Deklarationstider!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tips på andra avdrag än omkostnaderna när man är familjehem. Hur gör ni tex med den extrabil ni har för att ni har "andras" barn? Milersättningen, får man inget för den? Hos oss är bil och diesel en stor utgift pga alla aktiviteter, omkostnaderna täcker bara en bråkdel. Sitter med en buss som vi betalar 9000 kr/år i skatt på som vi inte skulle behöva till egna familjen. Snälla, lite tips!
 
om ni inte har milersättning för den så kanske det går att dra av för min i arbetet...? Någon har varit inne på det spåret tidigare här inne har jag för mig...
Sök i forumet om det kan finnas något.. annars kanske kolla av med skatteverket?
 
Hjälp har fått resskatt på 7.000 pga att jag har varit snäll och hjälpt en 18-årig tjej att få ett drägligt liv. Vad kan jag dra av i deklarationen ? tex ny säng, garderob och vad mer. Hon bodde hos oss ett år men har nu flyttat till annat boende. Har aldrig i mitt liv fått restskatt så der känns lite som ett straff och inte ett tack det här. Hjälp mig snälla Ni där ute som vet. :?
 
lycklig sa:
Hjälp har fått resskatt på 7.000 pga att jag har varit snäll och hjälpt en 18-årig tjej att få ett drägligt liv. Vad kan jag dra av i deklarationen ? tex ny säng, garderob och vad mer. Hon bodde hos oss ett år men har nu flyttat till annat boende. Har aldrig i mitt liv fått restskatt så der känns lite som ett straff och inte ett tack det här. Hjälp mig snälla Ni där ute som vet. :?

Hej!
Medan flickan bodde hos dig så fick du arvode och omkostnadsersättning?

På inkomstdeklarationens första sida finns olika punkter och små rutor med nummer i. Några av dem är förifyllda.

① Inkomster – Tjänst
Ruta 03 Lön, förmåner, sjukpenning m.m.
Här finns arvodet medräknat.

Ruta 05 Kostnadsersättningar
Där står en summa förtryckt med den omkostnadsersättning man fått utbetalt. Den summan ska dras av i sin helhet under punkt 2, se nedan.

② Avdrag - Tjänst
Ruta 6 Övriga utgifter
Man får endast avdrag för den del av omkostnadsersättningen som överstiger 5 000 kr. Fyll i totalbeloppet, skatteverket drar bort allt utom de 5 000 kr som vi får betala skatt på.

Är du osäker, ring skatteverket och fråga.

Hälsningar
Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp