Blivande familjehem går tomma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har längtat länge efter att få ta emot en placering nu. Jag är nyfiken och undrar hur många som går och väntar på barn? :?
Vi har gått Pride-utbildning och har även haft kontaktuppdrag, men ännu ingen familjehemsplacering.
Så dryg den här väntan är!
Är det fler som går tomma? Skulle vara intressant att veta hur många! Hör gärna av er i så fall!
 
ja här har du en familj till som väntar, håller med dig att det är drygt att vänta. I alla fall mellan varven då man känner att det händer ju ingenting. :littlesad

Redan förra våren hade vi långt gående förberedelser för placeringar, vi hade kommit mycket långt med soc.. Tyvärr stupade det på "mållinjen" sen händer samma sak ett par månader senare med samma kommun. Känns så tragiskt :cry: att det första gången föll pga allergier och den andra gången på att vi ville förhandla lite i ersättningarna. Kommunen ville absolut bara gå med på lägsta i alla avseenden. OK... vill de inte så vill de inte.

Nu har vi en kontakt på G igen, väntar bara på samtal från handläggaren för första samtal. vi lär ju märka vad som händer.
 
Hej, Vi har en placering sedan 1 år tillbaka och har åter tagit kontakt med de som gjort utredning tidigare och berättat att vi känner oss redo igen.. Kommer ihåg den jobbiga väntan innan lill* kom till oss.. tog nästan två år från första kommunen ( liten kommun ) gjorde utredningen.. blev kontaktfamilj, gick vidare till en organisation med de hade inget barn som matchade vår familj..tog då kontakt med en större kommun och då gick det snabbt... när väl deras utredning var klar fick vi en förfrågan vi kände stämde till 100% redan efter 1 ½ vecka! Väntan var stundtals enormt jobbig, man vill ju såååå gärna hjälpa... Vi hoppas att vi matchar ett barn snabbare denna gång..

Håller tummarna för att ni snart får chansen att göra skillnad för ett barn, det är underbart när man ser vad trygghet,ömhet,kärlek och regler kan göra för ett trasigt barn..Värmer gott i hjärtat, dessutom har vi/lill* en bra kontakt med bioföräldrar och släkt.
Vi vet ju att inte alla har sån tur...
 
Jag anar hur det känns för er och visst kan man undra varför det ska dröja så länge när man väntar och längtar!! Men ge inte upp, tids nog kommer det ett barn som stämmer!
Vi väntade också länge kändes det som men när det lossnade så har alla våra placeringar kommit när vi varit beredda och det har stämt med familjen i övrigt.

Så håll ut!!! Ni behövs!!! Och ni har fattat beslutet att jobba med världens bästa jobb :razz:

Styrkekramar/ echo
 
Hej....
Vi har varit familjehem i drygt 15 år och har nästan aldrigt en tom plats. Står socialförvaltningar i kö för placering.
Vid ett tillfälle var jag lite orolig ifall vi skulle få placeringa och i fall socoalförvaltningarna visste att vi fanns. Så jag skrev mail till alla socialförvalningar ca 10-15 mil från vårt kommun. Blev 23 stycken. Nästan alla hörde av sin inom 2-3 månder och frågade ifall vi kunnde finnas i deras arkiv. Så genom åren har olika förvalninga nu hört av sig. I mailet jag sände iväg gjorde jag en presentation om vem vi var och samt vilka ålders grupper barnen som är placerade i är.
Så mitt tips till alla som väntar, var aktiva genom att tala om att ni finns.
Vi har på detta sätt fått fin kontakt med flera olika förvalninga och org.
Lycka till
 
Ja, jag tycker det är så enormt trist att längta och vänta.
Det dyker upp en förfrågan, det går ett tag och sen nehe. Det blev inget av med det heller.
Usch och blä!
(jag vet, blev inte så jätteseriöst skrivet, bara taget direkt ur min nukänsla)
 
Hej är ny här och är i väntans tider.
Det jobbigaste tycker jag är mina egna barns förväntningar vi pratar ju om barnen som ska komma (om ca en månad) men tänk om det helt plötsligt blir ändrat. :?

Vi satte upp oss på kö i vår kommun men efter ett år av väntan byte vi.
Det känns löjligt att vänta på dem.
Det finns ju många som behöver ett bra hem och vi är glada för att få hjälpa till. :bounce:


Lycka till alla väntare :rollhappy:
 
Vad jag har förstått så kan man vända sig till vilken kommun som helst i sverige. Vår familjehemssekr söker familjer lite överrallt.....
 
Vi fick samtal från en handläggare idag ang en ev tänkt placering. Vi ska ta ett första möte i slutet av veckan för mer info.
Det verkar vara en ganska svår placering men vi får se när vi har mer kött på benen.
 
Hej alla!
I augusti -08 anmälde vi vårat intresse att bli familjehem till några olika kommuner, alla 3 svarade inom en vecka att de ville komma på besök hos oss. En av kommunerna utredde oss för ett barn i december (källvesten), men vi hoppade av i slutskedet eftersom det tilltänkta barnet hade mycket mer problem än vad vi fått veta från början.
Vi har anmält oss till en familjehemsutbilldning som börjar i april hos den kommunen vi tidigare varit kontakktfamilj åt.
Men kanske kanske... har vi nu en placering på gång. Vi håller tumarna och hoppas, men så är det bara att vänta och se hur det går...
Men väntan är lång och ändå har det bara gått ett halvår, så vi väntar lite till.. :razz:
 
Hej!

Vi väntar oxå men för några månader sedan gjorde jag som EJSA jag mejlade lite olika kommuner i vårt län och nu har några stycken hört av sig och vill att vi finns med i deras "pärm" i fall/när de skulle kunna ha behov av oss.

Senast förra veckan ringde en jättetrevlig och positiv dam till oss och hon blev verkligen jätteglad över att vi vill vara familjehem åt deras kommun . Jag kände mig väldigt uppskattad och "behövd" efter det samtalet så fast de inte hade någon aktuell placering just nu så gick jag runt hela den dagen med ett STORT leende. :claphappy: ...

Så småningom blir det säkert vår tur igen men det är drygt att gå och vänta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp