Bränd igen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
är så himla ledsen, i torsdags blev vi erbjudna en spädbarnsplacering och allt kändes bara så rätt. Det var tal om att vi skulle hämta barnet redan nästa dag och vi var enbart positiva. På torsdagen hade plötsligt handläggaren ändrat sej och bestämt att jourplacera babyn. På fredagen när vi ringde och undrade hur det skulle bli sa handläggaren att vi inte kunde bli familjehem åt det här barnet. De tyckte nu att vi hade för många barn här, har 3 biobarn och en plac. Detta visste de ju givetvis om INNAN. Vi hade ju aldrig tackat ja till detta om vi inte trott på det själva. Och nu känns det bara så tungt, på något sätt hade jag redan börjat anknytningen och nu känns det som om jag har förlorat ett barn. Kanske fånigt att bli såhär ledsen men jag ville verkligen ha det här barnet och så får vi inte, pga en handläggare som inte ens har eller ens vill träffa oss och ge oss en chans. Idag fick vi också besked från en annan org som vi anmält intresse till att vi inte var intressanta för dem pga att vi hade för många barn redan. Hur kan de säga så när jag vet att många många familjehem har 5-6 placeringar+ egna biobarn. Vad säger ni, hur många barn är det okej att ha tycker ni? självklart är det ju olika i alla familjer hur mycket man orkar med, men om vi säger att vi vill och kan, borde inte det vara tillräckligt :? tycker iallafall att det är skitsnack det här om att det finns för få familjehem, nu har vi lämnat intresseanmälan till 22 kommuner och org. några har svarat och ett fåtal varit på besök men ingen vill ha oss :cry: idag är allt bara skit :cry:
 
Ja, snabba vändningar :?
Jag förstår att det kan vara svårt för nya (de man inte samarbetat med tidigare) handläggare att våga lita på att familjehemmet inser sina agna begränsningar. Men alla familjehem gör ju inte det och det finns faktiskt familjehem som inte ens har avsikt att göra ett gott jobb utan bara tjäna pengar. Hur vanligt det är vill jag dock inte spekulera i.

Så nu missar en nyfödd bebis en chans till en lugn och bra start för att det finns rötägg. Sorgligt men så ser verkligheten ut :?

22 kommuner och inget napp? Är ni väldigt begränsade i vilken typ av placering ni kan ta?
Är era barn hemma väldigt små?
Nappar ni själva på annonser tex här på familjehemsbanken?
 
Sorgligt Mamma77,

Jag har oxå reflekterat över att saker som står om oss familjhem att läsa innan besök, sedan kan komma som en nackdel. För soc visste väl redan hur många barn ni har. sen finns det föräldrar som inte klarar av ett barn, likväl de som klarar av 8 barn. Guds hage består tack och lov av olika förmågor. kan tycka att vilken typ av förmåga vi har det måste vi väl själva få bestämma. Om de inte litar på oss...ja då tycker jag inte vi ÖVERHUVUDTAGET ska få ta emot barn då ska vi inte bli godkända som familjehem.

det värkar konstigt att de hellre jourplacerar en baby, än att komma till familjehem. om det nu är så att babyn inte ska knyta an (kan va att de inte är en långvarig placering) då kan man iof diskutera det med familjehemmet. Jourhem eller familjehem, vi är samma människor många gånger.

Det kommer nog någon till er som ännu mer behöver er.
 
Tack för era svar. skönt att bara få skriva av sej lite. tror inte det är så många av min vänner IRL som förstår hur man kan sakna ett barn man inte ens fått. Men så är det. Vi är inte så begränsade i våra önskemål barn 0-10 år och ev tonårstjej om det passar. Våra biobarn är 10, 8, plac 6 och bio 4 år. Vi har haft ett famhemsuppdrag i 3 år nu med två barn 5 och 7 år och det har funkat jättebra. Dessa har nu fått en lycklig återförening med en fungerande förälder som vi fortfarande har kontakt med. Så vi är vana vid att ha 6 barn under 10 år och vi tycker det är härligt med liv i huset :banan:
 
Ja hur dom resonerar vet man aldrig har också haft motgångar på vår väg att bli familje hem.
Har hört allt från att återkom när dina 3 barn nästan flyttar hemifrån
Oj son 15 år med adhd nej det går inte...inte hur stora är hans problem?
Det är som om dom sitter med sitt formulär kryssar och bockar av men kan inte ställa frågan hur hade ni tänkt nu då?
Vissa fattar inte hur man ska hinna med fem tonåringar andra hur orkar du med alla adhd diagnoser saknar du inte ett vanligt liv då ställer jag frågan vad är normalt då vad är vanligt? Det här är min verklighet och jag trivs i min stora bullriga familj.
Förstår att dom måste vara säkra på att man vet vad man ger sig in på men dom måste lära sig tänka utanför boxen också.
Och ha planerat för en placering och sen blir det inget är ju alltid en besvikelse. Jag gör mig alltid väldigt mentalt förberedd går kanske in för det här för mycket jag vet inte men sen när det inte blir något för konstiga orsaker går luften ur en...styrke kramar till dig...
 
det borde vara på samma sätt med Familjhemsplacering som vid husköp.
Om soc vid besöket finner Familjehemmet intressant så borde ett KÖPEKONTRAKT skrivas ( bör kallas PLACERINGSKONTRAKT) Detta är inte bindande till fullo.

Sen går man som vanligt vidare med referenser och dyl. Båda parter kan dra sig ur. Men det måste vara giltiga skal så som att registerutragen är dåliga etc.

Sen skriver man det slutgiltiga KONTRAKTET, som är bindande för båda parter. (med rimlig uppsägningstid från båda håll.)

Om soc drar sig ur som i denna tråds initiala inlägg, ja då förbinder sig soc att betala en rimlig timpenning för det familjehemmet har upptagits i tid.
det borde inte vara ointressant, eftersom familjhem också drar sig ur under procssen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp