Bråttom , 5 åring kommer imorgon !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En jour såklart, så inget är förberett..... Har verkligen ingen aning om vad en liten kille leker med....
Vore ju bra om det fanns något iallafall, så rummet inte är helt tomt... Någon som kan tipsa om aktiverande leksaker, som inte kostar tusenlappar ? Har inte möjlighet / hinner inte heller jaga begagnat på tex. Blocket, inte tills imorgon :wink:
 
vår 5 åring (kille) leker med hex-bugs, ninjago (LEGO) beyblade, bilar, tågbanor, ritar ibland, viker flygplan, pärlar, pussel
 
Får våra killar har det varit LEGO (med stora bokstäver ;) ) för hela slanten i den ålder.
Klä ut sig, rollspel, har också varit en favorit.
Halvan Eriksson-böcker........
Kalle Anka
 
pyssel, spel, lego, småfigurer, utklädning. Men det bästa är ju att fråga barnet för han klara sig garanterat utan leksaker 1dag eller 2 :wink: Min erfarenhet är att barn i den åldern leker med samma saker oavsätt kön.

Det viktigaste är att ni har en anpassad bilbarnstol/bältesstol.

Lycka till med uppdraget!
 
Och....vara med och laga mat!!!Vilken 5-åring gillar inte att skära/röra/mäta.....
Städa har också våra barn gillat i den åldern.....en blöt trasa kommer man långt med.....
 
EJE sa:
Och....vara med och laga mat!!!Vilken 5-åring gillar inte att skära/röra/mäta.....
Städa har också våra barn gillat i den åldern.....en blöt trasa kommer man långt med.....

Ja! och instrument (hemmagjorda eller "riktiga"), sjunga dansa, ramsa, göra kroppsövningar är gratis och behöver inte inhandlas :banan:
 
Hjärtat sa:
pyssel, spel, lego, småfigurer, utklädning. Men det bästa är ju att fråga barnet för han klara sig garanterat utan leksaker 1dag eller 2 :wink: Min erfarenhet är att barn i den åldern leker med samma saker oavsätt kön.

Det viktigaste är att ni har en anpassad bilbarnstol/bältesstol.

Lycka till med uppdraget!


Jamen javisst ja !!!! BILSTOL !!! Hade inte en tanke på det ! Skulle naturligtvis kommit på det första gången vi skulle åka ngnstans....men är det upp till OSS att fixa det ? Det borde ju soc. Ha med sig när han anländer, hur åker han annars hit ? Även om man kan köpa billigare begagnat, är det ju ändå en relativt stor utgift.
Tips på märke osv. För en knatte i den åldern ?
 
Det kan hända att de kommer utan bilbarnstol och om de har en är det troligen en som tillhör kontoret eller deras privata. Men ni ska givetvis köpa en ny bilbarnstol eftersom det är säkrast och de ska de betala ut i förskott.

Är det en vanlig jourplacering eller är det tänkt att han ska stanna?
 
Hjärtat sa:
Det kan hända att de kommer utan bilbarnstol och om de har en är det troligen en som tillhör kontoret eller deras privata. Men ni ska givetvis köpa en ny bilbarnstol eftersom det är säkrast och de ska de betala ut i förskott.

Är det en vanlig jourplacering eller är det tänkt att han ska stanna?

Det är en vanlig jour, troligtvis inte så långvarig. Har väldigt svårt att föreställa mig att de betalar för en NY bilstol.... Det handlar ju iallafall om kanske ett par tusen.... Men jag håller med, jag skulle själv inte vilja köpa en begagnad till mina biosar. Så varför till en plac.... Oavsett vilket, betala i förskott, kommer definitivt inte hända :bounce: Känner till snacket, "ni kan kanske köpa en och sen skicka in kvittot " jo eller hur.... Det dröjer MÅNADER av tjat innan man ser pengarna!
Hm !
 
Men en femåring behöver väl ingen bilstol????
Det har våra slutat med i den åldern.
En bälteskudde räcker och de med ryggstöd finns för ett par hundralappar.
De är inte heller lika känsliga att köpa begagnade.

Fick dock stora skälvan när förra placeringen på nyfyllda 3 år, i jourhemmet, kördes omkring med enklaste bilkudden FRAM i bilen.................
 
Det beror ju på hur man resonerar kring säkerheten i bilen. Själv skulle jag inte köra ett så litet barn i annat än bakåtvänd bilbarnstol eller riktig bältesstol à la tusen kronor+. Hur som så ska det bekostas av soc.
 
helt rätt Hjärtat, vår 5 åring har en bilkudde numera att sitta på. En ny kostar några hundra och finns att köpa på vissa bensinmackar och barnbutiker. dock måste 5 åringen vara av normallängd och vikt kommer inte ihåg exakt var gränsen gick då vi tog bort den stora bilbarnstolen.
 
Hjärtat sa:
Det beror ju på hur man resonerar kring säkerheten i bilen. Själv skulle jag inte köra ett så litet barn i annat än bakåtvänd bilbarnstol eller riktig bältesstol à la tusen kronor+. Hur som så ska det bekostas av soc.

