Bilder på nätet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan.
Har en fråga till er där ute.
Har en placering som blev vårdnadsöverflyttad för 2 år sedan.
Nu är det så att vår :angel: :s biologiska mamma ständigt ber om att jag skall skicka bilder gemon mms och msn. Detta har jag gjort då h*n har spelat fotbol eller andra aktiviteter. Har tyckt att det är väl ganska normalt att man vill ha bilder på sina barn. Nu av en händels råkade jag se alla dessa bilder i dennas mammas facebook sida. Var säker drygt 35-40 stycken. Både namn och ålder finns med. Jag blev minst sagt rosenrasande då jag anser att minderåriga inte skall fara runt med bild på internet. Speciellt inte då det äe ett ovanligt namn. Då mamma i dag bad att få ytterliga bilder på sitt barn samt på vår hund som dog i söndags så blev det bara för mycket. Talade om vad jag tyckte samt att jag berättade att jag inte kommer att skicka en enda bild på varken hund eller barn till henne så länge det finns bilder på facebook. Gör jag fel. Då vi är vårdnadshavre till detta barn så anser jag att det är min skyldigehet att skydda barnet från att vissas upp både här och där. Kanske överreagerade jag, eller vad tycker du.
Vad kan jag mer göra eller skall jag bara låta det vara.
Själv har jag både facebook och blogga samt andra sider som tex på vovve.se men aldrig bilder på barn eller på någon annan i vår familj.
 
Tycker absolut du gör rätt!
Som vårdnadshavare är det DU som bestämmer.
Jag har nekat andra att lägga upp bilder på mina barn på nätet, tycker INTE det är OK.

Vill hon ha fler bilder är det privat!
 
Jag håller med dig, och jag tycker samtidigt att det är lätt att förstå mamman också. Hon tänker nog annorlunda, ser det inte som en kränkning utan som ett sätt att vara stolt över sitt barn. Men nu är det du som är vårdnadshavare och ska skydda barnets integritet.
 
Jag tycker att det beror på hur hon gjort med sin Facebook sida. Om det bara är hennes "vänner" som kan se bilderna så sprids dom ju inte på nätet...

Jag förstår att hon är stolt över sitt barn även om det nu även är ditt så jag skulle nog inte bli arg, möjligen lite frustrerad och vädja till henne och försöka förklara hur JAG tänker.

En ide kan väl vara att säga att bilderna är för privat bruk. Att du inte vill att hon ska sprida dom.

Lycka till!
 
Det är det jobbiga med foton, och lägger man ut dem på FB så är det då FB som äger fotona om jag har informerat mig rätt.
Det är mycket lätt att kopiera av vilket foto som helst på FB o spara i sin egen dator tex.
Vilket jobbigt dilemma! man ger ju bort/skickar foton till bio för att man vill vara snäll o delgé, (så har jag också gjort, även om man nu aldrig har fått ett endaste tack för det, men det hade jag kanske åh andra sidan inte väntat mig heller).
Jag har tyvärr inget bra svar, kom just på, jag gav bort varsin USB-pinne till våra småkottars bio i julklapp förra året, fullladdade med en massa foton. Undrar lite stilla vad dem har gjort med dem fotona, även vår bioson var ju med på somliga av fotona. Huvva! :x
 
tycker också det kan vara en bra idé att säga att bilderna ska vara för privat bruk. hon menade säkert inget illa alls, kanske har hon inte tänkt på vad konsekvenserna kan bli av att ha en massa bilder ute på nätet...
 
Det är både på gott och ont med bilder på t.ex. FB. För min lilles del har det inneburit att vi kunnat samla bilder till ett album på hans kusiner och småsyskon som vi inte skulle ha kunnat få annars.
mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp