Bli familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gift par 38/40 år, tillsammans i 12 år, gifta i 6 år, villa med skaplig tomt, 2 katter, 2 bilar, fasta jobb, stabil ekonomi, inga barn...
Vi har tidigare fått godkänt som adotivföräldrar men vid förra förnyandet så ville de ge avslag pga min övervikt (väger 106 kg) så sedan dess har vi lagt adoptionen på is :littlesad (Förslag avslag pga ev framtida problem/sjukdomar, galet enligt mig men - vi har ju ingen talan....)
Man är ju inte en sämre mamma för att man är överviktig :x

Då det är åldersgräns på adoption, lååånga köer och numera väldigt dyrt (100 000-150 000) så börjar vi fundera på det här med familjehem... Har pratat om det tidigare i samband med diskussionerna om adoption eller inte....

Är övervikten en viktig fråga vid familjemsutredningar?
Kan det vara en fördel/nackdel att det finns en utredning på oss redan?
Måste man ha mycket erfarenhet av barn?
Tänkte oss ett barn under 5 år då vi inte har så mycket erfarenhet av äldre barn/ungdomar eller barn med allvarliga problem... Får man ha önskemål om ålder?
Är det krav på att barnet ska ha eget rum direkt? Kan man få ersättning på något sätt om man måste bygga i ordning ett nytt rum? (Vi har ett rum som det är tänkt skulle bli barnrum men det måste göras i ordning)
Får man gå ner i arbetstid som med ett bio.barn? Vi vill inte att barnet ska ha allt för långa dagar på förskola och att det ska finnas tid för barnet med de behov han/hon har....

Det viktiga för oss är att få ha barn i vårt liv, sen om det är biologiska, adopterade, familjehemsplacerade osv spelar ingen roll. Tror att vi har nåt att erbjuda barnet likaså som barnet kan ge oss mycket :wink:

Nån som kan svara på ovanstående och tror ni att vi skulle kunna ha en chans?
Vill inte ge oss in i nåt som sedan fallerar igen (som med adoptionen)...
 
Vad tråkigt att det blivit som det blivit med adoptionen.
Vi är själva adoptivföräldrar till två killar från asien..........

Alla frågor du har kan bara den tilltänkta kommunen (behöver inte vara din hemkommun) svara på.
I familjehemsvärlden tycker och tänker dom flesta kommuner olika....... :littlesad :angel

Bäst svar på dina frågor får du genom att ringa til någon kommun och fråga.
Känner du dig obekväm med din hemkommun p g a det här med adoptionen så vänd dig till någon grannkommun.

Lycka til!
 
Hej!

Jättetrist med att er adoption inte blev av. Jag måste vara lite tråkig nu. Tänk på att ett familjehemsbarn kanske inte får stanna hos er, och kan därför inte ersätta ett adoptivbarn eller biologiskt barn.
De andra frågorna får nog kommunerna svara på precis som honey skriver. Vi har inte fått hjälp till renovering, men det kanske ni kan få.

Tre
 
Hmm...hellre överviktig än skitviktig!!
Skämt o sido, ring runt och säg att ni finns, ni behövs!
Ni lär er mycket under resans gång, ni känner om ni är redo eller ej.
Carina
 
Jo, vi har bestämt att om det blir aktuellet med familjehem så kommer vi välja en annan kommun.
Känns bäst som så.....

Gällande att ett familjehem troligen inte får behålla barnet så är det ju självklart, tanken är ju att kunna föra samman den biologiska familjen MEN jag tror att vi kommer kunna ta hand om ett barn tills dess :D
Sen är det ju faktiskt som så, oavsett HUR du fått barn så är de ju bara till "låns" :wink:
Klart det kommer kännas den dagen man skiljs åt men det är något man är medveten om och känslor har vi ju alla, så den dagen den sorgen......
 
Osiris75 sa:
Jo, vi har bestämt att om det blir aktuellet med familjehem så kommer vi välja en annan kommun.
Känns bäst som så.....

Gällande att ett familjehem troligen inte får behålla barnet så är det ju självklart, tanken är ju att kunna föra samman den biologiska familjen MEN jag tror att vi kommer kunna ta hand om ett barn tills dess :D
Sen är det ju faktiskt som så, oavsett HUR du fått barn så är de ju bara till "låns" :wink:
Klart det kommer kännas den dagen man skiljs åt men det är något man är medveten om och känslor har vi ju alla, så den dagen den sorgen......

Mycket klokt skrivet,Osiris75! Så resonerar vi ochså. Tråkigt att de är så petiga med din vikt, när det kommer till adoptionsbiten.Låter faktiskt diskriminerande tycker jag :littlesad :cry:
Finns ju många fantastiska människor därute som har så mkt. Att ge och skulle bli underbara föräldrar. Så detta gjorde mig lite ledsen i ögat när jag hör sånt här.....
Själva är vi precis färdigutredda och godkända (vad vi förstått) och väntar på barnbesked. Vi varthän biobarn på 3,5 och 6 år, så våra önskemål är snäva 0-2 år, för att undvika konkurrens med våra egna barn, så vi lär nog få vänta ett tag :roll:
 
Va kul att ni blivit godkända! Grattis!

Jo, det är diskriminerande med vikten och adoptionen. Tyvärr är det så att det är upp till varje kommun hur de ska tolka BMI-kraven.... Förstår att man har krav när adoptivlandet har BMI-krav eller när man är VÄLDIGT överviktig men inte när det inte finns skäl till det :littlesad
Alla har tyckt att vi ska gå vidare med ärendet eftersom det inte finns några prejudikat på denna diskriminering MEN vi orkar faktiskt inte :cry: T om soc. som föreslog avslag tyckte vi skulle överklaga - idioter!!
Nåja, så är det med det - nu vänder vi blad och ser framåt :smirk:
 
Igår var vi faktiskt på en info.träff angående att bli familjehem/kontaktfamilj - fick lite mer "kött på benen" så att säga :wink:

Så nu har vi ännu mer att fundera på. :D
Fortsättning följer....
 
Jag hoppas av hela min lite överviktiga kropp att ni blir familjehem för ni blir ett kanon hem. Och du kommer att rasa i vikt när du får en placering för då fokuserar du på annat o får ett högre tempo än utan barn

Stort lycka till i framtiden
Mikkeman
 
Hur har det gått för er Osiris75?

Själva så är det fullt upp. Går på grundutbildning för lbivande familjehem och i veckan flyttar en liten :angel: på 2 år hem till oss, spännande värre :rollhappy:
Ska vara hemma på heltid i 6 månader och det känns fantastiskt att få ge detta liv massor av tid och omsorg samtidigt som jag finns ännu mer för mina två biobarn, i och med att de inte behöver vara på fritids och förskola lika mycket utan mer efter deras egna behov....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp