Hej sitter i ett litet samvetsdilemma och hade behövt lite tankar utifrån. Det är så att vi för en månad sen blev särskilt förordnade vårdnadshavare till vår lilla. Vi har haft henne sen hon var 8 mån o nu är hon 3 år. Vår plan är att adoptera henne så småningom men vi skulle vilja att hon får vårt efternamn redan nu. Jag har kollat upp hur man gör och det är egentligen inga konstigheter. Man skickar en ansökan till Tingsrätten som gör en bedömning om vad som är bäst för barnet och bio får lov att yttra sig. Nu till mitt dilemma, bio i det här faller är autistisk och inte helt lätt att få svar av då hon inte alltid förstår frågornas innebörd. Har försökt få ett svar om vad hon känner inför ett ev namnbyte mest för att hon ska få känna sig delaktig, men inte fått något svar. Eftersom det är Tingsrätten som beslutar kan vi ju göra det utan hennes medgivande men samtidigt vill jag ju inte göra henne ledsen. Så nu sitter jag och vet inte riktigt hur jag ska göra, vill ju att vår lilla ska få känna sig som en av oss fullt ut. Så vad hade ni gjort? Ansökt och låtit henne få chansen att yttra sig via brev. Eller låtit det va eftersom ni inte får några svar? Alla tankar tages tacksamt emot.