Till 3-åringen som kom var det första vi köpte en bakåtvänd bilstol.
Det ska dom sitta i så länge det går.
När den blir för liten är det bälteskudde som gäller.

Hur små har dina 5-åringar varit?
Våra barn var korta för sin ålder men inte sjutton hade dom fått rum med benen bakåtvända!!!!
Och bak, inte bakåt, åker man tills man klara "bälteskraven".
Bälteskudde är självklart!
 
honey sa:
Hjärtat sa:
Det beror ju på hur man resonerar kring säkerheten i bilen. Själv skulle jag inte köra ett så litet barn i annat än bakåtvänd bilbarnstol eller riktig bältesstol à la tusen kronor+. Hur som så ska det bekostas av soc.

Hur små har dina 5-åringar varit?
Våra barn var korta för sin ålder men inte sjutton hade dom fått rum med benen bakåtvända!!!!
Och bak, inte bakåt, åker man tills man klara "bälteskraven".
Bälteskudde är självklart!


Om man ska följa rek så ska man vända vid tidigast 4-5 år. Att åka bakåtvänt är alltid säkrast. Barn hos oss åker bakåt till 4-6-år beroende på storlek.
 
Det är skillnad på bilkudde/ bälteskudde och bilstol. Själv anser jag att 5åringar ska sitta i bilstol, med skydd för huvud och sidoskydd. Många små brn i den åldern åkern fram och tillbaka och har intebältet på rätta stället annars, spec inteom det somnar , eller busar. Jag har en bilstol till vår snart 6åring och bälteskuddar i moster/morfars/mormors bil..så att de kan hämta i förskolan utan problem etc. Vid längre turer då vi åker tillsammans flyttar vi över bilstolen. Den är säkrare med sidokrockskydd.

Kostade 799 för ett år sedan. Helt ok pris tycker jag.

I övrigt så har jag dåligt med tips....måste vara lite pirrigt inför morgondagen...hoppas det går fint!
 
Hur har det gått kråkan?

Till våra bio barn har vi haft de i bakåtvända i barnstol tom 4 års ålder, sedan har vi köpt en bilkudde (för höfternas skull vid ev krock) med ryggstöd och bra sidskydd vi sömniga bilfärder. Men jag kan tycka att det beror lite på hur långt och vart man bor och hur bilburen man är. Bor man i stan och åker bara där så tycker nog jag att det räcker med en bilkudde...

Lycka till C

PS ta pengarna i förskott eller rekvisitation, vi hade ett rent elände att få ut de 10.000kr vi la ut när vår senaste placering kom...
,,,men man lär sig! :banan:
 
Ni kan alltid köpa ny bilstol, men säga till soc att den får föllja med barnet till familjehem när den är placerat - då barnet ha bra säkerhet i bilen och soc behöver inte betala två gånger.

Med att köpa använd bilstol finns ett problem - man kan inte vara säkert att den var inte med i en olycka (och man ska ALDRIG använda en som har varit i en olycka).

Och jag skulle rekomendera att åka till barnäffaren med barnet och prova några och tänka lite hur enkelt är det att sätta bälte på och om barnet kan inte ta av bältet själv (vi har problem med detta ibland med vår 4åring.
Corri
 
Corrina sa:
Ni kan alltid köpa ny bilstol, men säga till soc att den får föllja med barnet till familjehem när den är placerat - då barnet ha bra säkerhet i bilen och soc behöver inte betala två gånger.

Med att köpa använd bilstol finns ett problem - man kan inte vara säkert att den var inte med i en olycka (och man ska ALDRIG använda en som har varit i en olycka).

Och jag skulle rekomendera att åka till barnäffaren med barnet och prova några och tänka lite hur enkelt är det att sätta bälte på och om barnet kan inte ta av bältet själv (vi har problem med detta ibland med vår 4åring.
Corri

Självklart skulle stolen få följa med placeringen "vidare", men problemet jag såg framför mig var just att soc. oftast vill att man lägger ut pengar vid inköp. DET har vi ingen lust med... Å dessutom försöker de ALLTID att man ska köpa begagnade grejer, för att det är billigare. Vi skulle som sagt aldrig köpa en begagnad bilstol , just för att man inte vet vad den varit med om.
Nästa problem som uppstår, som du rekommenderar, är att ta med barnet till affären för att prova ut en stol.... Det går ju inte att ta sig dit UTAN bilstol.... (Vi bor väldigt "offside", är beroende av bil) :wink:
 
Vårat lilla pyre kom väldigt snabbt (2 tim varsel) så vi fick låna socialtjänstens bilbarnsstol någon vecka. Vi fick sedan en rekvisition som vi kunde använda i deras kommuns barntillbehörsaffär.

För oss var det bäst att ta den bil som oftast skulle användas och prova bilbarnsstolen på plats tillsammans med en expedit. Vi märkte att det var skillnad på bilbarnstol och bilbarnsstol hur dom passade i just vår bil.

När det gällde övriga saker som behövdes (spjälsäng, skötbord, kläder osv) så frågade de om det var ok med oss om vi lade ut i förväg. Vi fick sedan tillbaka pengarna direkt när vi skickat in kvittot.

Fast vi har inte så långt till Ullared, så det blev en resa dit. :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp