Dekleration omk. ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla erfarna!

Nu måste jag ställa en fråga igen :oops:

Nu sitter jag o räknar på om vi ska vara kontaktfamilj rent ekonomskt.

Om omkostnadsdelen kommer upp i 5000/år måste jag betala skatt för den delen??? då blir det ju inget kvar till barnens mat aktiviteter osv??? barnen blir visst kompenserade med ca hälftan (130 dag) men hallo....
Jag har ju redan insett att vissa helger kommer vi att idka välgörenhet, men att typ hela omk belloppet ska skattas för

Eller är jag ute o cyklar.....tramp tramp???

:? /C

Placerande kommun bör (ska?) kompensera med 130 kr extra/månad som är den summan som det handlar om, skattemässigt.
Finns nedskrivet i Kommunförbundets rekommendationer.
Se till att få med det i avtalet!

Hej Helgona!

känns nästan som brevisar denna veckan :rollhappy:

Tack för svar!
Visst blir man kompenserad (!) men det blir ju bara till hälften, verkar ju inte vettigt! Som fam hem har man ju mkt mer/år men som kantakt blir det ju inget kvar 1500-1600/år! så jag antar att man får ta av sin arv del till barnet??

Sverige sverige....

/C

Du betalar ju inte hela beloppet i skatt.
Det är ju bara 30% på överskjutande belopp på mellanskillnaden av hur det var innan.
Det är uträknat att 130 kr extra i månaden ska täcka höjningen som gjorts.

Få se om någon annan kan förklara bättre............... :roll:

:idea: Ahaaa!

Jag kom på det TACK! jag förstår hoppas jag :claphappy:

Jag betalar skatt på de 1:a 5000 alltså inte in med 5000! låt säga -1500 i skatt för enkelheten skull sen får jag tillbaka ca 1500 genom de 130kr/extra månad (som jag ska se till att ha inskrivet i kontraktet, se vad jag lär mig av er kloka erfarna*l) så det blir +-0 i omk skatt det var bara en liten omväg!

Är jag med?
:claphappy: C

En till som undrar. Har fyllt i efter tips, vilket tipsaren fått igenom, men det fick inte jag. Fick brev av sv att de vill ändra efter mall ni skrivit här. Då har jag ändå skrivit att jag är fam.hem.

/ Lilla ja

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp