deklaration retroaktivt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Har en klurig fråga. år 2009 och 2010 deklarerade jag inte "rätt" Min kommun gjorde nämligen ingen skillnad på arvode och omkostnad på inkomstupplysningen till deklaration...

Om jag ser rätt och fattar rätt så tror jag inte dom överhuvudtaget har redovisat omkostnaden alls till skatteverket??

Åndå fick jag betala in över 9000/år dessa år??

Jag talade med lönekontoret åtskilliga gånger dessa år om detta, men dom påstod jag inte hade fattat detta, tills jag fick en ny soc.sek. som själv blev familjehem, sen dess har det varit rätt..

Nu till min fråga, tjänar jag något på att anmäla detta till skatteverket och be att få deklarera retroaktivt för dessa två år, eller kan det t.o.m bli så att jag får betala in ytterligare eftersom de inte redovisat omkostnaden alls?? (tror jag?? ska ringa till lönekontoret nu i dag och kolla det, vad glada dom ska bli i mog :angel )

Är det någon därute som är lite smart och vet något om detta :?
 
Hej igen

Pratat med både lönekontoret och skatteverket.. Skatteverket var inte hjälpsamma alls, antagligen väldigt stressade och tyckte nog jag var en trög jäkel.

Lönekontoret sa att dom upptäck detta i januari 2011 och att de då tagit kontakt med skatteverket som sa att vi familjehem skulle förlora på det om vi gjorde en retroaktiv deklaration, eftersom kommunen/lönekontoret inte alls har skickat in några inkomstuppgifter alls på kostnadsersättningar??? Utan bara på vårt arvode............... Hur dom i sin tur har redovisat sina utgifter dessa år är ju en bra fråga.

I vilket fall så avrådde dom mig att göra något alls, om jag inte ville betala in ytterligare...känns ändå konstigt att dom 2 åren fick jag betala in drygt 9000 kr och i fjol och i år får jag tillbaka en hel del....

Gör om och gör rätt är antagligen inget min (ena) kommun kör med. :?
 
För att bli riktigt säker så kan du kolla i ditt avtal hur mycket arvodet och omkostnadsersättningen du haft de år det gäller. Har kommunen bara tagit upp och meddelat skattekontoret den summa som arvodet är så är det den summan du fått skatta för. Om ingen omkostnad ingår i den summan som kommunen skickat in till skatteverket så blir det som jag ser det ingen mer skatt du får betala på omkostnaden. De 5000 som du inte får göra avdrag för är den enda summa du får betala skatt på och det ska kommunen kompensera med 130 kr/ månad i extra omkostnadsers. Det blir på ett år skatten på de 5000 kronorna. Om du skickar en rättelse så räknas den som inkomst först och som du sedan drar av med hela summan förutom de 5000 kronorna som alla som har omkostnader får skatta för. Om du har inkomstuppgifterna som brukar stå på årets sista lönespec. så kan du kolla mot dem vad kommunen anmält till skatteverket. Du borde kunna få exakta uppgifter srån lönekontoret också. Gå till botten med det hela för att vara säker på att det blivit rätt från början.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp