Då blev det ett NEJ

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men det positiva ur den här tråkiga ot-diskussionen är att vi ännu tydligare ser hur skevt det är. När outbildade ungdomar får mångdubbelt mer i timpenning än erfarna vuxna som arbetar dygnet runt med tunga arbetsuppgifter. Och att det anses upprörande att uttala sig om att någon arbetar för så låga summor som 50kr i timmen på en hamburgerestaurang men inte upprörande att familjehem jobbar rumpan av sig för en tiondel av pengen :roll:
 
Ja frågan är ju hur mkt arbete allt kräver i slutändan..Jag är i tagen o byta org där jag får 540kr dygnet i arvode,dom flesta org betalar mkt mer ca 850kr har ifråga satt men nej det blir inte något högre och då blir jag galen för att jobba som förstärkt innebär väl ändå att man måste få en lön när man måste vara hemma.för att jag ska få en normal lön måste jag alltså ha två placeringar o emellan placeringar har man inte någon lön o vid en placering en halv alltså så jag har insett att jobba som kontrakterat jourhem ger fn så mycket mer...En garanterad lön även om den är låg jämfört med det jobb man gör så är det fn så mycket bättre än idag.
Har även förklarat för org att dom lär ju inte få familjer på det här viset men jo dom har över hundra familjer som fortfarande är villiga att arbeta för denna slav lön.....
Som sagt vi är många som måste säga ifrån för att det ska funka för dom få som vågar....
 
Oj vilkey "liv" det blev i denna tråd.kul.

30 000 i arvode fick vi med en placering som behövde en hemma på heltid och massor med sjukvård och tungt som bara den. flera diagnoser och stökiga umgängen som vi skötte och ordnade lökal till. Ingen avlastning egen terapi. ibland krävde placeringen 2 vuxna. jag fick ofta ligga på sjukhus med denne. (jobbigt för övriga barn i familjen) Tycker inte att 30 000 är oskäligt...snarare tvärt om då det inte betalas in alla sociala avgifter. jag tjänade lika på 8 timmars arbete innan då jag var anställd.

Denna placering var först via org sedan tog vi initiativet att skippa org för de gjorde ändå inget mer än att komma hit 2 ggr per månad och uppdatera sig.(detta tog org 100 000kr/mån för) Så visst går det att få 30 000 av kommuner, men läs svåra krävande uppdrag. Men sådana finns, och kan man skona ett barn att slippa bo på institution så är det guld värt tror jag.

Vi har haft lätta placeringar oxå. Då är det självklart inte 30 000 vi kräver.

Men soc tycks tro att de kan kliva in på "Gukdfynd" och plocka vad de vill men endast vilja betala 100 kr.
innan jag slutar så vill jag bjuda på: Jag har jobbat på Donken 1979.
DET GÖR MIG GALEN
 
Trygga Rekan sa:
Oj vilkey "liv" det blev i denna tråd.kul.

Tycker inte att 30 000 är oskäligt...snarare tvärt om då det inte betalas in alla sociala avgifter. jag tjänade lika på 8 timmars arbete innan då jag var anställd.

innan jag slutar så vill jag bjuda på: Jag har jobbat på Donken 1979.
DET GÖR MIG GALEN

Var det på don :wink: :evil: len du tjänade 30.000 i månaden
 
Du är rolig ha, ha
Nej inga 30 000 på Donken 1979. nej jag jobbade på en fondförvaltning.

men vem vet kanske man som sliten morsa på 40++ ska gå in på donken och löneförhandla.30 000 ska jag ha för att steka burgare. Det kanske är lättare än att göra det samma på soc. ha,ha
 
Hjärtat sa:
Nu tar inte vi 30.000 men det är för att vi inte tar de tuffaste placeringarna ännu men vi tar som lägst 11.500kr i arvode och 6500kr i omkostnad. Vi arbetar dygnet runt med trasiga barn och ändå får vi sämre betalt än de som bara gör det 8 h om dagen 5 dagar i veckan. Tycker ni inte att det rimmar illa? Eller gör ni inte ett bra jobb? Varför ska ni annars inte ha betalt?

Genom org får man betalt motsvarande en lön ca 25000-30000 i månaden. Varför ska man inte få det direkt via kommunen?

Har ni andra bara arbetat på mcdonalds och är vana med en timpenning på 50kr?
Varför värderar t o m en del familjehem detta arbete så lågt? Är det för att familjehemmen skiljer sig så kraftigt åt i kvalitè ?


Nu blir jag lite nyfiken. ni som tycker att detta är kraftigt. Hur jobbar ni och hur mycket är ert arbete värt (i timmpenning, tack) :razz:


Sedan så ser ni (om ni läser) att TR precis som vi och många andra, är hemma på heltid och arbetar med dessa barn och allt som ingår


Jag förstår att någon kan känna sig provocerad av detta inlägg...och det är nog också lite av avsikten :wink:


Kram på er alla!
Varför denna reaktion på...reaktionen? ;)
Nejdå,JAG har inte bara "jobbat på McDonalds"... :(
Jag blev bara lite förvånad och chockad av denna trådstarten,måsste erkänna det.Det måsste man väl få bli,utan att nästan hånas?
Vi är också familjehem,har även varit jourhem och kontaktfamilj.Har dock aldrig varit i närheten av dessa ökonomiska ersettningar som det talas om här.
Är det mycket,mycket svåra placeringar,kansje det kan vara befogad,men annars känns det,för mej iallafall,liiite främmande att kräva sådana summor!
I detta fall som det skrivs om i trådstarten här,kan man kansje tycka att man borde kompromissat liiite,för barnets skull? Som tydligen passade mycket bra in i familjehemmet det var frågan om? Om barnet ifråga var en svår placering vet jag inte,men annars?
Nu blev uppenbarligen barnet lidande av detta.
Ja,jag värdsätter mitt arbete MYCKET högt!!!
 
Klart man får bli och klart att jag får reagera över att familjehem själva anser att de är värda enbart några få kronor i timlön.

Bra att du värdesätter ditt arbete högt. Varför tycker du inte att familjehem bör få en normal månadslön?

Inget hån :littlesad absolut inte. Försöker bara förstå?
 
helt klart så är vi underbetalda,även om "brinner" för våra uppdrag!!

det får INTE vara fult att vare sig tjäna eller prata pengar!!
folk som inte jobbar med det vi gör ,tror ju att vi blir miljonärer!!!

tycker det är väldigt bra att vi vågar skriva om sådant här!!!
detta är ju trots allt ett ÖPPET forum,så alla kan ju läsa vad som skrivs :D även dom som bestämmer.....

ps
jag jobbar på mcdonalds ibland iofs som ordningsvakt,men jag vet att dom som jobbar natt när jag är där,har ca 109kr/timmen inkl obtillägg
så den där 50 lappen är nästan vad dom har annars ;)
 
a-team sa:
helt klart så är vi underbetalda,även om "brinner" för våra uppdrag!!

det får INTE vara fult att vare sig tjäna eller prata pengar!!
folk som inte jobbar med det vi gör ,tror ju att vi blir miljonärer!!!

tycker det är väldigt bra att vi vågar skriva om sådant här!!!
detta är ju trots allt ett ÖPPET forum,så alla kan ju läsa vad som skrivs :D även dom som bestämmer.....

ps
jag jobbar på mcdonalds ibland iofs som ordningsvakt,men jag vet att dom som jobbar natt när jag är där,har ca 109kr/timmen inkl obtillägg
så den där 50 lappen är nästan vad dom har annars ;)

Då är dom underbetalda på det McDstället.
X och Y har inkomster på 97 kr/h UTAN obtillägg och dom är 19 år............

Och härmed avslutar jag mina inlägg i denna tråd!
 
1000 kronor per dygn är INTE mycket i arvode om man är en van familj och arbetar 24/7. Omkostnaden ska minst vara 6000 kronor. Barnen ska inte ha det sämre än bio-barnen. Barn kostar.

Tänker på organisationer där de tar 50000 kronor i månaden minimum för att placera hos familjer. Dessa barn är inte förstärkt familjevårdsplacerade.

Att begära 1000 kr/dygn av kommunen då man är en van familj och kommunen verkligen vet att man ställer upp för barnet till 100%. Kommunen tjänar dessutom på detta. Dessutom slipper man ha en konsulent via organisation utan pratar direkt med den ansvarige kommunen och den socialsekreterare som har hand om uppdraget. Efter att ha arbetat med organisationer anser jag att det ibland (inte alltid) har uttryckt sig i "ju fler kockar desto sämre soppa" om ni förstår vad jag menar :)
 
Jag har 11 kr i timmen per barn... Har bestämt möte med soc i januari för att diskutera detta. Har lägsta omkostnad också. En av våra placeringar har adhd, dyselexi, asbergersdrag och är svagbegåvad... (allt finns på papper) Den andra har Adhd och har behov av assistent i skolan. Och för detta har vi 11 kr i timmen...Det känns ju inte som man gör det för pengarna precis, som man ofta kan få höra...

Och jag förstår att jag kan göra skit för andra som begär mer, att soc väljer någon korkad person som mig som går med på detta...

God Jul
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp