vid överlämning och så till nya fam.hemmet eller var det nu blir var bara att svika barnet en gång till enl familjehemssekr.
Det kändes kan jag säga :littlesad
 
Det låter inte klokt, klart att man vill finnas för barnet även om det inte kan bo kvar.

En av våra tjejer var tvungen att flytta för 2 år sedan på grund av droger och andra problem. Hon ringer fortfarande med jämna mellan rum och vi har setts några gånger. Vi hade tur att våran soc stöttade och hjälpte till att förklara att flytten var för hennes skull.

Hoppas allt löser sig för er.
 
Ja och det var inte det enda hon vräkte ur sig tyvärr,allt går ut på att skylla på oss som familjehem och att vi tagit emot ny placering.
Det ljuger de också om för att rädda deras eget skinn låter det ju som.
Vi fick ok hösten 2008 till att ta emot nya placeringar,både via mail och tel men idag så har ingen,absolut ingen givit sitt medgivande till det :twomad:
 
Men du behöver väl inte mer bevis än att dom lät killen bo kvar även när det kom en ny placering. Vänd dig till hennes chef och berätta vad som hänt och hur du blir behandlad.

Man märker många gånger att soc gärna skyller allt på familjehemmet, när det brakar samman. Även om man försökt få hjälp under en längre tid, så kan dom använda det i mot en när det brakar samman.
 
Det kan ju vara en av orsakerna till att barnet/ungdomen som ska flytta ut reagerar på att ni har tagit emot nya plac.
Men det är väldigt oprofessionellt av det soc. att uttrycka sig på det viset, soc. ni och ungdomen, ja alla, skulle tjäna på att ni hade fått stöttning och hjälp att kanske "rida ut stormen" istället.
Man måste ha rätt till stöttning av soc. när man ber om det, när ska soc. lära sig vad dem tjänar på och inte?
Jag hoppas ändå på att ni får göra ett schysst överlämnande, jag förstår dig så väl hur du menar.
Lycka till
Mvh MGB
 
Barnens bio har tom ringt upp fam.hemssekr och ifrågasatt hennes rätt att behandla oss som familjehem på det viset, sa till mig i telefonen i går att vi ska absolut inte känna det som att vi har misslyckats då h*n vet vilken problematik som finns och att vi i stället skulle tänka på allt vad vi faktiskt tillfört i barnets liv som h*n kommer att ta med sig.
H*n ville även att vi skulle ha fortsatt kontakt med barnet för barnets skull eftersom h*n litat så enormt mycket på mig.

Det kändes otroligt skönt att höra ifrån bio,det är ju dock barnet det handlar om,inte soc eller oss som familjehem.

I dag kommer placeringsansvarig tillbaka hoppas vi så sekr skulle kontakta henne och sen får vi väl se om dom hör av sig med en plan.
Bio hade heller inte blivit informerad om något annat än de samtal jag haft med h*n,soc har alltså inte kontaktat bio alls utan det gjorde h*n själv i går.
 
Och nu är det våran barnlöshet som gjort att vi inte klarar detta :bounce:
Vi har för sjutton gått vidare även om det är en sorg att inte kunna få egna barn men jisses,vi skulle väl ändå inte hoppa på det här tåget om vi inte var redo!

Tala om slag under bältet tack vare att hon måste leta efter ursäkter till att detta är vårat och inte deras skuld.
 
MAn kan bli trött för mindre.......... :evil:

Fertila verkar ibland tro att livet inte är värt att leva om man inte kan föda "egna" barn.
Att man inte klarar nåt som har med barn att göra...........
TRÖTTSAMT :twomad:

Stå på er och låt dom inte trycka ner er!
Ni vet vad ni kan! :claphappy:
 
Jag skulle inte vilja samarbeta med ett sådant soc. något mer. Det soc. visar väldigt tydligt och korkat med vilka metoder dem anser att alla utsatta barn ska behandlas. Gå vidare bara är mitt råd, lär av sina erfarenheter och släpp det så det inte blir en ryggsäck.
Ifall ni vill ha ett schysst adjö, och soc. inte vill samverka till det så får du väl använda dig av din "kvinnliga" list F-F, utan att för den skull göra något tokigt.
Stå på dig.
Hälsning MGB
 
Mina Goa Barn sa:
Jag skulle inte vilja samarbeta med ett sådant soc. något mer. Det soc. visar väldigt tydligt och korkat med vilka metoder dem anser att alla utsatta barn ska behandlas. Gå vidare bara är mitt råd, lär av sina erfarenheter och släpp det så det inte blir en ryggsäck.
Ifall ni vill ha ett schysst adjö, och soc. inte vill samverka till det så får du väl använda dig av din "kvinnliga" list F-F, utan att för den skull göra något tokigt.
Stå på dig.
Hälsning MGB



Tack MGB det är precis så vi tänker att ett sådant soc vill vi då absolut inte arbeta med,återigen var finns barnen som det faktiskt handlar om i detta fullständigt opedagogiska beteende!

Nu bara väntar vi på att få höra vad det är som ska ske men ingenting hör vi och jag kan ju inte varken lugna eller prata med barnet förräns vi vet exakt vad som ska hända.
H*n är lillgammal som så många och ger sig inte förräns h*n får fullständiga svar på frågorna h*n kommer att ha.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp