Deklaration 2013

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

anne

Administrator
Forumpersonal
Hej!
Deklarationen börjar närma sig. Här kommer en liten hjälp på vägen hur man fyller i den.

På inkomstdeklarationens första sida finns olika punkter och små rutor med nummer i. Några av dem är förifyllda.

① Inkomster – Tjänst
Ruta 03 Lön, förmåner, sjukpenning m.m.
Här finns arvodet medräknat.

Ruta 05 Kostnadsersättningar
Där står en summa förtryckt med den omkostnadsersättning man fått utbetalt. Den summan ska dras av i sin helhet under punkt 2, se nedan.

② Avdrag - Tjänst
Ruta 06 Övriga utgifter
Man får endast avdrag för den del av omkostnadsersättningen som överstiger 5 000 kr. Fyll i totalbeloppet, skatteverket drar bort allt utom de 5 000 kr som vi får betala skatt på.

Skulle man ha missat att göra avdrag så kan man få det ändrat i deklarationen 5 år bakåt. Kontakta skatteverket för mer information.

Anne
admin
 
Bra tips! Har aldrig tänkt på att man kan göra avdrag för slitage på hemmet. Borde ha förstått det med tanke på att hemmet ser ut som harmageddon efter vissa placeringar :razz:
 
ok så man kan göra avdrag för sk slitage i hemmet, toppen ju!!! Bävar inför deklarationen i år:( Nästa gång har ju allt kommit igång så då ska det väl bli lättare. En fråga, när soc betalar ut grundutrustning för barnet skickar dem in även den summan till skatteverket? dum fråga kanske men ja ja!!
 
Det var en intressant upplysning. Åtrekom gärna när mannen funnit förra årets deklaration.
Tack Ann, för att du påminner o ger tips. NU har jag varit med några år , men det är alltid bra med input även för mig ! :razz:
 
För massa år sen försökte jag med liknande avdrag men då fick jag nej........

Beror säkert på vilken nitisk handläggare på skattemyndigheterna man får,
och om jag haft 15 jourisar under året och vill dra av efter varje så skulle det bli 75 000
undra jag om det skulle godkännas... :D
Fast gudarna ska veta att det skulle behövas helrenovering ibland efter varje unge :smirk:
 
Trixen sa:
För massa år sen försökte jag med liknande avdrag men då fick jag nej........

Beror säkert på vilken nitisk handläggare på skattemyndigheterna man får,
och om jag haft 15 jourisar under året och vill dra av efter varje så skulle det bli 75 000
undra jag om det skulle godkännas... :D
Fast gudarna ska veta att det skulle behövas helrenovering ibland efter varje unge :smirk:

...men det kanske vore rimligt att få dra av 5000/år! Bättre än inget :claphappy:
 
Jo det skulle vara rimligt allagånger, mamma/barn vi har nu, där får det verkligen renoveras sen, minsta barnet har ritat på varenda vägg....tur det är målat o inte tapetserat......
 
Detta system med dom 5000kr som man ej får göra avdrag på är ju mycket orättvisa.
Om man har en placering 12 månader är det 416kr i månaden man inte får avdrag för.
Men om man som vi har en liten i 3 veckor!
Då blir det 5000 på tre veckor.

En del har ju skrivit om en lägre summa av soc i månaden som kompensation.

Något sådant får man ju inte på så kort placering.
 
Oj oj oj, så ledsen att mitt svar dröjt.
Är nog en aning glömsk jag med.

Maken skriver, så enkelt, "slitage av rum och hem, aktivt familjehem" Varierar lite från år till år men temat detsamma.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp