Bli jourhem-kommunen har varit på besök!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har två personer från en närliggande kommun varit på besök för att informera om hur det är att vara jourfamilj. Vi har pratat om uppdraget, handledning ekonomi mm. Handledning varannan vecka, 14.000 i arvode+ ca 4.400 i omkostnad.O m två veckor kommer attendo till oss av samma anledning. Vi vill ju ha något att jämföra med. Vad har ni därute för erfarenheter av att att vara jourfamilj? Ni som inte är kontrakterade hur kan era uppdrag se ut och vilken ersättning utgår? Att jag tar upp ekonomi biten beror på att även om vi är säkra på att vi vill göra detta så kan jag ju inte sänka min inkomst hur mycket som helst då vi liksom så många andra har hus o lån osv som ska betalas, ni förstår nog.

Efter att vi träffat attendo ska vi ta ett beslut hur vi ska göra. Känns lite pirrigt fast vi har varit kontaktfamilj i 8 år och familjehem i 2. Undrar hur min chef kommer att ställa sig till att jag ber om tjänstledigt!
 
Vi tackade nej till kontrakt från vår kommun då arvodet låg på 17000 för ett barn, och 25400 för två. Omkostnaden 5700 per barn (vid placering), och fast omkostnad på 1900 varje månad oavsett placering. Jag vet inte om detta var ett bra erbjudande, det skulle motsvara en lön, men man får inte jobba med annat under tiden man har kontrakt.
Vi tackade nej av två anledningar. Dels att man STÄNDIGT måste vara beredd, dygnet runt, året om. Hela familjen påverkas av detta, inte bara jag, som skulle vara hemma. Dessutom kan man ju inte tacka nej, man får ta de barn som kommer, oavsett diagnoser och bakgrund. Kommunerna tenderar att utnyttja jourplatser istället för att skicka barn/tonåringar med svåra diagnoser på instituition, vilket kostar dem 1500-4500 kr/dygn.
Så när vi hade tänkt efter, bestämde vi att tacka nej och ha lösa kontrakt som förut, så att vi kan förbehålla oss rätten att neka, om det inte passar just då.
mvh sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp