Deklaration 2015

anne

Administrator
Forumpersonal
Hej!
Deklarationen börjar närma sig. Här kommer en liten hjälp på vägen hur man fyller i den.

På inkomstdeklarationens första sida finns olika punkter och små rutor med nummer i. Några av dem är förifyllda.

① Inkomster – Tjänst
Ruta 1.1 Lön, förmåner, sjukpenning m.m.
Här finns arvodet medräknat.

Ruta 1.2 Kostnadsersättningar
Där står en summa förtryckt med den omkostnadsersättning man fått utbetalt. Den summan ska dras av i sin helhet under punkt 2, se nedan.

② Avdrag - Tjänst
Ruta 2.4 Övriga utgifter
Man får endast avdrag för den del av omkostnadsersättningen som överstiger 5 000 kr. Fyll i totalbeloppet, skatteverket drar bort allt utom de 5 000 kr som vi får betala skatt på.

Skulle man ha missat att göra avdrag så kan man få det ändrat i deklarationen 5 år bakåt. Kontakta skatteverket för mer information.

Anne
admin
 
Hur ser det ut för er gällande deklarationen för 2014? Vi fick en saftig skattesmäll trots omkostnadsavdrag. Gör någon här ytterligare avdrag utöver omkostnadsersättningsavdrag?
 
Re: Deklaration 2014

Får också betala tillbaka trots att min arbetsgivare betalat in förmycket skatt, dragit av omkostnaden, resor till o från arbete. Hur kan det bli så galet....???

Vi drog av omkostnaden...
 
En fråga. Vi fick nya placeringar 2014. Då fick vi ett startbidrag på 10.000 som skulle täcka det mesta. Sen köpte vi barnvagn, ny bilbarnstol, cykelsitsar mm som inte täcktes av bidraget. Vi använde vår lön för att betala detta. Kan jag då dra av dessa kostnader också?

Min andea fråga är milersättning, vi får inget av plac kommunen för resor. Sen visade det sig att vi var tvungna att köra en plac till och från skolan varje dag. Kan jag ta upp dessakostnaderna på något sätt? Eller skulle jag tänkt ut detta i förväg?
 
Tillbaka
Topp