Blir så FRUSTRERAD

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Ja och inget gör jag mer än att ta på mig ännu mera jobb
Genom åren som förstärkt familjehem har jag märkt av nedskärningar inom alla sektorer vi får våra placeringar ifrån men i morse vaknade jag och blev riktigt ilsk!!
Om jag nu valt att jobba förstärkt för att få allt att tillgå utan att behöva stånga mig blodig alltså jag tar BARA hand om den placerade varför ska jag då helt plötsligt stå och jaga BUP? Dit det är fö evighets långa köer.
Jo för att just det social kontoret har inte köpt tjänsten där det ingår psykologer...
HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!! Vi pratar så trasiga barn att detta är sista anhalten innan institution kan dom då inte lägga ner den där extra kronan????
Lika dant håller jag på och irritera mig på kriminalvården som börjar använda oss familjer som någon sorts alternativ till anstalterna som är överfulla..Visst i många lägen skulle det göra mer skada än nytta att få en tid på anstalt när du är ung men eftersom jag via en väninna som jobbar på anstalt vet läget med totalt knökfullt och penga besparingar så fattar jag nog vad dom håller på med..
Vad händer med samhället vad gör vi med våra barn och varför får vi ett överflöd av trasiga ungdomar är det inte dags och börja från början och se varför och börja jobba i den änden?
 
Saalina,
du har helt rätt i det du uppmärksammar. Vi har oxå märkt besparingar i den extra förstärkta familjehemsvården. kommunerna köper en "lättare2 tjänst av organisationerna. Vissa saker utelämnas. MEN VI SOM UTFÖR JOBBET FÅR LEVERERA. skillnaden är att det som orgnisationen inte ska göra enligt billigare avtal. DET FÅR VI GÖRA. Dessutom utan förhöjt arvode.

jag har begärt att få se avtalen mellan kommunen och organisationen (inte poppulärt) men organisationerna behöver oss Familjehem, annars inget avtal. Det är oerhört viktigt tycker jag, vad som förväntas av oss och vad som faller på organisationen att göra. Ska vi göra allt ja då ska vi kunna skippa organisationen, men ha den ersättning för att ordna med allt. kunna köpa in tjänster som handledning avlastning etc. INTE MIG EMOT.
 
Ja du bekymrar mig inte längre sista placeringen nu sen byter org. jag fick efter ett mail jag skrev till högsta hönset om ersättningar osv ett svar om skls rekommendationer osv...insåg av tonen i mailet att det inte var någon ide att fortsätta strida...
 
Nej..soc vill inte alltid köpa allt av org, det kan handla om pengar förståss. Men vi familjehem som ska göra det faktiska jobbet vi får inte reda på vad som utelämnats i kontraket mellan soc och organisationen. det som organisationen utelämnat i sitt kontrakt....det hamnar då på familjehemmet att ordna.Så vi ska givetvis kräva att få ta del av detta avtal/kontrakt.
 
Intressant tråd. Undrar som ett vanligt kontrakterat jourhem hur mycket man ska stå ut med :twomad: .Har små barn hemma o får hit en ungdom som är aggresiv o precis gjort en väldigt kriminell sak,om man vet att en person inte kan hantera sina ilska varför placera hos småbarnsfamilj?
:?
 
Hjälp Tack Mary för informationen ska ha möte med soc nästa vecka ska ev gå över o bli kontrakterat jourhem så nu har jag ytterligare en fråga på ming lista.
Visst kan ej matchning ske vid jour plac men man kan inte sätta ungdomar som är aggresiva, misstänkta för våldtäkt osv bland små barn (jag vet att det finns tonåringar med dessa problem har tackat nej till många sådana)
 
Vet att vissa kommuner accepterar att man sätter en åldersgräns.
Det finns dom som har typ bara över skolåldern eller under 10 år t ex.
Det är dock lite större kommuner................

Men det kan ju vara något att försöka med om man känner för det.............
 
Jag tycker inte att soc berättar allt om ungdomen vid jour. Känns som om soc mörkar en del.
 
Trygga Rekan sa:
Det kan säkert vara så att inte ens soc vet allt om jouren.
Imitt fall här,så har de vetat men"glömt " att säga en hel del :evil:
Placeringen är nu avslutad, med en fin kommentar från soc att de tycker att man får klara av sådana här placeringar om man är jourhem :twomad: .
Tycker mest synd om alla ungdomar som kommer ikläm :cry:
 
självklart ska soc berätta det de vet om den de ska placera. vi fick en placering7tillsvidare, där soc utelämnade flera svåra saker. Droger, prostitution och stölder. Det kom ju fram tillslut och soc tanten försa sig.
Av det har vi lärt oss att checka av med soc.
Har x blodsmitta???
har x drogproblem eller haft.
polisanmälningar(kan man kolla själv)
referens till tidigare familjhem.
Har x bott på HVB hem eller p12.a

Då måste de svara, eller återkomma med svaret. och att rent ut ljuga är åtalbart.

Nej hård mot de hårda är min melodi. :banan:
 
Trygga Rekan sa:
självklart ska soc berätta det de vet om den de ska placera. vi fick en placering7tillsvidare, där soc utelämnade flera svåra saker. Droger, prostitution och stölder. Det kom ju fram tillslut och soc tanten försa sig.
Av det har vi lärt oss att checka av med soc.
Har x blodsmitta???
har x drogproblem eller haft.
polisanmälningar(kan man kolla själv)
referens till tidigare familjhem.
Har x bott på HVB hem eller p12.a

Då måste de svara, eller återkomma med svaret. och att rent ut ljuga är åtalbart.

Nej hård mot de hårda är min melodi. :banan:
Tack så mycket för de jättebra tipsen!
Ska genast ta o skriva ner de frågorna på papprerna inför en jourplacering :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp