Bio mamma på besök hemma

Hej!
Imorgon kommer mina :angel: bio mamma på besök hemma hos mig och barnen. De har ingen stadig kontakt, och mamman kan vara väldigt ostabil. Nu ska även soc komma med, men jag måste erkänna att det känns lite oroligt. Hon är ibland gränslös, och vi har inte träffats många gånger...
Jag undrar lite över hur vanligt det är att Bio kommer hem till en, och om det är någon som har haft problem runt det?
Jag vill att det ska gå bra och att :angel: na ska få en fin upplevelse...men är samtidigt lite orolig på vad som ska hända...
 
Vi har alltid umgänge hos oss. Vilket vi tycker känns tryggast. Vi har också socialen med vilket känns jättebra. Så har man tillfälle att prata om det skulle vara något man funderar över.
 
Vi har också haft bio till alla våra fasta placeringar på "hembesök".
Det är bra att de får en bild av var deras barn är, det blir lättare att hänga med för dom vid samtal.
Några har vi även haft umgängen på hemmaplan mad, men det har varit "stabila" föräldrar som det fungerat med.

Vi har alltid gjort så att vid första besöket har vi gått husesyn och undan för undan som vi visat huset har vi stängt dörrarna till de rum som inte är relevanta att vara i.
Vi har erbjudit kök, vardagsrum, hall toa och :angel: rum att vara i och det har inte varit några problem.
 
Har haft både i hemmet och utanför.
Vad man ska tänka på är att ert hem är en säkerhetszon för barnen. Det kan bli både positivt och negativt att ha umgänge i hemmet. Positivt då barnen är trygga där, negativt att deras kanske enda säkerhetszon försvinner.
 
Vi har än aldrig haft föräldrarna hemma hos oss och det känns skönt att slippa det. Vi har övervakade umgängen i en soc lägenhet och deltar inte själva.
Vi skulle bara vara överflödiga det är ju barnen och föräldrarnas tid.
 
Under barnets första månad här kom bio på besök m utredningshemmet som support ( brukade ha umgängen i deras lokaler ) . I nuläget skulle jag inte ha bio här. Barnet behöver fri zon o de finner ofta saker att klaga/ reagera på så det skulle vara stress för oss....
 
Gör mitt bästa... sa:
Under barnets första månad här kom bio på besök m utredningshemmet som support ( brukade ha umgängen i deras lokaler ) . I nuläget skulle jag inte ha bio här. Barnet behöver fri zon o de finner ofta saker att klaga/ reagera på så det skulle vara stress för oss....
Visst stämmer det!
Vi visade upp hemmet för att bio skulle veta hur det ser ut men ett regelbundet umgänge skulle vi inte heller acceptera i vårt hem.
Fristad var ordet men bio har oftast lättare att förstå om de vet hur det ser ut när/om barnen pratar.
 
Mötet gick bra, och har fått verifierat av soc att det bara skulle vara ett möte, så bio fick en uppfattning om var/hur de bor.
Tyvärr blev det ju efter reaktioner hos :angel: na, men det är väl något som soc tycker ingår. Förstår ju att kontakt med bio är viktigt. Men samtidigt så känns det konstigt. Så fort Bio mamma mår bra ska det till umgänge, fasten barnen blir stressade och oroliga. Sen mår Bio dåligt och då avbryts allting. Till vems fördel är det här tänket?? Handlar allt om föräldrarnas rätt till barnen? Men vad händer med barnens rätt till ett stabilt liv...?
Är lite fundersam...
 
Vi har aldrig hemma hos oss. De här är en komplicerad o distanslös person som tar väldigt mycket plats som man får sätta gränser åt som ett barn. Jag känner mig inte alls bekväm med det...Söker efter konflikter i de mesta o har ett aggressivt beteende. Men jättebra att soc är med,skulle aldrig ha de själv. De finns ju en anledning till att barnen e placerade. Och de är ofta ganska komplexa saker... Hos oss e de lugn o ro. Umgängen tar soc hela ansvaret för. Ibland vid mindre barn e jag med i början. De där tog så mycket energi från mig. Energi som ja heller lägger på min familj.
 
Med mindre barn som har föräldrar som svikit så tycker jag dom ska ha en "fredad zoon" jag har hellre umgänget vid lekpark eller nåt annat, föräldrar som jag har bra kontakt med och som barnen mår bra av är så klart välkomna.
 
Det är dock skillnad på att ha umgänge regelbundet (mer eller mindre) i hemmet än att ha ETT besök för att visa hur :angel: bor!
Vi har haft ALLA bio på besök, men inte haft umgänget hos oss.
Förresten, nu ljög jag!
Vi har haft två skyddade jour, där har inte varit några bio hemma hos oss........
 
Ang det du skrev om barnens reaktioner .... Å ja- biologföräldrars rättt umgänge skulle jag vilja kalla det ibland .... Ofta handlar det mer om föräldrar än om barnen .... Hemskt men sant . Fast det heter hos soc att det gagnar barnen . Jag är tveksam.....
 
Tillbaka
Topp