Bilersättningen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är jag i farten igen, denna gången ang milersättning vi får.

Är det inte rent horribelt att vi bara får 18,50/mil när bensinen är så fruktansvärt dyr... Ska de stackars kronorna som är kvar från ca 15 kr till 18,50 räcka till slitaget på bilen som blir...
Nya däck oftare, längre körsträcka så försäkringen blir dyrare, service på bilen oftare och en kraftig värdeminskning?

Jag bara undrar... :? :angel

Det är tyvärr länge sedan bensinpris och skattefri ersättning/reseavdrag gick jämnt ut :bounce: :twomad:

jo.. det är ju så ... måste försöka förhandla oss till en fast summa som inte kallas milersättning då så att det iaf kan gå jämnt upp

Ja ska man hårddra det hela så borde "arbetsgivaren" d.v.s kommunerna ge oss tjänstebilar eller leasingbilar så ofta som dom behövs i arbetet...och milersättningen på 18:- är en ren förlustaffär.
Kanske något för vår blivande fackförening att förhandla om :angel:

Jag har blivit så TRÖTT. Numera har vi ingen bil. Gissa om de blir snopna i kommunerna. Ska de säga upp oss för att vår bil är såld????????? jag har ordnat ett konto på ett taxibolag och skickar numer fakturan till den kommun det gäller.det har aldrig stått i våra kontrakt att vi måste äga och köra en bil, däremot orda med skuts tilltex umgänet. Det gör jag genom att ringa taxi.

Det där med taxi låter bra i mina öron :banan:
Tror dock vårt sos hade svimmat om vi sänt en faktura till dem hahaha

Det blir väldigt mycket resor och vi har lagt in om det och får faktiskt det mesta igenom. Dem betalar även omkostnader för bilen, :däck, service, skatt, försäkring och räntor. Så jag är mer än nöjd :razz:
Tycker det är sååå tråkigt att famhem ska behöva strida om så mycket, det ska vara en självklarhet med ekonomisk ersättning som faktiskt täcker hela beloppet och inte bara hälfen.

Man undrar vad våra sekreterare skulle säga om dem vart tvungna å betala hyra för sitt kontor, men bara en liten del kanske sisådär ett par tusen i månaden.. :roll:

Trygga Rekan sa:
Jag har blivit så TRÖTT. Numera har vi ingen bil. Gissa om de blir snopna i kommunerna. Ska de säga upp oss för att vår bil är såld????????? jag har ordnat ett konto på ett taxibolag och skickar numer fakturan till den kommun det gäller.det har aldrig stått i våra kontrakt att vi måste äga och köra en bil, däremot orda med skuts tilltex umgänet. Det gör jag genom att ringa taxi.

Fasen vad smart....kanske ska göra det till min "snålkommun" som vill SÄNKA vårt arvode...helt enkelt säga att bilen är såld o vi tar Taxi 12 mil varje vecka innom Stohlm :D :D

Hm, i mitt jobb (jobbar inom kommunen) när vi kör på brukare får de betala 26kr/mil. Det går bra att ta betalt men inta att betala ut.

/ Lilla ja :?

Lilla Ja sa:
Hm, i mitt jobb (jobbar inom kommunen) när vi kör på brukare får de betala 26kr/mil. Det går bra att ta betalt men inta att betala ut.

/ Lilla ja :?

Den summan fick min make också förut när han jobbade på Telia och körde "egen bil i tjänsten" :claphappy:

Det finns ju en del i milersättningen som beskattas men den brukar de aldrig betala ut. Maken får när han kör i tjänsten 18,50 skattefria och 18,50 som beskattas....

Adal sa:
my - vi måste omförhandla det märker jag..,. Tack för alla era tankar :razz:

Ja självklart. Vi lägger oss alltid högre än vad vi tänkt sedan är vi snälla å går ner något då hamnar vi på det vi tänkt. Bil är allt enligt skl:s rek, bara å hänvisa dit, det gör ju alltid sos :banan:

Det är ett sju jäkla arbete vi gör dygnets alla timmar självklart ska vi ha betalt oavsett om det är omkostnader, arvode eller slitage.

Sedan finns det ju ganska många kommuner i detta avlånga land.... En är snål å en är mindre snål :claphappy:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp