Dela på syskon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har efter ett långt övervägande bestämt oss för att säga upp en av våra placeringar. Vi känner att vi inte har med att ge i det uppdraget. Det känns som vi tar rätt beslut även om det känns som ett misslyckande. Problemet är att ett par syskon ska vara kvar.De är tonåringar. De har bott hos oss i ett par år medans den som ska få flytta har bott en kortare tid.
Är det någon som har erfarenhet av att säga upp en placering i en syskonskara?

Vi förstår att det kommer att bli jobbigt även för som ska bo kvar, men det kommar att betydligt lugnare här hemma.
 
Vi har fått placeringar,när då de delat upp syskon, pga det stora/omöjliga arbetet det innebar att ha de alla i samma hus..
Vi har positiva upplevelser i detta. Oftast är det ju så att ett syskon (oftast det äldsta) tar på sig mkt ansvar gällande de yngre barnen. Och det är inte bra, så även om det barnet tycker det känns jobbigt i början. Så upplever de senare att det var det bästa.

Barnen bor relativt nära varandra (grannkommuner) och de kan då träffas smidigt när det passar alla. Viktigt att de ser att alla mår bra "på var sitt håll" och istället för bråk/påhitt har de kul när de träffas!

Så enligt mig så är det jätteviktigt att vi vuxna, som lever med dessa barn, faktiskt lyssnar och är realistiska gällande syskonplaceringar. Finns säkert familjer där allt fungerar toppen och syskon absolut inte ska delas...

Vi är ju faktiskt utredda enligt konstens alla regler och fått förtroendet att ta hand om dessa små. Så den som är bäst på besvara dessa frågor är vi själva...
Lita på er kompetens och magkänsla :claphappy:

Som vår gamla soc sek en gång itiden sa...-Det viktiga är att ni alla kärnfamiljen mår bra, för då vet jag att ni gör ett fantastiskt jobb med dessa små :angel:

Guud vad jag saknar henne! Hon fokuserade helt på vårt välmående och litade på att vi gjorde ett bra jobb med de barn vi fått förtroende att arbeta med! All vår energi då gick åt till familjen och inte som idag.. Går åt mer energi att stångas med soc än att ta hand om :angel:

Det var bättre förr :D
 
Det blev så att det syskonet som inte kunde bo kvar hos oss fick flytta hem till mamma. En mamma som inte orkar ta hand om barnen vilket gjort att de blivit placerade. Syskonen som bor kvar hos hos oss kommer inte att må speciellt bra när dom kommer på det. De har en längtan att få flytta hem. Soc säger att det inte finns några jourfamiljer och därför får h*n bo hos mamma.
 
hundlena sa:
Det blev så att det syskonet som inte kunde bo kvar hos oss fick flytta hem till mamma. En mamma som inte orkar ta hand om barnen vilket gjort att de blivit placerade. Syskonen som bor kvar hos hos oss kommer inte att må speciellt bra när dom kommer på det. De har en längtan att få flytta hem. Soc säger att det inte finns några jourfamiljer och därför får h*n bo hos mamma.

Fruktansvärt! Hur mycket har de ansträngt sig för att hitta någon lösning? Att flytta hem barnet till en dysfunktionell miljö borde inte ens vara en utväg...

Fy säger jag bara.

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp