Borde det inte vara samma villkor soc/familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Sitter och funderar på att dumma förslag som soc ger om hur barnen ska umgänge med sina biosar. När man VET att det inte fungerar men soc bara säger, det ska vara så det är för barnets bästa :?

När man ska bli familjehem så vill de att man har en stor kunskap om barn helst ska man ha egna men det går bra om man har haft mycket kontakt med något syskonbarn eller likn. Men behöver inte soc ha någon som helst barnerfarenhet?? Ja menar här sitter de och talar om för oss att si och så ska man göra men själva är de nyexade och har inga egna barn. Man märker medsamma om de har någon kompetens över huvudtaget om hur barn fungerar då många verkar tro att barn fungerar som det står i böckerna. Hela deras utbildning finns i böcker, efterlyser större kompetens och insikt i hur barn fungerar och att ALLA BARN ÄR OLIKA!

Är så trött på allt att nästa placering får bli en som kan klarar sig själv och bara behöver en sista knuff innan de är flygfärdiga. Men dit är det några år. Hoppas att det gjorts en vårdnadsöverflyttning på alla våra barn innan dess. Så vi blir av med allt vad soc heter och vi kan ta nya tag.

Kram på er!
 
Hej Sara!
Jag tycker precis som du. Våran placering flyttade hem i höstas och idag så mår h*n skit på grund av att föräldrarna inte mår bra psykiskt. Soc. har frågat om vi skulle kunna tänka oss att ta tillbaka h*n och jag svarade givetvis att det skulle gå bra. då jag frågade om det skulle bli en uppväxt i så fall eftersom h*n har varit placerad tre gånger på tre år och vi blev fjärde fam.hemmet då svarde soc att det skulle dom inte kunna göra för föräldrarna gör ju som dom vill eftersom det är en sol placering. Då undrar men ju om bbic är vad dom jobbar efter.
Jag tycker faktisk att man ska använda sig av BBic för barnet i fråga far illa:(
MVH. Fia
 
Jag vågar snart inte säga något någonstans då jag blir så hemskt påhoppad men jag gör ett inlägg iaf.

Soc säger sig jobba för barnets bästa. Vem känner barnet bäst? Jo, vi.
Vem kan lättast och bäst tala om hur umgängen ska vara? Jo, vi.
Vi ser ju efter vilka umgängen som barnet/barnen har minst hemska reaktioner och efter vilka det är mer positivt.

Att säga att barnet "får ta", barnet "får lära sig", barnet får "gilla läget" gör mig smått vansinnig! Barnen är trasiga och behöver helas. Helas genom att få trygghet i nya hemmet OCH trygghet i sina umgängen med biosar. VARFÖR ska barnen vara de som betalar priset? VARFÖR är det barnen som ska "lära sig"?

Vi frågade våra famhemssekr om de kunde lämna sina barn på samma sätt. Om de kunde lämna sina små till en halvfrämling som inte är riktigt psykiskt stabil. Till svar fick vi bara att vi inte fick dra in deras barn och familjer i vårt samtal. Nähä - så det är okej att göra så mot trasiga barn men inte mot deras biologiska?

Jag blev så glad när jag hörde att vår uppdragskommun skulle jobba efter BBiC - ännu så länge har vi inte märkt NÅGOT av det.

Det du inte vill att andra ska göra mot dig - ska du heller inte göra mot dem. Det är vår slogan här hemma nu pga utåtagerande (troligen ADHD) gosse. Hur ska vi kunna lära honom att inte göra andra illa när andra gör honom "illa".
 
fia sa:
Hej Sara!
Jag tycker precis som du. Våran placering flyttade hem i höstas och idag så mår h*n skit på grund av att föräldrarna inte mår bra psykiskt. Soc. har frågat om vi skulle kunna tänka oss att ta tillbaka h*n och jag svarade givetvis att det skulle gå bra. då jag frågade om det skulle bli en uppväxt i så fall eftersom h*n har varit placerad tre gånger på tre år och vi blev fjärde fam.hemmet då svarde soc att det skulle dom inte kunna göra för föräldrarna gör ju som dom vill eftersom det är en sol placering. Då undrar men ju om bbic är vad dom jobbar efter.
Jag tycker faktisk att man ska använda sig av BBic för barnet i fråga far illa:(
MVH. Fia

Trodde också att BBIC skulle vara så bra men i själva verket så den enda skillnaden att det nu finns ett samlat sätt att göra utredningar och uppföljningar på, de anslutna kommunerna använder samma formulär. Tankesättet förändras inte hos soc så länge de gamla rävarna sitter kvar och de nyexade inte vågar öppna munnen. Vi hade en nyexade som vågade öppna munnen, men den fick hon stänga snabbt. Visst finns det underbara gamla rävar men de har jag inte stött på ännu.

Bedrövligt det du skriver att föräldrarna har möjligheten att bestämma i så stor utsträckning bara för att det är en SOL. Det finns ju trots allt en anledning till att barnet är placerat och jobbar man för hemgång så är det en sak men då måste ju allt anpassas efter det. Inte att föräldrarna ska få bestämma hur som helst och barnet mår skit. Man får ont i magen av alla konstiga socbeslut.
Kram
 
Mor Anna sa:
Vi frågade våra famhemssekr om de kunde lämna sina barn på samma sätt. Om de kunde lämna sina små till en halvfrämling som inte är riktigt psykiskt stabil.

Ja den frågan har jag också ställt mig :evil: Kan inte i min vildaste fantasi tro att de skulle utsätta sina egna barn för allt som de utsätter fosterbarnen för. Det är så ledsamt att barnet inte är i fokus och även om de säger att det är för barnets bästa så undrar jag hur i hela sverige kan de veta det? Berättar jag si och så om ditt och datt så är det ingen som tar det på allvar utan det får bara ligga på is i hopp om att det ska försvinna. Jag känner barnet bäst och ser hur barnet fungerar under besök, men det är ju bara JAG som ser ingen annan. Skulle maken säga samma sak så är det heller inte så viktigt, vi har ju ingen socionomutbildning så då verkar vårt ord och kompetens och vetskap och syn inte vara nog?? Nej då ska en oberoende in och glo hur besöken fungerar, men den personen vet inte hur barnet är efter ett besök och vet heller inte hur barnet fungerar annars i vardagen. Blir så :evil:

Kram på dig!
 
Sara! Du har samma kompetens (enl soc) som vi...du får lov att ge mat och rena/hela kläder men sen får du inte tänka mer :roll:
Soc gillar inte när vi säger så men det känns så. Vi sitter om suppleanter i en styrelse och har rätt att yttra oss men vi får inte ge förslag eller vara med i beslut. Ändå är det VI som ska se till att barnen får vad de behöver i fostran, social träning, kärlek, ursprung OCH en chans till ett sunt vuxet liv. Det ska vi ge dem med mat och kläder...

Soc säger att biofar är helt ok nu. De träffar honom totalt två timmar i månaden (en BRA månad) och kan utlåta sig! Vi träffar honom ca 2 tim varannan helg. Men visst ja, det är ju bara VI (famhem och biomor) som ser att han spelar ett spel för soc...

Kram på dig med som kan ge god mat och hela, rena kläder.
/Kokerskan och tvätterskan :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp