Byte av efternamn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej sitter i ett litet samvetsdilemma och hade behövt lite tankar utifrån. Det är så att vi för en månad sen blev särskilt förordnade vårdnadshavare till vår lilla. Vi har haft henne sen hon var 8 mån o nu är hon 3 år. Vår plan är att adoptera henne så småningom men vi skulle vilja att hon får vårt efternamn redan nu. Jag har kollat upp hur man gör och det är egentligen inga konstigheter. Man skickar en ansökan till Tingsrätten som gör en bedömning om vad som är bäst för barnet och bio får lov att yttra sig. Nu till mitt dilemma, bio i det här faller är autistisk och inte helt lätt att få svar av då hon inte alltid förstår frågornas innebörd. Har försökt få ett svar om vad hon känner inför ett ev namnbyte mest för att hon ska få känna sig delaktig, men inte fått något svar. Eftersom det är Tingsrätten som beslutar kan vi ju göra det utan hennes medgivande men samtidigt vill jag ju inte göra henne ledsen. Så nu sitter jag och vet inte riktigt hur jag ska göra, vill ju att vår lilla ska få känna sig som en av oss fullt ut. Så vad hade ni gjort? Ansökt och låtit henne få chansen att yttra sig via brev. Eller låtit det va eftersom ni inte får några svar? Alla tankar tages tacksamt emot.
 
Har du tänkt tanken om dubbelnamn?
Då får hon behålla sitt ursprung men samtidigt bli en del av er familj?
Är det "långa och /eller krångliga" namn kan jag i o f s förstå om det blir jobbigt...........
 
honey sa:
Har du tänkt tanken om dubbelnamn?
Då får hon behålla sitt ursprung men samtidigt bli en del av er familj?
Är det "långa och /eller krångliga" namn kan jag i o f s förstå om det blir jobbigt...........


Tänker du att det på något sätt skulle gynna barnet eller bara underlätta för bio?
 
När det gäller byte till särskilt förordnade vårdnadshavares namn får man inte lov att ta både det och bios som dubbelnamn. Har redan kollat.
 
Våra två vårdnadsöverflyttade barn har vi bytt efternamn på till oss. I båda fallen har föräldrarna visserligen samtyckt, men vi hade gjort det ändå. Det är för barnens skull, att de inte ska känna sig utanför att alla heter samma efternamn i familjen utom dem själva (när tanken är att de ska växa upp)

Föräldrarna förstod inte fullt ut vad en överflytt var för något men tyckte att barnet skulle ha vårt efternamn.

Eftersom en överflytt är gjord så tycker jag att ni med gott samvete kan skicka in om namnbyte. Hon får ju som sagt yttra sig.

Sara
 
Vår femåring säger att h*n heter vårt efternamn trots att det inte är så och vi vill byta efternamn på barnet om vi får till en överflyttning-för att barnet ska känna att det är ett av oss. Tycker du ska tänka på barnet i första hand. :angel:
 
Vad bra att du har koll ahmi!
Visste inte att det förelåg sådana förbehåll eftersom vi inte varit i närheten av det.
Min tanke var att tillfredställa på båda håll.
Låta Liten känna samhörigheten men samtidigt inte "stöta sig" med bio.
För hur man än vrider och vänder på det är det ju Lånebarn tills en ev adoption görs..........
 
Fokusera på barnen tycker jag, eller barnet, vilket det var, (sitter med liten här som inte alls e piggelin o nu e även mor i huset lite småsleten).
Det är ju jättesynd om bios o vi är själva i ett liknande dilemma med bio som vi tycker synd om, men våra uppdragsgivare o även våra övriga vänner insatta i den här "branschen" säger att vår roll är att lägga energi o fokus på barnet. Bio har stöd från annat håll.
Så vad jag tycker är att ni ska byta till ert efternamn, ni vill ju på sikt adoptera dessutom, hur menar ni då? Ska barnet adopteras av er, men behålla bios efternamn? Nej, tänk praktiskt o rationellt, barnet är i er familj, en av er, då ska det väl också få ert efternamn kan jag tycka.
Lycka till!
 
Hej och tack för era tankar. Jag har nu pratat med mamma och hon gick med på namnbyte sa hon. Men med hennes diagnos vet man aldrig, men nu har hon sagt ok till mig iallafall sen är resten upp till Tingsrätten. Har skickat in papper till dom idag så nu får vi vänta och se vad vi får för svar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp