Bra bakbok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill tipsa om en bra bakbok , den heter " BRÖD FÖR ALLA SINNEN " och är skriven av Stina Algotsson .
I denna bok finns allt från surdegsbröd till snabbakade bakpulverfrallor, även rätt mycket långpannebröd , det går ju åt en hel del bröd när man är många och doften av nybakat bröd kan göra underverk på trötta barn som kommer från skolan :D
Lånade denna bok på biblioteket och upptäckte att denna bok vill jag äga .Passade på att önska den när jag fyllde , i dag har det bakats potatisrutor och skållat ljust rågbröd
 
Det finns hur mycket som helst i denna bok , boken finns på kulturbutiken.se för 168:-
Men ni ska få ett smakprov på det lättaste jag någonsin bakat, men det blir bara ett, är lite för lat för att skriva :angel

Potatisrutor( ugn 225 gr)
2st medelstora potatisar
2 dl mjölk
2 msk olja
1 msk honung el. sirap
1 1/2 tsk salt
4 dl vetemjöl + 1/2 till utbakn.
5 tsk bakpulver
(Har förkortat instruktionerna på degtillv.)
blanda allt till en lös deg , töm upp på mjölat bakbord , dela i 12 bitar , vi rullade bitarna och plattade till dem lite, grädda i ca 10 min , låt kallna utan bakduk , dela och ät som frallor

hoppas det är ok att skriva ett recept här , annars ber jag om ursäkt.
 
Tack för tipset Mamma haj ! :claphappy:
Det hade varit kul om detta forumet hade haft en kategori där vi kunde tipsa varandra om mat o bak
Själv gillar jag att laga mat och testar mycket efter eget huvud och efter vad skafferi och kyl/ frysen erbjuder. Ibland så blir det riktigt bra och då hade det varit kul att dela med sig av det till andra. :D :D :D

Kram Mammamoa
 
OBS: kom på i går när jag gått och lagt mig att jag glömde skriva .Potatisarna ska vara kokta och pressade eller rivna :angel
Så typiskt mig att slarva ...
Ja mammamoa , det kanske finns fler som jag som oftast lagar egna måltider ...jag lagar och bakar oftast en ny rätt efter recept första gången , för att sedan ändra lite efter egen smak och vad som finns hemma i kylen , blandannat paj är en riktig "kylskåpsrensare" här hemma :wink:
 
ok, för en potatisbröd-novis, kan man riva potatisen innan man kokar den och få ner koktiden? eller hacka den smått? måste den vara super-superpressad liksom?

och jag håller med er andra, det låter supergott och en receptsida är alla tiders!
 
Att koka riven potatis tror jag inte funkar , det blir nog mest soppa av allt då , jag bakar detta bröd då jag har ett par potatisar över från middagen , lycka till
 
Det blir bara en enda gegga av kokad råriven potatis, man urholkar potatisstärkelsen och sen kokar den i vattnet o det kommer bara bli bläh, gegg o sörj, typ........
Pizzamuffins brukar vara populära mellisar till trötta o hungriga barn. Eller göra som rulltårta, men i pizzaform kan man också göra........
 
Jag bakar ofta o mycket, jag har hur mycket recept som helst, men nätet är ju en underbar källa också för tips om recept.
Jag tycker det väl är lite skojigare med recept där man ser bilder också, det gör man ju inte här i forumet, men jag lovar att även jag uppskattar era inlägg o recept! Jag bara menade om det skulle bli så att vi hade ett eget litet bakforum.....
 
Hej!
Jag har länge tänkt att skapa en sida med tips på hemsidan. Där kan man samla tips som underlättar i vardagen så som lätta och snabba maträtter, baktips, tips på metoder som fungera hemma hos er osv. Det kan göras hur stort som helst men då önskar jag lite hjälp bla med organiseringen av det hela.

Någon frivillig? :D

Hälsningar
Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp