Data-rutiner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill gärna ha era kloka tips och råd ang ungdomar och deras datorer och dataspel...
Hur länge är det ok att sitta framför datan och hur sent bör man se till att stänka ner internet ( att det behövs vet vi då vi har en plac som sitter uppe på nätterna om det inte stängs ner)?

Vi står i starten på en ny plac som behöver tydliga gränser vad det gäller just datan.

Hur länge är det eg ok att sitta och spela?

Hur sent bör man se till att internet stängs ner är alltså mina funderingar?

Barnen är 12 och 14.
 
Beror ju helt på barnen men ett barn som är "beroende" (som jag vet att ditt är ;) så skulle det bli en timme om dagen :angel Sen om man sköter skolan, gör något bra så kan man kanske få tjäna lite datortid......
Men "normala" :angel: som inte är beroende så har vi regeln att på vardagar stängs datorerna av klockan 22.00 och på helgerna klockan 24.00
Killen jag har nu är TV-spels beroende och i hans förra familjehem så fick han spela max 3 timmar per dag. När vi kommer hem till Sthlm i höst så kommer 3 timmars regeln gälla även där och klockan 22 på vardagar då kommer kontrollerna bäras ut ur rummet. Nu har vi varit ganska slappa med tiderna för att det varit sånt trist väder den här sommaren.
 
Tackar, du har då samma tankar som jag då tror jag! En timme om dagen får det bli och så kan man "tjäna" in lite tid genom att komma iväg till skolan osv. Allt eftersom tiden går och om man sköter det man måste så kan man sträcka sig till 3 timmar/dagen men förhoppningen är ju att även denna unge ska få polare här så att datorn inte blir lika interssant längre plus att vi SKA få in honom på någon aktivitet som han tycker om :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp