Bli medlem i förening?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Vi är på gång med VÖF och är lite skraja inför att bli lämnade utan stödet från soss. Det finns ju olika föreningar, som kanske kan ge lite stöd. Vill någon hjälpa mig förstå vad det finns för föreningar att gå med i som familjehem. Vad är det t.ex. för skillnad på Familjevårdens Centralorganisation och Familjehemmens riksförbund? Finns det andra och mer lämpliga föreningar att vara med i? Är det meningsfullt? :?
 
Hej!

Vill bara hälsa dig välkommen till "oss" här på forumet :razz:
Har tyvärr inget bra svar att komma med för skillnaderna känner jag inte till. Här gör vi dock vad vi kan på listan för att hjälpas åt... finns många här med lång erfarenhet :claphappy:

/Adal
 
Hej vi har precis fått gjort en vöf och fick i samband med det erbjudande från soc om fortsatt stöd om det skulle bli något strul. Vi får även stöd från dom om vi skulle hamna i Tingsrätt ang vårdnaden. Fråga er soc vad dom säger, har upptäckt att det går att förhandla om det mesta om man bara vill. Lycka till. :D
 
Glada pappan sa:
Hej! Vi är på gång med VÖF och är lite skraja inför att bli lämnade utan stödet från soss. Det finns ju olika föreningar, som kanske kan ge lite stöd. Vill någon hjälpa mig förstå vad det finns för föreningar att gå med i som familjehem. Vad är det t.ex. för skillnad på Familjevårdens Centralorganisation och Familjehemmens riksförbund? Finns det andra och mer lämpliga föreningar att vara med i? Är det meningsfullt? :?


Se till att allt ni vill finns med i avtalet. ALLT! Ni ska känna er nöjda med hela biten- Ersättning, umgänge mm. Ni måste skriva in om fortsatt stöd för annars blir det inget.

Lycka till med V ö f :razz:
 
Jag kan väl hoppa in med ett svar här kanske :razz:

Då jag sitter med i Familjevårdens Centralorganisations styrelsen så kan jag svara lättare på specifika frågor om FaCO än FR. Men skillnaden mellan föreningarna är inte så jättestor. Det är mer geografiskt som det skiljer sig. Båda föreningarna har en medlemstidning och lokalföreningar på olika platser i Sverige.
Besök hemsidorna och titta vilken föreningar som ligger närmast just er. Ta gärna kontakt med dem också och kolla vad de har på gång för aktiviteter och träffar.

Soliga hälsningar
Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp