Biologiska barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Vi har under flera år funderat på att bli familjehem, vi har läst på mycket och varit på några informations möten.
Vi känner att detta är verkligen något vi vill men vi blir osäkra på hur detta kommer att påverka våra två biologiska barn. Våra barn är 2 1/2 och 3 1/2 ska man vänta tills dom är äldre? Någon som har erfarenhet? Är rädd att allt bara blir fel.
 
Hej och välkomna till forumet!

Min första tanke är att era egna barn är ganska små och i en ålder då de fortfarande kräver mycket att sina föräldrar. De barnen som placeras kräver också oftast mycket av sina "nya föräldrar". Det kan bli väldigt tufft. Jag hade nog väntat lite med att bli familjehem, hade kanske istället funderat på att bli kontaktfamilj till ett barn i skolåldern tills de egna barnen hunnit bli lite äldre.

Än en gång Välkomna hit!

Tre
 
Håller med tre!
Det är tufft att vara familjehem, dina är så små ännu, men som sagt kontaktfamiljer behövs också:)
Lycka till/C
 
Tack för svar Tre och Mammac!!
Vi är kontaktfamilj till ett äldre barn med funktionsnedsättning ett par gånger i månaden vilket fungerar bra. Våra barn tycker att det är roligt och spännande. Men det är så klart en stor skillnad när ett barn ska bo på heltid och andra saker som kräver mer tid och ork.
Ska vi vänta tills bio barnen kommer upp i skolålder? Eller när är "bästa" åldern för att ta in en ny familjemedlem?
 
Hej!

När vi fick vår första familjehemsplacering var våra biobarn 5 och 10 år. Det fungerade bra. Så mitt förslag är att er yngsta i alla fall är 4-5 år.

Kram Tre
 
Jag kan tycka att ni kan ta emot nu MEN att ni kanske ska ha en helt annan ålder och som behöver helt andra saker, varför inte en tonåring 13-18 år, kan fungera hur bra som helst :claphappy:
 
När vi började hade vi tänkt oss små barn, våra egna var 2 1/2 och 9 men vår första plac blev en :angel: på 18 - fungerade utmärkt :razz:

Lycka till!
 
Vårt barn var 14 mån när vi tog emot en :angel: som var 7 år. För oss har det fungerat jätte bra dom emellan. Kunde inte blivit bättre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp