Brizad vs Nåjden!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har varit familjehem i över 20 år men har just nu igen placering. Jag har anmält oss till både Nåjden och Brizad och båda ska snart komma på hembesök. Det som lockar är för oss all den hjälp och uppbackning som man som familjehem får från dessa organisationer. Är det någon här som är/har varit familjehem åt Nåjden eller Brizad som har lite erfarenheter att dela med sig av?
 
Hej Svalan och välkommen!

Själv jobbar jag mot kommunen direkt och har ingen erfarenhet av någon av dom. Men det borde finnas familjer här inne som gör....
 
Tackar! :bow
Vi har jobbat åt olika kommuner och har lite olika erfarenheter. Det jag saknar är att snabbt kunna få hjälp och stöd. Jag tycker också att omkostnadsersättningen för tonåringar som man får från kommuner, helt omöjligt täcker utgifterna, så vi har i alla år tagit från arvodet för att täcka upp, och det är ju tokigt. Det är såna saker som får mig att fundera på Nåjden och Brizad.
 
svalan sa:
Tackar! :bow
Vi har jobbat åt olika kommuner och har lite olika erfarenheter. Det jag saknar är att snabbt kunna få hjälp och stöd. Jag tycker också att omkostnadsersättningen för tonåringar som man får från kommuner, helt omöjligt täcker utgifterna, så vi har i alla år tagit från arvodet för att täcka upp, och det är ju tokigt. Det är såna saker som får mig att fundera på Nåjden och Brizad.

Min erfarenhet är att många fall som är "för svår för kommunerna" hamnar hos organisationerna, visserligen mer stöd och oftst bättre arvode men min uppfattning är att det GÅR att förhandla med kommunerna, den senaste kommunen jag tog en "svår" placering från sa jag redan från början att jag kan INTE jobba för kommunförbundets rekommendationer för då går vi back och det var inga problem att få upp både arvode och omkostnad. Men då handlar det som sagt om tonåringar med diverse diagnoser och diverse i bagaget.
Den sista hade ett antal HVB hem bakom sig och summan jag vill ha mot ett HVB hem är en droppe i havet.
 
Vi har tagit emot många ungdomar med både diagnoser, kriminalitet och visst drog beroende och har så gott som aldrig fått högsta (enligt rekommendationerna) arvode eller omkostnad. Men jag har aldrig krävt att få högre heller vilket antagligen är lite mesigt av mig. :wink: Men man tycker ju att soss borde se att ett barn som tillhör kriminella gäng, som har diagnoser och svårigheter med skola och droger osv borde ge högre arvode eftersom det kräver så otroligt mycket. Men det hara aldrig hänt.
För några år sedan hade vi en syskonplacering som var enormt krävande. Min man och jag sov i skift om nätterna pga av att det ena barnet ville döda sitt syskon och försökte också dygnet runt med olika våldsamma metoder. Det här barnet drömde om att få mörda och beskrev ofta ordagrant hur han/hon skulle gå till väga. Vi levde som i en krigszon! Och eftersom vi hade det allra lägsta :bounce: arvodet så kunde varken jag eller min man gå ner i arbetstid. Vi hade också lägsta omkostnadsersättning vilket inte ens täckte det som den här arma barnet förstörde. Det slutade ju i katastrof och vi var tvungna att säja upp uppdraget. Något som var fruktansvärt jobbigt. Men om vi hade fått mera stöd, psykologhjälp, samtalsterapi, högre arvode så vi kunde gå ner i arbetstid osv så hade vi troligtvis rott det här i hamn. Det drabbar ju alltid barnen och det är ju det som är så frustrerande!
Under den tiden vi hade dessa syskon så var det nästintill omöjligt att få tag på någon på soss inom tre fyra dagar. Jag vill aldrig mer sätta mig i den situationen!
Jag anklagar inte de som arbetar på soss för vi har haft underbara handledare där. Det är ju det att de har för lite resurser. Och det drabbar alltid barnen.
Det är såna här saker som har fått mig att fundera på att ta en placering från en organisation.
 
Oj, vad tråkigt att läsa detta med så lite stöd, lite ersättning och i övrigt lite hjälp. Fy på socialtjänsten känner jag. Borde skärpa till sig :twomad:
Själv har jag inte haft placering direkt via soc utan vi använder oss genom en annan privat organisation. Mycket bra, fast arvodet och omkostnad kunde vara bättre. Men vi är nya och håller på att lära oss få upp arvodet. :smirk:

Men via vår privata org får vi mycket stöd och hjälp, de kommer direkt om vi ber om det. tar tid via telefon om vi ber om det osv. Har vi inte hört av oss på ng vecka, ringer de och frågar oss hur det går. De är toppen
 
Vad bra att ni får det stöd ni behöver! Det är ju så det ska vara. Ibland känner man sig ju helt ensam och övergiven då man arbetar åt soss.
 
Så kan det även vara när man jobbar via org! Ju större org - ju mer "löpande band" princip MEN naturligtvis inte alltid!
 
Ja, det kan nog vara så ibland också. :evil: Men hos vissa organisationer lovas ju dygnet runt stöd m.m. och får man inte det så kan man ju klaga. På kommun blir man inte lovad något sånt alls, tyvärr.
 
Vi har tidigare arbetat för Nåjden men har sedan några månade bytt till en annan organisation.

Vi upplever tryggheten i att ha en egen konsult att kontakta dygnet runt som oerhört värdefull.
Mot slutet tyckte vi dock inte att Nåjden riktigt lede upp till allt de lovade när det gäller egna läkare ect och vi valde därför att byta organisation.

Kan nämna att vi inte upplevt de placeringar vi haft via dessa organisationer som extremt krävande, visst har våra gossar haft diagnoser men det är ju inget specifikt för just organisationsplaceringar.

Vi har vänner som jobbar för Brizad och de är jättenöjda.

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.
 
Tack för informationen! Brizad kommer till oss imorgon och det ska bli intressant att höra vad de har att säja. Jag tror inte heller att de barn och ungdommar som placeras via organisation är så mycket mer krävande än de som soss placerar. Vi har haft ungdomar med drogberoende, diagnoser, kriminalitet och psykisk ohälsa genom soss.

Om du har mer information om hur Brizad arbetar, ersättningar och omkostnader, stöd och handledning osv vore jätte bra!
Det är ju alltid bra att höra från båda hållen så att säja.
 
Besöket gick jättebra! Kändes seriöst och genuint och allt stämde till 100 %. De ska göra en ny utredning på oss eftersom den gamla har några år på nacken. Och de har som princip att om de lägger ner tid på en utredning så vill de att man verkligen tar en placering från dem sen. Och det förstår man ju. Nej, det kändes verkligen jättebra! Både personkemin och hur Brizzad arbetar. Jag kan återkomma senare. Vi har ju haft placeringar från soss i över 20 år så det känns verkligen spännande och nytt. :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp