De ska hem...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I torsdags fick vi besked på att våra placeringar ska hem (syskonpar, tonåringar). Detta kom som blixt från klar himmel. Efter att inte ha varit hos bio på 9 månader (umgänget ställdes in eftersom det inte fungerade) är det dax... Bio vill inte skriva på övervägandet och så blir det såhär. De har varit placerade i 4 år. Bio har fått ett förstahands kontrakt och ett säsongs jobb över sommaren, det är va soc ger för förklaring när jag frågar vilken förändring som skett för att placeringarna nu ska kunna flytta hem... Detta känns så konstigt! Det finns flera i bio familjen som heller inte tror det är sant och som absolut inte tror det kommer fungera. Vad kan man göra?? :? :? :?
 
Det är en sol. Placeringarna har velat hem i 4 år och sagt det till soc hela tiden. De är jätte lojala mot bio. Men nu börjar de tvivla på hur detta kommer gå. Den största, 15 år vill hinna få prata med soc innan allt ska planeras den 7 maj. Det måste väl man kunna kräva av soc?
 
Visst tycker jag definitivt att soc ska ta sig tid för sånt!!! Barnen, ungdomarna ska ju få göra sina röster hörda. Kanske kan man komma fram till en bra lösning som gör att detta går bra- vilken riktning det än tar. Lycka till..
 
Fi

förstår jag rätt att de har varit hos dig i 4 år. kan inte soc låta dig vara ett avlastningshem under en övergångstid??? Så att tonåringarna har någonstans att vända sig att ventilera.Är det möjligt för Dig???


Kanske kan det bli något bra. I alla fall under en tid. men att du finns för att stötta och eventuellt ta emot igen.
 
Den äldsta flyttade hem dagen efter skolavslutningen och den yngre för snart tre veckor sedan. Den yngre låg och grät på sin säng hela kvällen innan han skulle flytta, han vill inte. De får inte åka till oss framöver för bio mor hur gärna de än vill. Vi kan inte längre få kontakt via telefon med dom heller...

Inte en enda gång sen beslutet togs va ansvarig soc tant här och pratade med placeringarna..... och inte ett ord från soc har vi hört sen den yngsta flyttade..

Vi kan bara inte fatta att det får gå till på detta sättet... knppt man vågar fortsätta som familjehem..
 
Ännu en gång har det hänt som inte får hända då barn/ungdomar skall slussa tillbaka till sina biologiskaföräldra. Detta trots att alla vet att vi måste gå varsamt tillväga för att det skall kännas så naturligt som möjligt för alla inblandade. Undrar var detta beror på att socialen slänger i väg barn/ungdomarna till sina föräldra utan att samarbeta med familjehemmet. Vi har själv varit med om detta en del gånger och man blir så avsågad ända ner till fotknölarna så att man inte känner att man har ett människovärde längre. Har lärt mig att se dessa förvaltningar innan vi börjar ett samarbete. Hoppas att ni snart reser er upp igen och förstår hur värdefulla ni är som familjehem.
Styrke kram
 
Vansinne att detta får ske gång på gång, jag vet inte ens vad sjutton jag ska skriva för det finns inga ord! HUR kan man behandla både familjehemmen och barnen på detta vis??!! :bounce:
 
Det är sånt här som gör att jag faktiskt inte rekomenderar några vänner att ta placeringar.........
Varför kan inte kommunerna vara proffsiga för :cry:
 
Vi hoppas hitta en kommun som är bättre och mer ser till barnen nästa gång. Nu vet man ju vilka frågor man ska ställa till soc vid besök inför ev placering. Och på måndag kommer faktiskt en soc hit, så vem vet...

Vill ha en ny placering ändå faktiskt. Det är så tomt här hemma med bara de 2 bio barnen.

Så nu håller vi tummarna att barnen kommer i centrum vid nästa placering!! :banan:
 
I den lag som socialtanterna ska jobba efter står det tydligt att "barnen har rätt till umgänge med för dem viktiga personer." ni som familjehem är säkert sådana personer. Här ska ju barnens önskan tas till vara.

Ring socialstyrelsen vet ja.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp